مدیران خودروعصر اعتبار

معاون عمران و بهسازی روستایی:

ایمن سازی روستاهای کشور در برابر حوادث غیرمترقبه

عصر ساختمان- ۳۰ درصد روستاهای کشور که در معرض سیلاب و فرونشست زمین قرار دارد تا پایان برنامه ششم توسعه ایمن سازی می شود.

ایمن سازی روستاهای کشور در برابر حوادث غیرمترقبه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صدا و سیما، محمد رضا شاملو در باره نقش بنیاد در برنامه ششم برای توسعه روستایی گفت: در تدوین و تصویب برنامه ششم روستایی دولت و مجلس به موضوع روستا توجه خاصی داشتند.

وی ادامه داد: در ماده 31 قانون برنامه ششم اختصاص بخشی از درآمد های نفت و 5 الی 8 درصد از اعتبارات عمرانی استانها به تهیه و اجرای طرحهای هادی روستاها اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: در ماده 32 توسعه روستایی ، ارتقاء منزلت روستائیان و بهبود جایگاه روستائیان در نظام بهره برداری و اقتصاد ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

شاملو تصریح کرد: اعطای تسهیلات به فعالیت های اجتماعی ، آموزشی روستائیان ، ایجاد نواحی صنعتی و توسعه فضای کسب و کار در برنامه ششم توسعه مورد تصویب قرار گرفت.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن با اشاره به ایمن سازی روستاهای کشور در مقابل حوادثی چون سیل و زلزله تاکید کرد: شناسایی و بهسازی بافت های فرسوده و نابسامان و تهیه واجرای طرحهای ساماندهی روستاهای مرزی با رویکرد پدافند غیر عامل جهت توانمندی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در برنامه ششم تصویب شده است.

وی افزود: میزان برخورداری روستائیان از امکانات زندگی از متوسط کشور پائین تر است .

شاملو با اشاره به تعهد بنیاد مسکن به نوسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی ارائه 200 هزار تسهیلات مسکن روستایی با سود 5 درصد درهر سال شده است که تأمین تفاوت سود زمان ساخت و اقساط از طریق دولت تأمین می شود.

معاون عمران و توسعه روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: تهیه و اجرای طرحهای هادی روستاهای حریم شهرها از مصوبات دیگر مجلس است.

شاملو تصریح کرد: روستاهای حریم شهرها به دلیل پائین بودن هزینه ساخت به محل ساخت و سازهای غیر رسمی تبدیل شده است و متأسفانه کنترل های بسیار ناچیز در این مناطق صورت می گیرد.

وی افزود: در صورت تأمین منابع و هماهنگی بین دستگاههای مختلف نقاط نابسامان پیرامون کلان شهرها را ساماندهی می کنیم .

معاون توسعه عمران و روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: در ماده 14 قانون برنامه پیش بینی شده است تا 300 روستا دارای بافت با ارزش با هدف گردشگری ازجانب بنیاد مسکن و سازمان میراث فرهنگی بهسازی شود.

وی افزود: آثار تاریخی در روستاهای کشور که سرمایه ما هستند می توانند در گردشگری روستایی اثر گذار باشند.

شاملو تصریح کرد: در طی برنامه های سوم ، چهارم و پنجم در مجموع 86 درصد روستا برای بهسازی و احیای بافت فرسوده تأمین مالی شدند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم 300 روستا یعنی 3 برابر کل 3 برنامه گذشته برای بهسازی و احیا روستاها هدف گذاری شده است که می تواند تحول خوبی در مناطق روستایی ایجاد کند.

وی افزود: 300 روستا دارای بافت تاریخی و 500 روستا هم در کارگروه ملی به عنوان هدف گردشگری انتخاب شدند که از این تعداد 300 روستا در برنامه ششم اجرا خواهد شد.

شاملو در باره اعتبارات برنامه ششم توسعه در بخش روستایی گفت: توزیع اعتبارات در بودجه سالانه مشخص می شود و اگر بودجه مانند سالهای گذشته تخصیص یابد کار بسیار سخت خواهد شد.

وی افزود: روستاهای بیش از 20 خانوار کشور برای اجرای طرحهای هادی و بهسازی محیط روستایی در محورهای اصلی نیازمند به اعتبار 250 تا 300 میلیارد تومان است این در حالیست که سال گذشته 20 درصد این رقم یعنی 500 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

شاملو تصریح کرد: سالانه در بهسازی بافت های با ارزش به 250 میلیارد تومان ، در مقاوم سازی و ایمن سازی بافت های روستایی در مقابل حوادث 400 تا 500 میلیارد تومان و در بخش روستاهای مرزی سالانه به 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم.

وی با تاکید براینکه میزان اعتبارات نسبت به سال گذشته باید افزایش یابد گفت: هنوز مجموع اعتبارات مشخص نشده است و به صورت جداگانه هر بخش تخصیص داده شده است.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه روستایی به بحث اقتصاد روستا کنار مباحث اجتماعی ، کالبدی و فیزیکی توجه شده است.

شاملو با اشاره به اینکه متولی توسعه اقتصاد روستایی سایر دستگاههای اجرایی کشور است گفت: ورود کار آفرینان و استفاده از سرمایه بخش خصوصی و همچنین آموزش جوانان روستایی از ملزمات اولیه توسعه اشتغال در مناطق روستایی است.

معاون عمران و توسعه روستایی تصریح کرد: برای نوسازی واحد های روستایی تسهیلات افزایش خواهد یافت بطوریکه در گذشته تسهیلات نوسازی با وام های 5 میلیون تومانی شروع شد و امسال به رقم 18 و 20 میلیون تومان رسید .

وی تصریح کرد: برای ساماندهی روستاهای اطراف حریم شهرها ستاد ملی باز آفرینی و ساماندهی کالبدی تشکیل شده است و این امر نیازمند همکاری و هماهنگی بین بخش های مختلف است.

شاملو افزود: یکی از نقاط بارز برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه های گذشته ایمن سازی 30 درصد از روستاهای کشور و بهسازی 20 درصد از روستاهای مرزی است.

وی گفت: در بحث اشتغال آموزش 100 هزار نفراز روستائیان پیش بینی شده است.

معاون عمرانی و بهسازی بنیاد مسکن تصریح کرد: در اجرای طرحهای هادی باوجود کمبود منابع بیش از 90 درصد اهداف محقق شد.

وی افزود: در سال 94 و 95 بر اساس حکم قانون بودجه ، مقرر شد سالانه 400 هزار تن قیر برای آسفالت معابر روستا قرارگیرد و هر چند به صورت کامل تخصص پیدا نکرد اما در بیش از 3 هزار و 300 روستا کار در معابر و حدود 2 هزار و 830 کیلومتر آسفالت معابر صورت گرفته است.

شاملو تصریح کرد: 80خانه های روستایی سند دارشد و در بخش گردشگری روستایی به 100 درصد هدفمان رسیدیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو