مدیران خودروعصر اعتبار

در گفت‌وگو با معاون حقوقی میراث فرهنگی عنوان شد;

رونمایی از اشیای مسترد شده ایرانی از سه کشور دنیا

عصر ساختمان- معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی از برپایی نمایشگاه بزرگ اشیای مسترد شده تاریخی و باستانی ایران از سه کشور آمریکا، بلژیک و ایتالیا در ایام دهه فجر خبر داد.

رونمایی از اشیای مسترد شده ایرانی از سه کشور دنیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، سید هادی قره سید رومیانی  درباره سرنوشت نهایی الواح هخامنشی ایران که در آمریکا است و باید برگردد، اظهار داشت: در حوزه میراث فرهنگی و حفظ این آثار - از زمان استقرار دولت با توجه به اسناد بالادستی نظام و براساس روابط خارجی دولت در امور بین الملل حدود 10 هزار اثر از کشورهای مختلف مسترد کنیم.

    وی ادامه داد: این آثار نفیس به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، و به واسطه این روابط خوب دولت در امور بین الملل، این آثار برگشت پذیر شد، که این آثار را از کشورهای آمریکا، بلژیک و ایتالیا داشتیم، همچنین در دهه فجر یک رونمایی از این اشیاء در سطح کلان در تهران خواهیم داشت.

    قره سید رومیانی با توضیح بازگشت اشیاء ایرانی در طول سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم تصریح کرد: این اشیاء از کشورهای آمریکا، بلژیک و ایتالیا مسترد شده است ولی کشور ایتالیا برای بازگشت این اشیاء با ما بسیار همراهی کرد، همچنین معاونت حقوقی بین المللی ریاست جمهوری (دفتر cila) دکتر محبی با ما در زمینه برگشت اشیای نفیس همکاری بسیار ارزشمندی داشتند.

    معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی درباره برگشت محموله مهم الواح هخامنشی ایران از مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو آمریکا عنوان کرد: این پروند که از قدیمی ترین پرونده‌ اشیاء ایرانی است و معروف به پرونده «رولینگ» است که باید به کشور برگردد، و اگر حکم نهایی دادگاه صادر شود بالغ بر 30 هزار شئی تاریخی که متعلق به تپه باستانی جغامیش خوزستان است که چند دهه قبل به صورت امانی در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو قرار گرفته بود به ایران باز می‌گردد.

    جزئیات الواح هخامنشی

    الواح هخامنشی شامل بیش از 30 هزار لوح بود که در سال 1314 بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال 1316 به آنجا رسید. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود،‌ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال 1327 و بخشی نیز در سال ‌ 1350 به کشور بازگردانده شد. همچنین بخش دیگری از آن‌ها در سال 1383 به ایران برگردانده شد، اما هنوز بخشی از الواح در آن موسسه است.

    از سوی دیگر در انفجاری که در سال 1997 میلادی در بیت‌المقدس رخ داد چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با این انفجار درخواست توقیف الواح را کردند و در نهایت با رای دادگاه این الواح توقیف شد. در جلسات دادگاهی که در این زمینه برگزار شد، نمایندگان ایران ثابت کردند که الواح جنبه‌ تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند. در طول چند سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه‌ برای تعیین سرنوشت این الواح پژوهشی و تاریخی، وکلای مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز اعلام کردند که الواح هخامنشی تجاری نیستند و دادگاه نباید آن‌ها را توقیف می‌کرد. در نهایت با پیگیری‌های جدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول 3 سال گذشته به نظر می رسد پرونده الواح هخامنشی ایران به زودی با بازگشت این اشیاء، بسته می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو