مدیران خودروعصر اعتبار

تشکیل هیات امنا برای میراث جهانی قانونی شد

عصر ساختمان- مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی گفت: تشکیل هیات امنا برای نفایس و میراث جهانی ایران با مصوبه مجلس وجهه قانونی به خود گرفت و از این به بعد اختیار هزینه کرد خواهند داشت.

تشکیل هیات امنا برای میراث جهانی قانونی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، فرهاد عزیزی با بیان اینکه اکنون همه سایت های میراث جهانی  غیر از 9 باغ ایرانی، بیابان لوت ، 11 قنات ایرانی و کلیساها هیات امنا دارند  گفت: قانونی که برای هیات امنا داشتیم مربوط به سال 83 بوده که در آن زمان سازمان میراث فرهنگی فعالیت پژوهشی داشت و بعد از آنکه پژوهشگاه میراث فرهنگی از سازمان جدا شد، دیگر اجازه نداشت که برای مکانی از مواریث فرهنگی به صورت قانونی هیات امنا داشته باشد و اجازه هزینه کرد بگیرد. چندین سال بود که سازمان می خواست تا این هیات امنا را قانونی کند.

    وی درباره اینکه چطور تاکنون بدون این مصوبه هیات امنا در پایگاههایی مانند میراث جهانی تشکیل می شد گفت: این کار بر اساس اختیارات سازمان میراث فرهنگی انجام شد ولی یک ساختار مالی که بتواند مشکل پایگاهها را حل کند وجود نداشت. حتی بارها سازمان برای اینکه بتواند این مسئله را در برنامه ششم بگنجاند تلاش کرد اما موفق نمی شد ولی این بار به کمک نمایندگان مجلس این خلا قانونی پر شد.

    عزیزی بیان کرد: پس از این مصوبه، درآمد پایگاهها اختصاصی شده و به خودشان برمی گردد و خارج از قوانین مالی و محاسباتی دولت هزینه می شود. ضمن اینکه می توانیم پایگاهها را از نظر ساختاری ، نیروی انسانی، نوع قراردادها و ... ساماندهی کنیم و براساس قوانین هیات امنا حتی کمک مردمی بگیریم. ما تا امروز نمی توانستیم کمک های مردمی را قبول کنیم. اما از امروز پایگاهها حتی می توانند درآمدزایی کنند. بنابراین هیات امنا محمل خوبی است برای اینکه استقلال پایگاهها حفظ شود و مانور بیشتری روی برنامه هایش بدهد.

    وی گفت: تاکنون اعضای هیات امناهای تشکیل شده در پایگاههای جهانی و یا ملی، حمایت معنوی می کردند. از این به بعد می توان هم هیات های امنای قبلی را با همان اعضا نگه داشت و هم می توان آن ساختار را تغییر داده و شیوه نامه جدید نوشت و یا اینکه پایگاهها را زیر نظر پژوهشگاه برد این موضوع بستگی به تصمیم رئیس سازمان و معاونت میراث فرهنگی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار