مدیران خودروعصر اعتبار

شورای شهر با افزایش سرمایه شرکت عمران سپهر وکیل‌آباد موافقت کرد;

تسریع در بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری مدیریت شهری

عصر ساختمان- صد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد از ساعت٨ صبح روز گذشته با ٩دستورکار و یک نطق پیش از دستور، در محل تالار شهر آغاز شد که با در نظر گرفتن ١۵دقیقه وقت اقامه نماز، تا ساعت یکِ ظهر ادامه داشت.

تسریع در بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری مدیریت شهری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مشهد عمران، اگرچه محمدکمال سرویها، رئیس شورای شهر، تا دقایقی اداره جلسه علنی روز گذشته را برعهده داشت، حدود ساعت 8:40 به منظور حضور در جلسه افتتاحیه رویداد مشهد2017، جلسه را ترک کرد و کرسی ریاست جلسه را به سهیلی، نایب‌رئیس خود، سپرد. سرویها در ابتدای جلسه علنی شورا، با اشاره به حادثه تلخ آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، گفت: در مشهد نیز ساختمان‌های مشابه پلاسکو وجود دارد که شناسایی شده و آتش‌نشانی هم بارها به آن‌ها تذکر داده است. وی افزود: در برخی ساختمان‌های سنتی و قدیمی مشهد مشکلات ایمنی زیادی وجود دارد که باید قبل از وقوع حادثه، برای رفع آن‌ها برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی شود.
    در ادامه جلسه علنی شورا، بررسی لایحه شهرداری مشهد در خصوص افزایش سرمایه شرکت عمران سپهر وکیل‌آباد مورد بررسی قرار گرفت. نخعی راد، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا، در این خصوص گفت: به منظور حل مشکل بافت فرسوده قلعه وکیل‌آباد، ابتدای امسال، شورای شهر مصوب کرد که از مجموع ١٧هکتار مساحت این بافت، تنها 4هکتار جهت اجرای پروژه تثبیت شد و مابقی آن از طرح بهسازی خارج شد تا در قالب یک طرح مصوب جدید، اهالی منطقه نسبت به ساخت‌و‌ساز واحدهای خود اقدام کنند. وی افزود: برای 4هکتار باقی‌مانده در طرح بهسازی بافت فرسوده قلعه وکیل‌آباد سرمایه‌گذار جذب شده است تا نسبت به اجرای پروژه‌های پیش‌بینی‌شده اقدام شود. معاون اقتصادی شهرداری مشهد هم با ارائه توضیحاتی گفت: در اصلاح بافت‌های فرسوده، مرسوم بود که شهرداری مستقیم با انتشار اوراق مشارکت نسبت به تملک بافت و تعریف پروژه در آن اقدام کند که متاسفانه در برخی موارد خرید پلاک‌ها پراکنده صورت می‌گرفت و این تملکات کم‌اثر یا بی‌اثر بود. مزجی افزود: در راستای نوسازی قلعه وکیل‌آباد، شهرداری با همکاری شرکت سپهر هشتم، فعالیت‌های خود را آغاز کرد، اما چون خرید املاک این بافت به صورت پراکنده انجام گرفته بود و امیدی به تحقق اهداف مدنظر وجود نداشت، تصمیم گرفته شد سرمایه‌گذار جدیدی به موضوع ورود کند. وی تصریح کرد: 2700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای نوسازی قلعه وکیل‌آباد نیاز بوده که بهترین راه تامین این میزان سرمایه و انجام پروژه‌های مشارکتی از طریق تاسیس شرکت است.
    وی با اشاره به تشکیل شرکت نوسازی قلعه وکیل‌آباد با سرمایه 10 میلیون‌تومانی در سنوات گذشته، گفت: در حال حاضر، 1200میلیارد تومان آورده نقدی شرکای ماست که الان می‌توانند در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند. وی گفت: سهم اوراق مشارکت شهرداری مشهد را نیز بانک گردشگری عاملیت انتشار و پرداخت می‌کند و اصل و سود اوراق ما را نیز برعهده می‌گیرند. مزجی افزود: این پروژه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری دوره چهارم مدیریت شهری خواهد بود.

    ورود به قلعه وکیل‌آباد کمک به سرمایه‌گذاران است
    حجت‌الاسلام لطفی در مخالفت با این لایحه، عنوان کرد: ورود به قلعه وکیل‌آباد تنها کمک به سرمایه‌‌گذاران است که نتیجه آن پر‌کردن جیب این افراد است و هیچ کمکی به مردم نمی‌کند. وی افزود: بخشی از مشکلات شهروندان به پاسخ‌گو نبودن شرکت مربوطه در پی فریز املاک منطقه بازمی‌گردد. حالا می‌خواهیم سرمایه آن را افزایش دهیم. به نظر بنده، این اقدام به مصلحت شورا و مردم نیست. جوادی عضو شورا در ادامه گفت: مدیریت شهری باید به برخی آسیب‎ها که کلان‌شهر مشهد را تهدید می‌کند، ورود کرده و درصدد رفع آن برآییم. وجود بافت‌های فرسوده در حاشیه شهر زیبنده نیست. در گذشته، منابع مالی لازم برای بازسازی قلعه وکیل‌آباد در اختیار نبود، اما حالا که یک بانک می‌خواهد به موضوع ورود کرده و سرمایه‌گذاری کند، چرا نباید از آن استقبال کنیم؟ قدیری طرقی، دیگر مخالف این لایحه، نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه با عنوان بازسازی بافت فرسوده ظلم‌های زیادی به ساکنان این بافت‌ها شده است؛ ضمن آنکه در قلعه وکیل‌آباد هم افراد ضعیفی زندگی می‌کنند. بنابراین، شهرداری باید در این محدوده مدیریت مستقلی ایجاد کند و اجازه بدهیم مردم خودشان محل زندگی‌شان را آباد کنند. وی افزود: نباید گول ارقام سنگین سرمایه‌گذاری را بخوریم. در دل آن، ظلم‌های زیادی به مردم خواهد شد. در پایان، اعضا به این لایحه رای مثبت دادند که بر اساس آن، به شهرداری مشهد اجازه داده شد با افزایش سرمایه شرکت عمران سپهر وکیل‌آباد تا سقف ٢هزار میلیارد ریال موافقت کند. البته هم‌زمان با این اقدام، شهرداری باید نسبت به اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح درخصوص اصل طرح اقدام کند. در ادامه جلسه علنی روز گذشته شورا، لایحه جانمایی، انجام مطالعات، تملک و احداث ساختمان مرکزی شهرداری مشهد هم مورد بررسی قرار گرفت. مدیر منابع انسانی و رفاه شهرداری مشهد در این‌خصوص گفت: مدیریت شهری دارای 200دستگاه ساختمان است که از این تعداد، ٣١مورد در سال جاری به ارزش 5۰میلیارد تومان آزادسازی شده و هفت دستگاه دیگر نیز در دست اقدام است. خراسانی تصریح کرد: در ساختمان‌های ستاد، از ٣5دستگاه، ١٧دستگاه به ارزش ٧١میلیارد تومان قابل آزاد شدن بوده و از ساختمان‌های سازمان‌ها نیز از ١٧دستگاه، ١١دستگاه به ارزش ٧٣میلیارد تومان قابلیت آزادسازی دارد. وی با اشاره به اینکه در مجموع ١٩4میلیارد تومان از ساختمان‌های شهرداری مشهد قابلیت آزادسازی دارد، ادامه داد: پیشنهاد داده‌ایم با حفظ پراکندگی ساختمان‌های مناطق برای سهولت دسترسی مردم، یک ساختمان واحد شهرداری مشهد دربرگیرنده همه سازمان‌ها و معاونت‌ها در نقطه‌ای که بعد از مطالعه مشخص می‌شود احداث گردد. وی عنوان کرد: البته این پیشنهاد در کمیسیون‌های شورا رد شد و مقرر شد مطالعات، جانمایی و تعیین مکان‌هایی برای احداث و تجمیع معاونت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه هر معاونت صورت پذیرد.

    با انتقال شهرداری از میدان شهدا مخالفیم
    نخعی‌ راد در مخالفت گفت: ساختمان شهرداری مشهد نمادی در مرکز شهر است و جابه‌جایی آن هزینه‌های زیادی خواهد داشت؛ لذا ما با انتقال شهرداری از میدان شهدا مخالفیم. حجت‌الاسلام اخلاقی هم اظهار کرد: چرا از انجام مطالعات می‌ترسیم؟ ساختمانی که 80 سال قبل ایجاد شده است برای پوشش خدمات جمعیت 600 هزار نفری شهر بوده است، نه برای جمعیت کنونی مشهد.
    صاحبی، دیگر عضو شورا، هم گفت: میدان شهدا به دلیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از جمله خطوط مترو، دارای بهترین موقعیت است و محل تلاقی خطوط قطار شهری است. باید همه سازمان‌های شهرداری هم در این میدان متمرکز شوند.
    در پایان، اعضای شورا با جابه‌جایی ساختمان مرکزی شهرداری از میدان شهدا مخالفت کردند، اما به مدیریت شهری اجازه دادند که در راستای تجمیع مکانی سازمان‌ها و مدیریت‌های مرتبط، نسبت به انجام مطالعات اولیه (فاز صفر) اقدام کند و پیوست‌های لازم فرهنگی ، اجتماعی، ترافیکی و پدافند غیرعامل را نیز تهیه نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار