مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل بانک مسکن:

افزایش وام ۸۰ میلیونی مسکن در دستور کار نیست/ روش جدید پرداخت تسهیلات حساب ترکیبی از سال آینده

عصر ساختمان- مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه به غیر از بانک مسکن شبکه بانکی هنوز اراده لازم برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارند، گفت: افزیش سقف وام ۸۰ میلیونی مسکن،کاهش نرخ سود آن و بالا رفتن مدت بازپرداخت (در حال حاضر ۱۲ سال) در دستورکار بانک مسکن نیست.

افزایش وام ۸۰ میلیونی مسکن در دستور کار نیست/ روش جدید پرداخت تسهیلات حساب ترکیبی از سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، محمدهاشم بت‌شکن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سقف وام 80 میلیونی مسکن سال آینده افزایش خواهد یافت؟ گفت: در حال حاضر با قاطعیت نمی‌توان شرایط سال آینده را پیش‌بینی کرد، بنابراین باید در مورد افزایش سقف وام 80 میلیون بانک مسکن به شرایط توجه ویژه‌ای داشت و پیش‌بینی که دارم این است که سقف وام افزایش نخواهد یافت.

    وی افزود: البته از تدابیر ویژه‌ای برای اینکه حق انتخاب به مردم زیادتر شود استفاده خواهیم کرد، یعنی به جای اینکه سقف وام مسکن را افزایش دهیم، یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که پس از تصویب، به اطلاع عموم خواهد رسید.

    بت‌شکن تأکید کرد: کاهش نرخ سود 80 میلیونی خرید مسکن که در حال حاضر برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و برای سایر مناطق 9 درصد است، کاهش نخواهد یافت و افزایش مدت بازپرداخت که در حال حاضر 12 سال است، در دستورکار بانک مسکن نیست.

    مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید گفته می‌شود بانک مسکن از محل وصول اقساط مسکن مهر تسهیلاتی به سایر بانک‌ها اعطا می‌کند، گفت: با پیگیری‌هایی که بانک مسکن انجام داد، بازپرداخت اقساط بانک مسکن مهر جزو تعهدات متقاضیان است و در 10 ماهه سال جاری تاکنون 3 هزار و 300 میلیارد تومان بازپرداخت اقساط مسکن مهر وصول شده است.

    وی تأکید کرد: سؤال من این است که بانک مسکن برای این وصولی ها چه اقدامی باید انجام دهد. برای پاسخ دادن به آنکه چند ابهام برای آن وجود دارد باید توضیحاتی ارائه دهم. بانک مسکن یک مخزن منابع دارد که از چند ورودی، منابع وارد می‌شود.

    بت‌شکن ادامه داد: یکی از این ورودی‌ها، سپرده‌های جدید و یکی دیگر از این ورودی‌های منابع، این است که بانک مسکن تسهیلاتی از سال‌های گذشته بابت فروش اقساطی وصول کرده است و یا اینکه تسهیلاتی از طریق اوراق که در ده ماه سال جاری حدوداً 4 هزار میلیارد تومان بوده است، تأمین منابع شده است.

    وی افزود: پس وصولی‌های ما از مسکن مهر و یا تسهیلاتی که داده شده است، تنها یک چهارم این ورودی‌ها را تشکیل می‌دهد. حال تمام این ورودی‌ها در یک مخزن خزانه بانک جمع می‌شود، پس بانک مسکن باید این منابع را به کار گیرد، هر چند باید به این موضوع توجه کرد که بانک مسکن کاری ندارد که این منابع به طور مشخص مربوط به کدام بخش است.

    بت‌شکن با اشاره به اینکه 15 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات از همین مخزن پرداخت شده است، گفت: بانک‌ها همواره حدود 5درصد از سپرده را باید وجه نقد و ذخیره احتیاطی خود قرار دهند، این 5 درصد بهترین حالت برای هر بانکی است که بتواند این 5 درصد را صرف صندوق، خرید اوراق مشارکت و یا خرید اسناد خزانه کند و یا در بهترین حالت به بانک‌های دیگر تسهیلات یک‌شبه اعطا کند.

    وی تصریح کرد: این ذخیره احتیاطی 5 درصدی همواره در حال چرخش است، پس بانک مسکن از این مخزن باید به نحو احسن استفاده کند

    وی با اشاره به اینکه در نه ماهه سال جاری تسهیلات کل شبکه بانکی 382 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که 44 درصد رشد داشته است، گفت: اگر بخش مسکن را ببینیم، تسهیلات بخش مسکن به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است که 24 درصد رشد داشته است و متأسفانه با رکود مسکن، سهم تسهیلات بخش مسکن و ساخت از کل تسهیلات شبکه بانکی فقط 8.9 درصد است که یک روند کاهشی داشته است.

    به گفته بت‌شکن، تسهیلات شبکه بانکی برای بخش مسکن در سال 92، 12 درصد، در سال 93 حدود 11.8 درصد، در 9 ماهه سال 94 حدود 10 درصد و در سال 95 به 8.9 درصد رسیده است.

    وی افزود: این روند کاهشی نشان می‌دهد که هنوز شبکه بانکی اراده لازم را برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارد، اما بانک مسکن تسهیلاتی که در 9 ماهه امسال پرداخت کرده است 15 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که 27 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو