مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی تهران:

ساخت‌وساز در حوزه علمیه مروی را پیگیری می‌کنیم

عصر ساختمان- سید هادی قره‌رومیانی، معاون حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پیگیری حقوقی این معاونت نسبت به ساخت‌وساز در حریم حوزه علمیه مروی خبر داد.

ساخت‌وساز در حوزه علمیه مروی را پیگیری می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، در بازدید روز یکشنبه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و معاون حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از حوزه علمیه مروی و به دنبال انجام برخی ساخت‌وسازهای انجام شده در حریم این مدرسه تاریخی، قره‌رومیانی نسبت به پیگیری‌های حقوقی این معاونت در این زمینه خبر داد.

    رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز در حاشیه دیدار با تولیت و مدیران حوزه علمیه مروی نیز در این بازدید گفت: تعامل نهادهای فرهنگی با حوزه‌های علمیه می‌تواند بر مسئولیت‌پذیری جامعه در انجام تکالیف فرهنگی بیش از پیش تاثیرگذار باشد.

    وی گفت: از نفوذ کلام روحانیت در جامعه باید برای صیانت از میراث فرهنگی بهره برد، چون بخشی از منبر روحانیون اختصاص به مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد که لزوم حفظ میراث فرهنگی به عنوان سرمایه های ملی می‌تواند در آن دیده شود.

    خسروآبادی در بازدید از روند مرمت بخش‌هایی از حوزه علمیه مروی با اظهار اینکه؛ اقدام متولیان حوزه مروی الگویی مناسبی از تعامل سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناهای ارزشمند مذهبی است، افزود: موقوفه بودن بیشتر حوزه‌های علمیه و توجه متولیان آن در حفظ کالبد فیزیکی و کارکردی بنا موجب شده تا تعاملات مناسبی برای بازسازی فضاهای آسیب دیده در حوزه‌های علمیه که قدمت تاریخی دارند با میراث فرهنگی صورت گیرد.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در این دیدار گفت :ساخت‌وسازهای سال‌های گذشته در حریم حوزه علمیه مروی باید بررسی شود تا هماهنگی بیشتری با شهرداری منطقه 12 برای جلوگیری از بروز چنین آسیب‌هایی صورت گیرد و واحد حقوقی میراث فرهنگی تهران طرح دعوی حقوقی با صادرکنندگان مجوز به حریم حوزه علمیه مروی را پیگیری خواهد کرد.
    فضای داخلی دبیرستان ماندگار مروی قبل از تبدیل به حوزه علمیه

    اواسط سال 89 براساس یک طرح، تصمیم گرفته شد دبیرستان تاریخی و ماندگار مروی که در آن زمان حدود 100 سال از عمر آن می‌گذشت، به عنوان بخش دیگری از حوزه علمیه مروی، به این بخش واگذار شود، هر چند در آن زمان مسئولان اموزش و پرورش و به خصوص دبیرستان مروی با این اقدام مخالف بودند و حتی تحصن‌هایی در این زمینه انجام دادند، اما سرانجام این تصمیم عملی شد و حدود 5 سال است که بخش دیگری از حوزه‌ی علمیه مروی در این دبیرستان تاریخی و ماندگار قرار گرفته است.

    پیش از تأسیس دانشگاه تهران این دبیرستان به‌عنوان نخستین دانشکده‌ی فنی فعالیت داشت و پس از احداث دانشگاه تهران، دانشکده به آن‌جا منتقل شد و دبیرستان به کار خود ادامه داد.

    این دبیرستان حدود 100 سال پیش توسط حاج محمدحسین‌خان که به «خان مروی» شهرت داشت، تأسیس شد و امروز خیابان ناصرخسرو با این‌که در شلوغی‌های شهر تهران گم شده است، اما بنایی را در خود جا داده که در طول فعالیت‌اش موفقیت‌های زیادی را کسب کرده و به‌عنوان یک کارخانه‌ی انسان‌سازی، اساتید و دانش‌آموزانی را که همه از مفاخر ایران هستند، تربیت کرده است.

    بسیاری از دانش‌آموختگان این دبیرستان از مسؤولان رده‌بالای کشور بوده‌اند و حتا در خارج از کشور صاحب بسیاری از کرسی‌ها و انجمن‌های علمی هستند. استاد باستانی ــ چهره‌ی ماندگار سال 1385 ــ، دکتر هادی منافی و دکتر موسی زرگر ــ وزرای بهداشت ــ، دکتر هاشمی ــ رییس پژوهشکده‌ی پلیمر ایران ــ، دکتر هوشنگ آزما ــ نماینده‌ی ویژه دبیر کل سازمان ملل در سازمان بهداشت جهانی ــ، پروفسور معتمدنژاد ــ پدر علم ارتباطات ایران و چهره‌ی ماندگار سال 1386 ــ، علیرضا پرورش‌دار ــ پدافند نیروی هوایی ــ، پروفسور نادری ــ دارای مدرک دکتری فیزیک و از اعضای سازمان فضایی آمریکا (ناسا) ــ و الهی قمشه‌ای تعدادی از فارغ‌التحصیلان این دبیرستان هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار