مدیران خودروعصر اعتبار

پدر اتحادیه املاک ایران عنوان کرد:

«اتحادیه املاک کشور» جعل عنوانی که وجود خارجی ندارد

عصر ساختمان- باتوجه به تغییر و تحولاتی که در دولت‌ها و ادوار مختلف در اصناف روی می‌دهد برخی افراد از عناوین و القاب منسوخ و تغییریافته استفاده می‌کنند که در صنف املاک هم شاهد برخی موازی‌کاری‌ها هستیم

«اتحادیه املاک کشور» جعل عنوانی که وجود خارجی ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تعادل، کارشناسان صنفی می‌گویند: در سال 92 با تدوین و بازنگری مجدد قانون و آیین‌نامه‌های صنفی قرار براین شد تا اتحادیه‌های کشوری به نوعی منحل شوند و در این راستا نیز قانون‌گذاران بندهای قانونی را به تصویب رساند؛ این موضوع درحالی است که اتحادیه املاک کشوری با تغییر نام هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این موضوع نیز مورد اعتراض برخی منتقدانی است که پایند اجرای قانون درست در کشور هستند.

    رباره چرایی موازی‌کاری با قانون نظام صنفی سراغ مصطفی قلی خسروی پدر اتحادیه املاک ایران که زمانی نه چندان دور ریاست اتحادیه کشوری املاک را برعهده داشت، رفتیم و از او درباره چرایی عدم انحلال اتحادیه املاک کشوری پرس‌وجو کردیم. در زیر ماحصل گفت‌وگوی ما را با این کارشناس امور صنفی می‌خوانید:

    علت پیدایش و پیشنهاد تاسیس اتحادیه‌های کشوری چه بود و چه زمانی شکل گرفتند؟

    اتحادیه‌های کشوری در زمان دولت دهم شکل گرفتند و متشکل از 24 اتحادیه بود تا توانایی تبادل افکار بین اتحادیه‌ها برقرار باشد. نخستین اتحادیه، صنف طلافروشان بود که هدف از شکل‌گیری آن کنترل قیمت طلا و آمارهای مربوط به آن در کشور بود.

    دومین اتحادیه، صنف آهن‌فروشان بود که به آن ابلاغ شد. اتحادیه صنف پوشاک در جایگاه سوم قرار داشت و بعد از آن صنف خوار و بار سپس صنف اتحادیه مشاوران املاک و مابقی صنف‌ها به ترتیب اولویت.

    نحوه شکل‌گیری اتحادیه کشوری در صنف شما چگونه بود و از چه ساختاری تشکیل شده بود؟

    اعضای واجد شرایط شهرها گرد هم آمده و در این رأی‌گیری شرکت کردند اتحادیه صنف ما متشکل از 7نفر در هیات‌مدیره بود که بنده به عنوان رییس اتحادیه املاک تهران و کشور، آقای جهانگیری رییس اتحادیه املاک اصفهان، آقای تابنده‌ماه رییس اتحادیه املاک شیراز، آقای نوذری رییس اتحادیه املاک اهواز، جناب آقای خانی رییس اتحادیه املاک ورامین، جناب آقایی از سنندج و آقای سالمی از ماهشهر از اعضای آن بودند. البته قبل از آن هم به دماوند دعوت شدیم که در آنجا این تشکیلات مستقر شود که بنده مخالفت کردم و خواستار این بودم اتحادیه کشوری باید معنا پیدا کند.

    اتحادیه کشوری در صورت وجود باید شامل چه شاخص‌هایی باشد؟

    وقتی صحبت از اتحادیه کشوری می‌شود باید هیات‌مدیره آن هم معرفی شود و عنوان شود که از چه نفراتی تشکیل شده است. در آن دوره طی نشست‌هایی که با مسوولان داشتیم صحبت‌هایی صورت گرفت که یکی از آن نشست‌ها با آقای فراهانی رییس سابق اتاق اصناف بود ایشان عنوان کردند این کار موازی‌کاری است و دستاورد مضاعفی ندارد و مجلس به‌خاطر عدم موازی‌کاری اتحادیه کشوری را منحل اعلام کرد. در پی انحلال اتحادیه‌ها تنها استثنا شامل املاک بود آنهم به‌خاطر اینکه مقداری پول در حساب اتحادیه بود. مبلغ‌های 4هزار تومانی که بابت کد رهگیری دریافت می‌شد.

    این مبلغ که در ابتدا قرار بود 20 هزار تومان باشد بعداز آن به 10هزار تومان کاهش یافت و در ادامه با صحبت‌های آقای فراهانی به 8 هزارتومان تقلیل یافت. کاری که ما انجام دادیم و پیگیر آن بودیم این بود که معاملات با کد رهگیری همه‌گیر و ضریب اطمینان آن بالا رود که لازمه آن این بود تا مبلغ را همچنان کاهش دهیم درنهایت موفق شدیم به 4هزار تومان برسانیم که درخواست‌‌های آن در کمیسیون نظارت وقت موجود است.

    عده‌یی هم آمدند مصاحبه به نفع مطلوب کردند و نهایتا اتحادیه کشوری املاک منحل شد و تبدیل به کمیسیون تخصصی املاک شد. کمیسیون تخصصی هم زیرنظر اتاق اصناف با ریاست جناب مهندس فاضلی است که در آن مقطع زیرنظر مجمع امور صنفی بود.

    ایشان هم حسام عقبایی را نماینده آن مکان کردند که فقط نسبت به اطلاعاتی که از کد رهگیری دارند بتوانند صحبت‌هایی را داشته باشند لذا این کمیسیون حتی در زمانی که اتحادیه کشوری دایر بود و هنوز منحل نشده بود شخص نماینده نه در جایگاه امر و نهی قرار داشت و نه می‌توانست به روسای اتحادیه‌ها دستوری از جانب خود ابلاغ کند.  فقط تعامل‌شان به نوعی تبادل افکار و برنامه‌های همفکری است.

    عناوینی مثل رییس اتحادیه کشوری حرکتی فریبانه و جعل عنوان است و نباید از این عنوان استفاده شود. اگر دستوری باشد فقط از طریق رییس اتاق اصناف کشور به اتاق اصناف شهرستان‌ها منتقل می‌شود و در انتها آنها به اتحادیه مربوطه ابلاغ می‌کنند و نه شخص غیرمسوول.

    آن زمان هم که اتحادیه کشوری املاک با تعداد 7نفر از عزیزان‌مان در شهرستان‌ها تشکیل شد حق دخالتی در کار اتحادیه‌های شهرستان‌ها یا اعضای آنها نداشتیم و بی‌نهایت محدود و فقط در حد همفکری بود به‌دنبال آنکه تبدیل به کمیسیون تخصصی شد دیگر همان حق محدود هم از ما سلب شد.  اگر مسوولان به این مسائل دقت ندارند خود فرد از چنین القابی نباید استفاده کند و باید واقعیت را عنوان کند. رییس اتحادیه کشوری باید دارای هیات‌مدیره باشد و ایشان اگر هیات‌مدیره خود را معرفی کند و ما ببینیم چه کسانی و از کدام شهرها هستند آنوقت می‌توانیم بپذیریم که اتحادیه کشوری وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار