مدیران خودروعصر اعتبار

خسروآبادی مطرح کرد:

تشکیل کمیته رسیدگی به مدارس و مساجد تاریخی تهران

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از تشکیل کمیته‌ رسیدگی به وضعیت مدرسه‌ها و مسجدهای تاریخی تهران خبر داد و درباره چالش اصلی پرونده بازار تهران، توضیح‌هایی ارایه کرد.

تشکیل کمیته رسیدگی به مدارس و مساجد تاریخی تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از  ایسنا، رجبعلی خسروآبادی با اشاره به بازدیدی که هفته گذشته به همراه معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مدرسه‌های علمیه مروی و شیخ عبدالحسین داشت،  گفت: با توجه به این‌که بیشتر حوزه‌های علمیه در ساختمان‌هایی تاریخی هستند، قرار شد کمیته‌ای برای رسیدگی به وضعیت مدرسه‌ها و مسجدهای تاریخی تهران با حضور نمایندگانی از این اداره، معاونت حقوقی سازمان و حوزه‌های علمیه تشکیل شود که البته پیشنهاد شد از بخش‌های اثرگذاری مانند شورای شهر و شهرداری هم نمایندگانی حضور داشته باشند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و آن‌ها در این جریان با ما همراه شوند.

    وی با بیان این‌که کمیته مدرسه‌ها و مسجدهای تاریخی تهران با مطالعاتی که خواهند داشت به راهکارهایی برای چگونگی مرمت اصلوی، حفظ و احیاء باید دست یابد، افزود: امیدواریم این کمیته کمک کند تخصصی‌تر و هماهنگ‌تر بین حوزه (علمیه) و میراث فرهنگی، کارکردی برای حفظ بنای تاریخی مدرسه‌ها و مسجدها تعریف کنیم.

    خسروآبادی اضافه کرد: طبیعتا انجام این امور به یک‌سری اعتبارات نیازمند است که بخشی را باید دولت و بخشی هم از محل موقوفه‌ها تامین شود. برای همین قرار شد معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر این جریان باشد. در هر حال بسیاری از این مدرسه‌ها موقوفه هستند که می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

    او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به همراهی شهرداری در این جریان اعتماد کرد، وقتی در در موضوع بازار تجربه‌ی خوبی حاصل نشده و شهرداری به جای همراهی در تقابل قرار گرفته است، اظهار کرد: ما امیدوارم این همراهی در موضوع مدارس و مساجد تاریخی تهران رخ دهد. در سه سال گذشته به نوعی اثر کار به سمتی رفت که می‌توان گفت این کار انجام خواهد شد.

    خسروآبادی سپس اظهار کرد: اما موضوع بازار تهران کمی متفاوت از مدرسه‌ها است، حساسیت بیشتری دارد و ما مجبوریم نگاه خاص‌تری داشته باشیم. در این باره هم جلسه‌هایی برگزار شده و فرمانداری هم جلسه‌ای را گذاشته و از همه ذی‌نفعان دعوت کرده است. پیشنهاد میراث فرهنگی این بود که برای بازار باید طرح کاملی داشته باشیم. یکی از آقایان در شهرداری تهران هم گفته بود طرحی را برای بازار فرستاده که البته چیزی به دست ما نرسیده است!

    او تاکید کرد: ما استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم پرونده بازار را به سرانجام برسیم، هرچند بحث آن فقط میراث فرهنگی نیست، بلکه مساله اصلی، احیا و بازآفرینی محلات تهران است که بازار هم یکی از آن جمله به شمار می‌آید. باید توجه کرد که نمی‌توانیم همه منطقه بازار را تجاری کنیم، نه عاقلانه است و نه شدنی.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: طبیعتا باید از بخش‌های دیگر این محیط نیز استفاده شود، مثل فضای سبز، خدمات اجتماعی ـ فرهنگی و سکونتی، همه این‌ها باید در آن منطقه شکل گیرد تا بازار معنادار شود. همه‌ی این‌ها هم که به میراث ارتباط ندارد. سازمان میراث فرهنگی فقط تاکید و اصرار دارد کالبد بافت آن منطقه تغییر نکند و کارکرد هم مناسب با بافت باشد.

    خسروآبادی گفت: چالش مهم ما درباره‌ی بازار تهران این است که تا وقتی نگاه‌ها مشترک نشود، اتفاقی نمی‌افتد. مشکل اساسی، نبود تعامل است. در عین حال نباید کاری کنیم که این جریان به سمت تقابل برود، چون مشکلی از بازار حل نمی‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار