مدیران خودروعصر اعتبار

سرنوشت موزه استاد صنعتی به کجا رسید؟

عصر ساختمان- هرچند گفته می‌شود هلال احمر قصد تبدیل موزه‌ استاد صنعتی به دفتر کار را دارد، اما مدیرکل میراث فرهنگی تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان زیباسازی خواسته تا هرچه زودتر کارِ مرمت پایان یافته و موزه برای بازدید عموم آماده شود، اما به نظر نمی‌رسد این درخواست جدی گرفته شده باشد.

سرنوشت موزه استاد صنعتی به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، این درخواست و تعیین زمان مشخص درحالی ازسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران مطرح شد که طبق تفاهم‌نامه‌ی مرمت و ساماندهی، قرار بود موزه استاد صنعتی در دهه فجر (که سه روز از پایان آن می‌گذرد) افتتاح شود، اما به نظر هنوز زمان زیادی تا پایان کار نیاز است.

    ششم مهر ماه امسال «محمدمهدی تندگویان»، سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خبر از احتمال یک اتفاق جدید در موزه‌ی در دست ساماندهی و مرمت «استاد صنعتی» داد، خبری که مضمونش "تصمیم هلال احمر برای تبدیل موزه صنعتی به دفتر کار" بود.

    وی در آن زمان با بیان اینکه «هشت میلیارد تومان برای مرمت این موزه هزینه شده و این در حالی است که سازمان هلال‌احمر نیز عنوان داشته از آنجایی که در مرمت این موزه مشارکت داشته می‌خواهد بخشی از موزه را به دفتر کار بدل کند، گفت: این برخلاف قوانین است.»

    «سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه متاسفانه مرمت این موزه سبب آسیب رساندن به مجسمه‌ها و آثار داخل موزه شده است، گفت: به سازمان زیباسازی تذکر می‌دهیم که در مرمت این موزه همه جوانب را در نظر بگیرد و نظر استادان ذی‌ربط را جویا شود.»

    پس از این انتشار این دیدگاه از سوی تندگویان، تنها عکس‌العمل در این زمینه توسط رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران رخ داد؛ او هشتم دی ماه امسال در نامه‌ای که اختصاصا در اختیار خبرگزاری ایسنا قرارگرفته خطاب به عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد: «نظر به اعلام جمعیت هلال‌احمر طی نامه‌ی پیوست مبنی بر آمادگی برای راه‌اندازی موزه استاد علی اکبر صنعتی در دهه فجر، شایسته است دستور فرمائید جهت راه‌اندازی این موزه ارزشمند نهایت تلاش مبذول شود، بدیهی است این اداره کل نسبت به این موضوع و بهره‌برداری آن توسط شهروندان و بهره‌گیری از آثار استاد بزرگوار حساسیت ویژه‌ای دارد که امیدواریم کلیه دستگاه‌ها نیز این مهم را در نظر داشته باشند.»

    این درخواست در حالی از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران مطرح شده و سازمان زیباسازی شهر تهران تلاش می‌کند آن را به سرانجام برساند که هفتم بهمن ماه امسال مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران به ایسنا اعلام کرد: «بخش خیلی کوچکی از کار مرمت مجسمه‌ها باقی مانده، البته مدتی است که مرمت به کُندی پیش می‌رود و چاره‌ای هم نیست.»

    موسوی در همان زمان درباره زمان بازگشایی موزه برای بازدید مردم نیز اظهار کرد: به‌تازگی گفت‌وگویی با سازمان هلال احمر درباره بازگشایی موزه نداشته‌ایم، کار سازمان زیباسازی در رابطه با این موضوع با مرمت مجسمه‌های موزه صنعتی به اتمام می‌رسد و بازگشایی موزه برعهده هلال احمر است.

     موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی از حدود 11 سال پیش، به‌دلیل آسیب‌ها و مشکلاتی که در بدنه‌ی ساختمان آن به‌وجود آمد، به طور کامل تعطیل شد. هر چند این موزه پس از انقلاب نیز چندبار بازگشایی و تعطیل شد و هر بار به جای برطرف شدن مشکلات موزه،‌ مسوولان فقط وعده‌هایی دادند. پس از آن نیز حتی درگذشت استاد صنعتی در سال 1386 نیز به نجات این موزه از بلاتکلیفی کمکی نکرد و عبور مترو از زیر این بنای تاریخی با شاهکارهایی که در دل خود داشت هم چاره‌ساز اندیشه‌ای برتر برای این بنای تاریخی نشد.

    سوایِ بی‌توجهی‌های مثلث هلال‌احمر، شهرداری تهران و میراث‌فرهنگی، تیر خلاص با پهن شدن بساط دستفروشان در حیاط‌خلوت این موزه و تبدیل بخشی از موزه به انبار آن‌ها زده شد؛ جرقه‌ای که بالاخره فکرها را به سمت توجه به این موزه برد.

    تا این‌که اواخر خرداد 93 بالاخره داربست‌ها موزه استاد صنعتی را در برگرفتند و فرهاد علی اکبری گاوزن، رییس موزه‌ی استاد صنعتی از آغاز فاز نخست مرمت این موزه، با امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه خبر داد و البته هنوز روند مرمت و ساماندهی این موزه و شاهکارهای استاد صنعتی در دل این موزه هنوز به پایان راه نرسیده و هر روز حرف و نقل‌های جدیدی از سرنوشتِ آن به گوش می‌رسد، هرچند مرمت موزه روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

    با وجود این اتفاقات، سوال اینجاست که چرا هلال احمر در طول سال‌های گذشته نسبت به مایملکِ خود تا آنجا بی‌توجهی نشان می‌دهد که دیگر دستگاه‌ها باید پا جلو گذاشته تا شاید این بنا به سرانجامی برسد؟ حال با ورود بخش‌های دولتی دیگر به این پروژه و رسیدن به قدم‌های آخر مرمت و ساماندهی ساختمان، شاید این بنا بتواند یک دفتر کار مناسب باشد!

    برای رسیدن به پاسخی مطمئن درباره‌ی آینده‌ی موزه استاد صنعتی، در تلاشیم نظرِ مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران را جویا شود، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو