مدیران خودروعصر اعتبار

در گفت‌وگو با یک تحلیلگر سیمانی:

رمز جهش خاکستری ها در بورس چیست؟

عصر ساختمان- سیمانی ها از آن دسته صنایع هستند که با تعدیل های مثبت مالی خود، موجبات تعجب سهامداران دلسرد شده از این صنعت را فراهم کردند

رمز جهش خاکستری ها در بورس چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از عصربازار، این صنعت خاکستری که چندی است به دلیل رکود حاکم بر بخش ساختمان و عمران کشور درهزارتوی تولید و فروش گرفتار بود، طی روزهای اخیر با تعدیل های مثبتی که از خود به نمایش گذاشتند، سهامداران خود را که همیشه میان نگه داشتن یا فروش سهام این شرکت بر سردوراهی بودند ، دلگرم کرد.این درحالی است که گزارش های مالی سال 96 سیمانی ها نیز باعث شد این شرکت ها به گل سرسبد بورس تبدیل شوند

    بر اساس این گزارش، شرکت‌های سیمانی قیمت هر تن سیمان را برای سال آتی بین 100 تا 110 هزار تومان در نظر گرفته‌اند ، چنانچه در سمت تقاضا اتفاق قابل توجهی در سال مالی آتی رخ ندهد، نمی‌توان انتظار داشت که نرخ سیمان از محدوده‌ها فراتر رفته و در بدترین حالت قیمت‌ها در سطوح فعلی باقی می‌مانند.

    از طرفی، زیان انباشته شرکت های سیمانی نسبت به ماهای قبل کاهش پیدا کرده و در گزارشات جدید تعدیل‌های مثبت سنگین به جز در نماد سفار دیده می شود.

    گفتنی است، تعدیل مثبت اکثر شرکت های سیمانی نشان دهنده از بین رفتن زیان انباشته و خارج شدن از رکود چندین ساله است که می‌توان در آینده برای اکثر سهم های سیمانی اهداف بالاتر و سوداوری بیشتر انتظار داشت.

    ژیلا سماواتی ، معاون سرمایه گذاری هلدینگ غدیر علل تعدیل های مثبت خاکسترهای را این طور بیان کرد: کاهش تخفیفات که از آن به عنوان افزایش قیمت تعبیر می شود  را می توان مهمترین عامل در تعدیلات مثبت سیمانی ها دانست.

    به گفته وی ، این موضوع تنها عامل تعدیل مثبت محسوب نمی شود و از آن مهمتر کنترل در عرضه سیمان و حذف رقابت منفی کارخانجات است .

    او افزود: این دوعامل به طور میانگین موجب رشد سود آوری شرکت های سیمانی از 20 تا 25 درصد شده است.

    وی بااشاره به بودجه سال 96 بعضی از شرکت های بورسی گفت: به نظر من با توجه به اینکه در فروش سال جاری شاهد تغییر چندانی نبوده ایم درنتیجه مشخص نیست این شرکت ها چرا جهش را در فروش پیش بینی کرده اند.

    او تصریح کرد: به هر روی می توان گفت تعدیل مثبت شرکت های سیمانی تغییر نرخ است نه رشد فروش .

     نجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان  با ارسال بخشنامه‌های حذف کلیه تخفیفات و تعلیل فروش‌های قبلی را به منظور ایجاد تعادل در قیمت‌ها را به مدیران عامل شرکت‌های سیمان ابلاغ کرد.

    براساس این بخشنامه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در 18 مهرماه طی بخشنامه ایی به کارخانجات سیمان اعلام کرد که  با توجه به سهم بالای هزینه‌های ثابت در قیمت تمام شده و در جهت یکسان‌سازی قیمت سیمان در کل کشور قیمت های فروش سیمان را به  شرح زیر ؛ سیمان فله خاکستری تیپ 2 و 1-425 هر تن نقدی یک میلیون و 350 هزار ریال و سیمان پاکتی خاکستری تیپ 2 و 1 - 425 هر تن نقدی یک میلیون و 500 هزار ریال اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو