مدیران خودروعصر اعتبار

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد;

صدمات آتش برابر زلزله ۷ ریشتری است

عصر ساختمان- رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که تنها ۱۰ درصد بودجه کشور صرف بخش عمرانی می شود، گفت: با استفاده از روش های غیرمخرب می توان بدون صرف هزینه های زیاد ساختمان ها را ایمن سازی کرد.

صدمات آتش برابر زلزله ۷ ریشتری است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، محمد شکرچی‌زاده  در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آزمونهای غیرمخرب ایران با اشاره به این که طی دو دهه اخیر "آزمون های غیرمخرب" و "نیمه مخرب" به دلیل هزینه های این آزمون ها مطرح شده است، اظهار کرد: آزمون های غیرمخرب (NDT)  در حوزه های مختلفی از جمله ساخت و سازها کاربرد دارد. به عنوان نمونه برای اجرای سازه های بتنی تا پیش از این به نمونه گیری بتن محدود بودیم در عین حال این که همواره دغدغه آنرا داشتیم که این آزمون ها چه میزانی بر واقعیت ها منطبق است.

    وی با بیان این که یکی از دلایل حرکت به سمت آزمون های غیرمخرب همین دغدغه بود، تصریح کرد: یکی دیگر از نگرانی های در حوزه ساخت و سازها سرعت و استحکام آنهاست. یکی از مزیت های آزمن های غیرمخرب استفاده متخصصان این بخش از فیزیک، ریاضیات، آمار و... در راستای ارتقای کیفیت زندگی بوده است.

    وی با تاکید بر این که سازه هایی که ساخته شده باید با استفاده از ابزار NDT نگهداری و تعمیر شود به حجم بالای ساختمان های پیر در کشور اشاره کرد و افزود: در بیشتر کشورها بودجه هایی را برای نگهداری ساختمان ها در نظر می گیرند.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان ادامه داد: بودجه دولت 360 هزار میلیارد تومان است که حدود 10 درصد آن به طرح های عمرانی اختصاص می یابد. با توجه به این مسئله بودجه چندانی برای ساخت و ساز وجود ندارد و باید روی نگهداری سازه ها متمرکز شویم.

    شکرچی زاده با اشاره به این که حادثه پلاسکو نشان داد سازه های موجود می توانند اثرات مخرب زیادی داشته باشند، اظهار کرد: این حادثه نشان داد که آتش سوزی می تواند به اندازه یک زلزله هفت ریشتری آثار مخربی را به دنبال داشته باشد. از این رو باید روش های موثر برای کاهش حوادث اینچنینی را مورد استفاده قرار دهیم.

    وی از آمادگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان برای افزایش ظرفیت ها و همکاری با انجمن آزمونهای غیرمخرب و نیز تبادل اطلاعات با شرکتهای دانش بنیان خبر داد.

    هنرور رییس انجمن بازرسی غیرمخرب ایران  نیز با بیان این که باید برای شناسایی  رفع ایرادهای ساختمان ها، امکانات، قطعات و دستگاه ها باید روش های تخریبی کنار گذاشته شود، گفت: آزمون های غیرمخرب ، روش هایی است که با تکیه بر آن سازه ها بدون تخریب بررسی می شود که سالم هستند یا خیر.

    وی افزود: چنانچه آزمون های غیرمخرب نباشد کل سیستم نمی تواند عمل کند.  در NDT روش های مختلفی مانند امواج صوتی، روش پرتونگاری با اشعه ایکس یا گاما، روش های مغناطیسی و مکانیکی به کار برده می شود.

    وی با بیان این که کسانی که فعالیت NDT انجام می دهند باید آموزشهای خاصی ببیند و گواهی نامه دریافت کنند، اظهار کرد:

    انجمن بازرسی غیرمخرب ایران توانسته با دو رتبه جهش از رتبه C به رتبه A برسد. ضمن آن که امسال تغییراتی در چارت سازمانی ایجاد شده  شورایی ایجاد شده که از همه فعالان در عرصه روشهای غیرمخرب دعوت می شود با این شورا همکاری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار