مدیران خودروعصر اعتبار

ایران هم صاحب کریستی و ساتبی می‌شود;

قانون فروش آثار فرهنگی-هنری به تصویب رسید

عصر ساختمان- مدیر اداره‌کل موزه‌ها اعلام کرد، قانون فروش آثار فرهنگی - هنری مجاز به تصویب رسید و تا یک ماه آینده دستورالعمل آن نیز تصویب می‌شود.

قانون فروش آثار فرهنگی-هنری به تصویب رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمدرضا کارگر، به تصویب رسیدن این قانون را راهی برای ایجاد حراجی‌هایی مشابه «ساتبی» و «کریستی» دانست و بیان کرد: دستورالعمل فروش آثار فرهنگی - هنری مجاز تا یک ماه آینده توسط شورای عالی میراث فرهنگی به تصویب می‌رسد که این کمک می‌کند تا بخش خصوصی با مجوزهای لازم بتواند چنین حراجی‌هایی را در چارچوب قانون کاری و حمایت ارگان‌های رسمی برگزار کند.

    به اعتقاد کارگر، برای بهتر شدن وضعیت مجموعه‌داران تاریخی باید راه از نظر قوانین، صدور مجوزها و مجموعه‌داری باز شود.

    او با اشاره به بحث کمک گرفتن از دولت افزود: باید اساس این اتفاق را روی این بحث بگذاریم. افرادی که سراغ این کار می‌روند، سرمایه‌گذاری‌شان را با همه وجود انجام می‌دهند. باید مطمئن باشیم که جامعه از آن‌ها حمایت می‌کند. ثروت، اراده، خواستن و توانستن در اختیار مردم است، نه دولت. این موارد مردم را کارآمد می‌کند.

    مدیر اداره‌کل موزه‌ها که صبح روز دوشنبه - 9 اسفندماه - در چهارمین گردهمایی مجموعه‌داران ایران در موزه ملی ایران سخن می‌گفت، با تبریک جایزه اسکار برای ایران و اصغر فرهادی گفت: جایزه اسکار به هنر و هنرمند در ایران داده شد. این اتفاق آن را به ما بازگو کرد که اگر هر جامعه‌ای ارزش‌های خود را بداند و داشته‌ها و استعداد و تجربه‌اش را براساس آن‌ها بیازماید، قطعا دنیا نیز قدرشناس او خواهد بود.

    وی با بیان اینکه مردم ایران دستی طولانی در هنر دارند و همه‌چیز را در قالب هنر آموزش می‌دهند، گفت: معتقدم هرچیز که بر کمتر دیده شدن آن اصرار می‌شود، چیزی است که باید بیشتر به آن توجه کرد. هرگاه این نوع مسئولیت‌ها مانند ایجاد مجموعه‌های خصوصی در زمین می‌ماند، در طول تاریخ مردانی پا به صحنه گذاشته‌اند که نمی‌گذارند این نوع استمرارها قطع شود و برای تداوم هنر ایرانی تلاش می‌کنند.

    وی افزود: امروزه مجموعه‌داری به جایگاهی رسیده که منزلت‌اش بیش از گذشته شناخته می‌شود. امیدوارم هر روز شاهد گسترده‌تر شدن این مجموعه‌داران باشیم و بتوانیم اطمینان پیدا کنیم که این صیانت در رابطه با آثار هنری و فرهنگ ایران شکل می‌گیرد و به جایی می‌رسد که اصلا نگرانی برای از بین رفتن آثار یا خروج آثار از کشور نداشته باشیم.

    «کارگر» با تأکید بر اینکه این نوع اقدامات حتما توسط مجموعه‌داران به سرانجام می‌رسد، گفت:‌ اگر روزی مجموعه‌داران آثار تاریخی به یک‌سری از نیازهای فردی پاسخ دهند، امروز آنها براساس نیاز جامعه است. بسیاری از مجموعه‌داران احساس می‌کنند مجموعه‌داری یک رسالت بر زمین مانده است و نیاز فردی نیست. با این اقدام می‌توانیم تحولی عظیم در مجموعه و مجموعه‌داری داشته باشیم.

    براساس اعلام روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود در چهارمین گردهمایی مجموعه‌داران ایران که بخش زیادی از مجموعه‌داران از شهرهای مختلف کشور در آن شرکت دارند، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حضور داشته باشند که غیبت آن‌ها به چشم می‌خورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار