مدیران خودروعصر اعتبار

عارف:

شوراها موفق نیستند/ معمارى کدام شهر نشانگر هویت اسلامى-ایرانى است؟

عصر ساختمان- رئیس مجمع نمایندگان تهران با انتقاد از عملکرد شوراهای شهر گفت: با مشکل هویت شهرى در معمارى و شهرسازى مواجهیم و باید پرسید، معمارى کدام شهر نشانگر هویت اسلامى-ایرانى است؟

شوراها موفق نیستند/ معمارى کدام شهر نشانگر هویت اسلامى-ایرانى است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدرضا عارف در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس جامع مدیریت شهرى ایران گفت: ضرورت دارد که هرچه سریعتر لایحه مدیریت شهرى به مجلس فرستاده شود.

    وى ادامه داد: در برنامه سوم توسعه اصلاح ساختار و جهت گیرى در مدیریت شهرى وجود داشت، اما با موانعى رو برو بود و نگاه تمرکززدایی از دولت با مشکلاتى مواجه مى‌شد.

    رئیس مجمع نمایندگان استان تهران افزود: اولین گام ما در اصلاح ساختارها در برنامه سوم تشکیل شوراى اسلامى شهر رو روستا با تو جه به اصل ٧ قانون اساسى بود.

    وى با تاکید بر مطرح شدن تمرکز زدایى از دولت در برنامه سوم توسعه اظهار کرد: چگونه با درآمد محدود نفت و مالیات مى‌خواهیم دولت همه مشکلات را حل کند؟

    عارف افزود: قوانین ما به گونه‌اى است که مى‌توانیم مشکلات را به گردن دیگران بیاندازیم، به طور مثال در سال‌هاى ٨۰ و ٨١ تصمیم داشتیم مشکل ترافیک را حل کنیم، بنابراین با رئیس پلیس تهران و شهردار تهران جلسه‌اى برگزار کردیم، اما در جلسه وظایف پاسکارى مى‌شد، بعد هم که رئیس پلیس، شهردار تهران و شهردار تهران رئیس جمهور شد باز هم هیچ اتفاقى رخ نداد.

    این نماینده مجلس ادامه داد: پس از برنامه سوم با ابلاغ سیاست‌هاى کلى اصل ٤٤ و قوانین دیگر بسیارى مشکلات در زمینه تمرکز زدایى حل شد و اکنون مشکلى در اسناد بالا دستى نیست.

    عارف ادامه داد: دولت باید بپذیرد که تا دروازه شهرها بیشتر نیاید، البته هنوز شرایط برای واگذارى مسائل سیاسى و امنیتى به شوراها فراهم نیست، هرچند در دنیا این گونه نیست و در بسیارى شهرها این مسائل نیز بر عهده شهرهاست.

    وى با اشاره به نیاز به عزم ملى براى اجرائى شدن این لایحه توضیح داد: مى‌توان این لایحه را نقد یا اصلاح کرد اما آنچه مهم است، شروع کار است.

    عارف افزود: زمانى گفتیم واگذارى‌ها به مدیریت شهرى را از مراکز فرهنگى و کتابخانه‌ها شروع کنیم، در آن زمان آقاى مسجدجامعى گفتند؛ چرا مراکز هزینه‌بر را واگذار مى‌کنید، چرا مخابرات را به ما نمى‌دهید؟ در آن زمام موانعى براى این کارها وجود داشت، اما اکنون این موانع نیست.

    وى اظهار کرد: اولین انتخابات شوراهای شهر و روستا را با این نگاه برگزار کردیم که با تشکیل شوراها، مجلس در جایگاهی قرار بگیرد که دیگر نماینده‌ای درگیر آب و برق روستا و وام مردم نباشد و به قانونگذارى و نظارت بپردازد، اما این اتفاق نیفتاد.

    عارف با بیان اینکه نیازمند نظام جامع و یکپارچه مدیریت شهرى با مشارکت مردم هستیم، افزود:  شوراها باید پارلمان‌ شهرى باشند، اما امروزه حتی شوراها در جایگاه شوراى شهردارى هم ناموفق هستند.

    وى تاکید کرد: دولت و وزرا باید کمک کنند تا لایحه مدیریت شهری به نتیجه برسد، چرا که ما اکنون به دلیل شفاف نبودن قانون از نسل‌هاى آینده هزینه مى‌کنیم مانند آنچه در زمینه محیط زیست در حال رخ دادن است.

    عارف اظهار کرد: بحث تأمین منابع پایدار شهرى نیز جدى است، بسیارى از مشکلات مانند تراکم فروشى‌ها ناشى از بى‌ثباتى درآمد شهرى است، از طرف دیگر با مشکل هویت شهرى در معمارى و شهرسازى مواجهیم. اکنون در دهه چهارم انقلاب، معمارى کدام شهر نشانگر هویت اسلامى-ایرانى است؟

    این نماینده مجلس تاکید کرد: بحث‌هاى محیط زیست، ایمنى و مدیریت بحران نیز از چالش‌هاى دیگر هستند مانند حادثه پلاسکو که کل نظام ادارى کشور را درگیر کرد.

    وى افزود: بحث‌هاى فرهنگى و اجتماعى نیز مساله دیگری است که مدیریت شهرى در آن درگیر است، چالشهاى اجتماعى در حال تبدیل شدن به بحران است.

    عارف مسئله مهم دیگر را دشمن‌سازى عنوان کرد و افزود: در حالی شاهد ورود فناورى‌ها هستیم که در صورت لزوم به موقع با آنها برخورد نمى‌کنیم، اکنون با مساله هوشمندسازى روبرو هستیم که ضرورت زندگى شهرى است که لایحه مدیریت شهری باید به آن بپردازد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار