مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت بالای زمین مشکل بخش مسکن

عصر ساختمان- بانک‌ها به تازگی برای حل مشکل مسکن خانوارها برنامه جدیدی پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن ملک را با شرایط مالک اجاره می‌کنند و با شرایط مستاجر اجاره می‌دهند؛ دلیل این تصمیم گرانی مسکن و بالا بودن ودیعه‌هاست.

قیمت بالای زمین مشکل بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ملیت ،باید توجه داشت که این گونه برنامه‌ها به طور قطع برای سودآوری خود بانک‌هاست. اگر هم دولت بخواهد به بانک‌ها یارانه بدهد به دلیل مشکلاتی که دارد قادر به انجام این کار نمی‌شود. در کل این گونه فعالیت‌ها برای خارج کردن مسکن از رکود راهکار به شمار نمی‌روند. مشکل مردم در واقع نداشتن مسکن، گرانی خانه و قیمت بالای زمین‌هاست و دولت باید برای دهک‌های پایین کار اساسی انجام دهد. طرح‌ها و اقداماتی مانند لیزینگ و مداخله بانک‌ها نمی‌توانند مشکلی را حل کنند.

    اکثر بانک‌ها هم به دلیل خصوصی بودن، به دنبال رسیدن به سود از این راه هستند. با این حال اکثر بانک‌ها هم بهره بالایی از مردم می‌گیرند، بنابراین با این ترفندهای بانکی مشکل مردم حل نمی‌شود، بلکه باید به صورت شفاف با مردم صحبت شود و راهکار اساسی پیدا کرد. عمده قیمت مسکن در ایران به زمین بستگی دارد. اگر زمین‌های موات را افراد تصاحب نمی‌کردند و دولت با قوانین موجود این زمین‌ها را در اختیار خود درمی‌آورد، می‌توانست از بالا رفتن قیمت مسکن تا حدود زیادی جلوگیری کند. در تهران حدود 80 درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است. برخی از کارشناسان معتقدند که پس گرفتن زمین‌های موات که تا کنون چندین دست چرخیده امکان‌پذیر نیست، اما به نظر من اگر دولت با سیاست و قوانین درست حداقل ارزش افزوده این زمین‌ها را برگشت می‌داد و از این راه به بی‌خانه‌ها کمک می‌کرد، مشکل مسکن تا حدودی حل می‌شد.

    یادمان نرود که مساله مسکن به قدری مهم است که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است که دولت برای کمک به افراد بی‌خانمان باید تسهیلات لازم را فراهم کند، اما به نظر نمی‌رسد بانک‌ها این تسهیلات را بتوانند به وجود آورند، هرچند که اسم تسهیلات روی آن می‌گذارند. در صورتی که تسهیلات با بهره‌های بسیار پایین همراه است و بانک‌ها چگونه می‌توانند 15 درصد به مردم سود و بعد با بهره پایین به اقشار کم درآمد وام بدهند؟ با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد دولت بتواند کمک لازم را در حوزه مسکن به افراد بی‌خانه انجام دهد. به هر صورت باید با برنامه‌ریزی دقیق و درست مشکل را حل کرد. مساله دیگری که در بخش مسکن وجود دارد خانه‌های خالی است.

    در حال حاضر بیش از 5/1 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که باید هرچه زودتر تکلیف آنها روشن شود. صاحبان این خانه‌ها حاضر نیستند با پایین آوردن قیمت آنها را بفروشند یا اجاره بدهند، بنابراین دولت و مجلس باید وارد عمل شوند و با چاره‌اندیشی مناسب تدبیری بیندیشند تا به طریقی خانه‌های خالی در اختیار افراد بی‌خانمان قرار گیرد. باید تصمیم و سیاستی اتخاذ شود تا این مشکل برای همیشه در کشور حل شود و تمام نیازمندان مسکن صاحب خانه شوند و به تبع آن سایر مشکلات نیز رفع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار