مدیران خودروعصر اعتبار

۱۳ پرونده میراث طبیعی و ۶۱ اثر ناملموس ثبت ملی شد

عصر ساختمان- ۱۳ پرونده میراث طبیعی و ۶۱ اثر ناملموس پس از تایید کارشناسان در فهرست آثار ملی ـ طبیعی کشور تصویب شد.

۱۳ پرونده میراث طبیعی و ۶۱ اثر ناملموس ثبت ملی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، جلسه کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی روز گذشته با حضور کارشناسان این حوزه و ارائه 3 پرونده پیشنهادی از استان البرز، قزوین و یزد مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.

    «فرهاد نظری» مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی با بیان این مطلب گفت: در این جلسه 16 پرونده میراث طبیعی از 3 استان درحالی مورد بررسی قرار گرفت که از 16 پرونده پیشنهادی 13 پرونده مورد تایید کارشناسان قرار گرفت.

    وی افزود: این پرونده ها شامل درختان کنهسال، دره های صخره ای، سنگاب (دیگ جن)، رویشگاه های جنگلی، چشمه آب ترش و غارهای طبیعی می شود.

    مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور همچنین تاکید کرد: ثبت مهمترین آثار طبیعی کشور در فهرست میراث ملی سبب شناسایی، معرفی و مستندنگاری در این حوزه می شود و در واقع آغاز یک پروژهش برای حفاظت و مدیریت بهینه میراث طبیعی برای نسل آتی است.

    به گفته نظری، پس از ثبت آثار میراث طبیعی در فهرست آثار ملی می توان با تعیین حریم و تدوین ضوابط حفاظتی مدیریتی می توان کمک موثری به پاسداری و حفاظت از این آثار ارزشمند طبیعی کرد. 

    61 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی  به ثبت رسید

    مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: این آثار در حوزه های مراسم های آئینی، مهارت های پخت انواع نان، بازی های سنتی، مهارته ای ساخت زیورآلات از گیاهان، زبان و گویش، ساخت ساز سنتی، رنگرزی سنتی و .... متعلق به استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان ، مازندران، مرکزی ، هرمزگان، همدان و یزد است. 

    فرهاد نظری  ثبت شیوه نوازندگی ساز دونلی استاد شیر محمد اسپندار از سیستان و بلوچستان و شیوه نوازندگی ساز نی استاد قنبر راستگو(خالو قنبر) از هرمزگان را از جمله آثار به ثبت رسیده در «پنجمین اجلاس کمیته میراث ناملموس» عنوان کرد که با حضور این استادان پیشکسوت موسیقی سنتی صورت گرفت. 

    در این نشست که با حضور محمد‌حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سمیع‌الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت این سازمان و سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد از این دو استاد برجسته تجلیل به عمل آمد.

    محمد‌حسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این مراسم  از آغاز برنامه ریزی برای احداث دو موزه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان به ‌نام این دو استاد برجسته حوزه موسیقی سنتی خبر داد و گفت: مدیران‌کل و معاونان میراث‌فرهنگی این دو استان باید هر چه سریع‌تر به تأمین مکان مناسب برای این موزه و احداث آن اقدام کنند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو