مدیران خودروعصر اعتبار

موزه حسن پور؛

ارمغانی تاریخی در قلب بازار اراک

عصر ساختمان- موزه حسن پور از معدود موزه های اراک است که مجموعه کاملی از تاریخ را در خود جای داده است و با گذر در آن می توان هرگونه اثر تاریخی و مجموعه های خاص را در آن دید.

ارمغانی تاریخی در قلب بازار اراک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، موزه حسن پور خانه ای در بافت تاریخی اراک و مجموعه بازار در گذر سپهداری به فاصله پنج متری از گذر اصلی مجموعه تاریخی بازار واقع شده است، به طوری که از این بنا می توان به قدیمی ترین مدرسه و مسجد شهر (مدرسه سپهداری) و نیز به قدیمی ترین حمام به نام حمام چهار سوق و سایر نقاط بازار دسترسی یافت.
    اگرچه درباره بانی وسازنده اولیه بنا اطلاع دقیقی در دست نیست اما، با توجه به تاریخ 1335 هنجری قمری که در پیشانی نمای ضلع شمالی بنا نوشته شده، بنا در دوره احمد شاه قاجار احداث شده است.
    با توجه به بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته احداث خانه حسن پور را به حاج علی مشیری از تاجران و بازرگانان فرش در سلطان آباد(اراک امروزی) نسبت می دهند.
    این بنا در ابتدا به عنوان محل شرکت فرش و بعدها به عنوان مدرسه با نام مدرسه مجیدی به محل تعلیم و تربیت اختصاص یافته است.
    مرحوم جواد حسن پور آخرین مالک بنا بوده که از آن به عنوان خانه مسکونی استفاده کرده است.
    اثر تاریخی مذکور در سال 1374 توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از وراث آقای حسن پور تملک و پس از انجام عملیات مرمت و بازسازی در سال 1382 به عنون موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مرکز استان مورد بهره برداری قرار گرفت.
    این اثر در تاریخ شانزدهم فروردین ماه 1377 به شماره 1985 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.
    خانه حسن پورهمچون بناهای اولیه مسکونی شهر سلطان آباد (اراک امروزی) بنایی است درون گرا با یک حیاط مرکزی و در سه جهت شرق، غرب و شمال دارای اتاق هایی است که به سمت حیاط گشوده می شود.
    این بنا در زمینی به مساحت 600 متر مربع در دو طبقه احداث شده است و طبقه همکف اتاق های زمستانی نشین و طبقه اول اتاق های شاه نشین و تابستان نشین را شامل می شود.
    سازه اصلی بنا از خشت تشکیل شده و پی ها را به وسیله سنگ های بزرگ و دوغاب گل و آهک ساخته اند.
    نمای سازی بنا با استفاده از آجر انجام گرفته و عمده تزیینات بنا را تزیینات کاشی کاری و آجرکاری تشکیل می دهد و بنا از سه سوی غرب، شرق و شمال دارای قسمت شبستان و اعیان نشین است اما، از طرف جنوب فاقد مستحدثات است.
    درقسمت شبستان ها اتاق های مسکونی، آشپزخانه، انبار و نانواخانه واقع شده و در آشپزخانه و انبار جایگاه هایی مخصوص ذخیره انواع مواد غذایی موجود دارد.
    سراسر قسمت اعیان نشین از طریق درب ها و گذرگاه ها به یکدیگر راه دارند و کف حیاط حدود یک ونیم متر از کف خیابان پایین تر بوده و اتاق ها نورلازم را از حیاط می گیرند.
    مصالح به کار رفته در این ساختمان از سنگ آهک، آجر، خشت، گل، چوب تشکیل شده و تمامی نمای بیروی ساختمان با آجر کاشی و اشکال اسلیمی آجری تزیین شده است.
    موزه حسن پور در حال حاضر گالری خط و خطاطی، گالری سفال، شیشه و سرامیک، گالری فرش و گلیم، کالری فلز و آثار حجمی، آثار چوبی و گالری منسوجات در شش سالن در خود جای داده است.
    استان مرکزی دارای 16 موزه است که 10 موزه در شهرستان اراک قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو