مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کاخ موزه نیاوران:

روزانه یکهزار نفر در تعطیلات نوروز از کاخ نیاوران دیدن می کنند

عصر ساختمان- مدیر کاخ موزه نیاوران گفت: روزانه یکهزار نفر در تعطیلات نوروز از کاخ موزه نیاوران دیدن می کنند همانطور که در ایام نوروز ۹۵ از ۱۵ هزار نفر بازدید کننده پذیرایی کردیم.

روزانه یکهزار نفر در تعطیلات نوروز از کاخ نیاوران دیدن می کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا اظهار کرد: ما با برگزاری برنامه های مناسبتی و فرهنگی ضمن احیای فرهنگ گذشتگانمان، بخشی از تاریخی را که نسل جدید با آن آشنا نیستند را برایشان بازسازی می کنیم.
    وی افزود: بیشتر بازدید کننده های کاخ نیاوران، گردشگران داخلی هستند چون راهنمایان گردشگری اغلب گردشگران خارجی را به دلیل بعد مسافت زیاد تا بافت میراثی شهر به اینجا نمی آورند و ترجیح می دهند به کاخ گلستان ببرند.
    رئوفی ادامه داد: سعی ما این است که با برگزاری برنامه های فرهنگی متفاوت، پای مردم را به مجموعه های میراث فرهنگی باز کنیم.
    وی عنوان کرد: مردم وقتی با موضوع میراث فرهنگی غریبه باشند در حفاظت، مرمت و پژوهش میراث فرهنگی هم اتفاق مثبتی نمی افتد. ما وظیفه داریم میزان قابل توجهی هزینه کنیم تا مردم را با این مفاهیم و اهمیت شان آشنا کنیم.
    مدیر کاخ گلستان گفت: اکثر بازدید کننده های ما از شهرستان هستند و در فصول مدارس هم گروههای زیادی از بچه ها ی مدارس تهران میهمان این مجموعه اند.
    رئوفی تاکید کرد: ما در مجموعه نیاوران محدودیت فضای تردد داریم؛ اگر روزانه چند هزار نفر از مجموعه بازدید کنند، باعث می شود که مجموعه ما آسیب ببیند.
    وی گفت: برای همین مثلا نمی توانیم کتابخانه سلطنتی را باز بگذاریم که بچه های کوچک به آنجا بروند از این روی برای محدودیت فضایی که داریم محدودیت سنی یا تحصیلاتی ایجاد کرده ایم.
    رئوفی افزود: ایام نوروز ایام شادی برای مردمدر این کاخ خواهد بود. در محوطه برنامه های شاد پیش بینی کرده ایم؛ محوطه ای که 11 هکتار باغ ناب ایرانی است.
    وی تصریح کرد: ما درصددیم مجموعه را به شکل زمانی که فعال تر بوده برگردانیم ؛ زمانی که خاندان پهلوی در آن زندگی می کردند.
    مدیر کاخ نیاوران اضافه کرد: بعد از سالها که هیچ اقدامی برای احیا صورت نگرفته بود، این اتفاق نیازمند تامین هزینه های سنگین است.
    وی افزود: در حال انجام اقداماتی برای احیای استخر مجموعه هستیم؛ کاشی کاری هایی که در نزدیکی تالار آبی مجموعه است و به دلیل سالهای سال رطوبت از بین رفته را نیز به همان شکل و ترکیب سابق، احیا می کنیم.
    رئوفی خاطرنشان کرد: در صاحبقرانیه اقدامات مرمتی مهمی داریم از جمله اینکه لوستر های محوطه را مرمت می کنیم و در ورودی و سرویس های مجموعه در دوره های گذشته، الحاقاتی انجام شده که من برای حفظ اصالت مجموعه دستور جمع آوری آنها را دادم.
    کاخ نیاوران، واقع در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد. این کاخ در مجموعه باغ نیاوران در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) تهران واقع شده است.
    محمدشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین‌شاه قاجار «کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد کوشک احمدشاهی است.
    عملیات احداث این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال 1337آغاز گردید و با وقفه‌ای که در ساخت آن پیش آمد در سال 1346 به اتمام رسید. در زمان فتحعلی شاه قاجار کاخ کوچکتری در محل فعلی کاخ نیاوران قرار داشت که در زمان محمدرضا پهلوی تخریب و کاخ نیاوران بجای آن ساخته شد.
    کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران،کوشک احمدشاهی،کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما، باغ کتیبه‌ها، موزه حوضخانه، موزه خودروهای کاخ نیاوران و مدرسه اختصاصی بخشهای مختلف این مجموعه تاریخی را تشکیل می دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو