مدیران خودروعصر اعتبار

توسط آخوندی؛

سیاست‌های حوزه مسکن و شهرسازی وزارت راه تشریح شد

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در حوزه مسکن و شهرسازی تشریح کرد.

سیاست‌های حوزه مسکن و شهرسازی وزارت راه تشریح شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل ازمهر, عباس آخوندی  در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون عمران دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در آخرین روز کاری در سال گذشته در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، سیاست‌های حوزه مسکن و شهرسازی را تشریح کرد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین اهم فعالیت‌های حوزه مسکن و شهرسازی را برشمرد و گفت: در حوزه شهرسازی، اصلی‌ترین بحثی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌کردیم بحث ایجاد انضباط شهری بود. واقعیت این است که بحث انضباط شهری بحث بسیار مهمی است و امیدوارم در سال 96، دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را ترتیب دهند تا ما راجع به بحث انضباط شهری، جلسه گسترده‌ای با کمیسیون عمران، داشته باشیم.

    آخوندی گفت: فقط در تهران 3 میلیون و 900هزار واحد مسکونی وجود دارد. مفهوم 3 میلیون و 900هزار واحد مسکونی در تهران بدین‌معناست که چیزی در حدود 13 میلیون خانوار می‌توانند در پایتخت، زندگی کنند. حال آنکه جمعیت تهران 8.6 میلیون نفر است و تعداد زیادی نیز در تهران در شرایط بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند. اینها نشان می‌دهد که جایی از کار مشکل اساسی دارد.

    وی ادامه داد: آخرین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، نشان می‌دهد که فقط در تهران 490هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. در حالیکه در آمار سال 90، این میزان 327 هزار واحد مسکونی بوده است.

    وی افزود: آمار ساخت و سازها، خانه‌های خالی و مساله بدمسکنی نشان می‌دهد مشکلات جدی در انضباط شهری وجود دارد. اگر تمامی ساخت و سازها برای اسکان بودند، مایه خوشحالی بود اما باید به این نکته توجه کنیم که این میزان خانه خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته شده است.

    آخوندی گفت: تعداد خانه‌های خالی بر اساس آمار در سال 85 در سراسر کشور، 630 هزار واحد، سال 90

     یک میلیون و 660هزار و سال 95 برابر 2 میلیون و 587 هزار خانه است. این ارقام واقعا عجیب است. اگر هر واحد مسکونی را 100هزار دلار در نظر بگیریم مفهومش این است که 250میلیارد دلار سرمایه با بهره‌وری صفر وجود دارد.

    وی ادامه داد: واقعیت این است که روند موجود، روند سختی است و از اعضای کمیسیون عمران می‌خواهم به این موضوع دقت کنند چون ادامه این وضعیت به صلاح نیست. هم اکنون شاهد هستیم که بدمسکنی با چه گرفتاری‌هایی برای مردم در سطح شهر، وجود دارد و از طرفی دیگر تولید واحدهایی را در کلانشهر تهران و سایر شهرها شاهد هستیم که عمدتا با هدف تجاری و غیرسکونتی ایجاد شده‌اند که دو جهت کاملا متضاد است و جایی باید به اتمام برسد.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز عمده توجه ما به مسکن مهر بود که مراحل آخر را طی می‌کند و واگذاری‌های آن در حال انجام است. بحث تسهیلات و توانمندکردن افراد را نیز در دستور کار داشتیم که از این مدل، استقبال خوبی شده است.

    آخوندی گفت: هم‌اکنون 146 هزار نفر در صندوق تسهیلات مسکن پس‌انداز کرده‌اند. این بدان مفهوم است که در سال 96 برابر 146 هزار نفر متقاضی واقعی در بازار داریم.

    وی افزود: روزانه بین 550تا 600نفر پس‌انداز در بانک مسکن دارند که به ما این امید را می‌دهد تا در سال 96 هم از رکود در بخش مسکن خارج شویم و هم متقاضی واقعی مسکن و نه دلال، تاجر و سوداگر داشته باشیم.

    آخوندی تاکید کرد: تمرکز ما در بخش مسکن، عمدتا بر بافت‌های فرسوده، بافت‌های میانی شهرها و بافت‌های حاشیه‌ای است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو