مدیران خودروعصر اعتبار

تحولی عظیم در ساخت خانه تئاتر

عصر ساختمان- در نخستین ماه زمستان ۹۵ خبر اعطاء یک میلیارد تومان توسط وزیر ارشاد برای تکمیل فرایند ساخت ساختمان جدید خانه تئاتر مطرح شد.

تحولی عظیم در ساخت خانه تئاتر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تئاتر، هنری ارزشمند و سنتی است که در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و … در آن استفاده می‌شود.تئاتر ما در دی ماه سال 95 تغییر و تحولاتی پذیرفت که شامل مسائل زیر می شود:


    اعتبار یک‌میلیاردی وزیر برای ساختمان جدید خانه تئاتر

    در نخستین ماه زمستان 95 خبر اعطاء یک میلیارد تومان توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل فرایند ساخت ساختمان جدید خانه تئاتر که از سوی ایرج راد مدیرعامل پیشین این تشکل مطرح شد، یکی از اتفاق‌هایی بود که به اهالی تئاتر برای اجراهای زمستانی‌شان انرژی مضاعفی داد.

    ایرج راد درباره آخرین وضعیت ساختمان جدید خانه تئاتر واقع در خیابان سمیه که یک بلک‌باکس با ظرفیت 180 تا 200 تماشاگر نیز در آن طراحی شده، با بیان اینکه برآورد ما برای تجهیزاتی که احتیاج داریم حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است، گفت: برای تجهیز این سالن از مدتی قبل با مشکل اعتبار روبه‌رو بودیم که در جلسه‌ای با آقای صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع را مطرح کردیم و ایشان دستور صادر کرد که مبلغ یک میلیارد تومان برای تأمین این امکانات پرداخت شود.به گفته‌ مدیرعامل پیشین خانه تئاتر برای ساختمان جدید با خرید کل زمینی که حدود 1500 متر زیربنا دارد؛ تخریب، گودبرداری و ساخت و ساز تا پایان مرحله معماری و نقاشی حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

    برگزاری همایش «شهر و شهروندی و تئا‌تر» در تئاترشهر

    از دیگر اتفاق‌های مهم حوزه تئاتر در دی‌ماه 95 باید به برگزاری همایش «شهر و شهروندی و تئا‌تر» اشاره کرد. همایشی که به کوشش برگزارکنندگان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر و به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره تئا‌تر فجر برگزار شد.

    در فراخوان این همایش که ناصر حبیبیان مدیریت اجرایی آن را برعهده داشت، 60 مقاله بر اساس محور مشخص شده در فراخوان به دبیرخانه رسید و شورای علمی این همایش مرکب از شیرین بزرگمهر، سعید اسدی و عطاالله کوپال در نهایت 8 مقاله را برای ارائه در همایش انتخاب کردند. در این همایش سعید اسدی با موضوع «هنر تئاتر و زایش مفهوم شهروند»، قطب‌الدین صادقی با موضوع «جایگاه تئاتر در ساختار شهری»، مهرداد زواره محمدی با موضوع «ارتباط شهر، شهروند و معماری به وسیله هنر و فضاهای فرهنگی»، جهانشیر یاراحمدی با موضوع «مطالعه بوشهر در نمایشنامه‌های جنوب» و علی رویین با موضوع «تاثیر کلان شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی» سخنرانی کردند. برگزاری میزگرد «معماری، شهر و تئاتر» از دیگر برنامه های این همایش بود.

    در پایان برگزاری این همایش کتاب برگزیده مقالات منتشر و جوایزی به سه مقاله برگزیده اهداء شد.

    آغاز به کار نخستین کمپ مدرسه تئاتر میزانسن

    آغاز به کار اولین کمپ مدرسه تئاتر میزانسن با ظرفیت پذیرش ١٥ هنرجو از طریق برگزاری کارگاه پیش از کمپ اول، از دیگر اتفاق‌های قابل توجه تئاتر در دی ماه سال جاری بود.

    در این کمپ مدرسه تئاتر در دو هفته آغازین هنرجویان ضمن آشنایی با لکچرهای «پرفورمنس آرت: گلرخ نفیسی تحصیلکرده پرفورمنس آرت و هنرمند پرفورمنس آرت»، «تئاتر مستند: مهین صدری ؛ هنرمند فعال در حوزه تئاتر مستند»، «تئاتر ابژه: کیوان سر رشته هنرمند فعال در حوزه تئاتر ابژه»، «تئاتر فیزیکال: سعید بهنام تحصیلکرده»، «تئاتر دیجیتال: لیلی گله داران تحصیلکرده هنر دیجیتال از دانشگاه رم ایتالیا» و «تئاتر فیزیکال: سعید بهنام؛ تحصیلکرده تئاتر تصویری در فرانسه»، با رویکردهای کلی این مدرسه آشنا می‌شوند.

    در اولین ترمِ کمپ اول علاوه بر لکچرهای فوق هنرجویان با اساتیدی همچون فرهاد مهندس‌پور، محمد عباسی، هاسمیک کاراپتیان، ستاره فاتحی، صبا کسمایی، آیدین الفت، محمدرضا علی‌اکبری، شایان درخشان، سهیلا علیزاده، علی قلی‌پور، سعید بهنام ،علی اصغر دشتی و... دروس متنوع خود را سپری خواهند کرد. علاوه بر دروس فوق در ترم اول، هنرجویان یک ورک‌شاپ بین‌الملی با موضوع بدن نیز سپری خواهند کرد. علی اصغر دشتی مدیر مدرسه تئاتر میزانسن در ترم اول به عنوان سرمربی، هنرجویان را همراهی خواهد کرد.ضمنان هنرجویان در هر ترم یک سرمربی جداگانه خواهند داشت. مدرسه تئاتر میزانسن به عنوان اولین مرکز آموزش رویکردهای معاصر اجرایی در شاخه های پرفورمنس آرت، تئاتر فیزیکال، تئاتر دیجیتال، تئاتر ابژه و تئاتر مستند در کمپ های ١٣ ماهه در موسسه فرهنگی هنری برگ برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو