مدیران خودروعصر اعتبار

دورخیز نوروزی برای ورود به سال گردشگری در سیستان و بلوچستان

عصر ساختمان- سیستانی‌ها و بلوچستانی‌ها همزمان با برنامه‌ریزی برای استقبال از مهمانان نوروزی، قصد دارند در سال ۹۶ این استان را به‌عنوان یکی از مقاصد سفر معرفی کرده و گردشگران زیادی را جذب کنند.

دورخیز نوروزی برای ورود به سال گردشگری در سیستان و بلوچستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر ، نوروز سال 96 را باید نوروز سفر به استان سیستان و بلوچستان نامید آن هم در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است . رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی سفرهای استانی خود را از این استان آغاز کرد و رئیس جمهور نیز تا کنون سه بار به این استان پهناور سفر کرده است.

    استاندار سیستان و بلوچستان هم عزمش را جزم کرد تا در نوروز امسال بتواند پذیرای مسافران در همه شهرهای استان باشد. در این راستا از مدت‌ها پیش سازمان میراث فرهنگی نیز به همراهی استاندار در تلاش بوده تا برای دعوت از مردم به داشتن نوروزی متفاوت در این استان اقدام کند.

    سازمان میراث فرهنگی به همراه ارگان‌های دیگر در روزهای اخیر تورهای آشناسازی متعددی را برگزار کرد که یکی از آن‌ها مربوط می‌شد به سفر راهنمایان گردشگری و دیگری سفر خبرنگاران میراث فرهنگی و گردشگری به این استان.

    در سفر خبرنگاران به این استان، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیر میراث فرهنگی زاهدان، فرمانده یگان حفاظت استان، روابط عمومی‌اداره کل میراث فرهنگی استان، شهر به شهر خبرنگاران را همراهی کردند و آن‌ها حتی نشستی هم با استاندار داشتند.

    در همین نشست هم علی‌اوسط‌ هاشمی‌ استاندار تاکید کرد که این استان محروم نیست چراکه محروم، اندیشه کسی است که نتواند کار درست انجام دهد و بخواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

    هدف او این بود که از ظرفیت ایام نوروز برای معرفی استان در جهت زدودن نگاه‌های رسوب یافته و ایجاد فضای متعادل حداکثر استفاده صورت بگیرد که فرصت‌های زیادی رقم می‌زند.

    هاشمی‌ با اشاره به اینکه نباید مقصد بودن سیستان و بلوچستان تنها به نوروز ختم شود، تأکید داشت: آغاز جلب توجه به سیستان و بلوچستان برای مقصد گردشگری شدن باید مبنای کار همه دستگاه‌ها و ارگان‌های استان قرار گیرد و سال گردشگری سیستان و بلوچستان نباید تنها به نوروز ختم شود بلکه باید همه تا پایان سال 96 در جهت رونق گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی تلاش کنند.

    یکی از برنامه‌های استان که توسط‌ هاشمی‌ توضیح داده شد اتصال به شبکه راه آهن سرخس به آسیای میانه است. او در این باره گفت: ما به‌دنبال اتصال به سرخس و آسیای میانه هستیم و گام نخست برای این منظور، وصل شدن چابهار به شبکه سراسری است. می‌توان گفت تا سه سال آینده راه‌آهن از چابهار به زاهدان کشیده خواهد شد، اما اگر بخواهیم آن را تا سرخس ادامه بدهیم، زمان‌بر است.

    هاشمی‌ پیشنهاد کرد که می‌توان در این استان بسیاری از جشنواره‌ها برگزار شود از جمله جشنواره فیلم فجر تا رفت و آمدها به این استان بیشتر شده و این استان پاتوقی برای حضور هنرمندان شود. او بیان کرد که «اواخر سال با همه رؤسای فدراسیون‌های کشور جلسه داشتم که هر فدراسیون یک میزبانی را در استان داشته باشد و آن را اداره کند. می‌خواهیم به تمرکززدایی از تهران برسیم. باید مناسبت‌ها به استان‌های دیگر هم سوق داده شود. چه اشکالی دارد جشنواره فیلم فجر به‌جای تهران در استان سیستان‌وبلوچستان برگزار و این استان پاتوق هنرمندان شود؟ درنظر بگیریم که عدالت فقط در بودجه نیست.

    او افزود: پنج فرودگاه داریم که چهار فرودگاه از آن‌ها عملیاتی و فعال است. یک فرودگاه هم درحال طی کردن مراحل نهایی است. بزرگ‌ترین فرودگاه‌ بین‌المللی را هم در چابهار خواهیم داشت. ما در استان ایرلاین داریم. شما چند استان را سراغ دارید که خودش هواپیمایی داشته باشد؟ خط کشتی‌رانی ایران و عمان را در چابهار راه‌اندازی و بزرگ‌ترین پایانه مسافربری را ایجاد کرده‌ایم. برای اولین بار کشتی گردشگران اروپایی به‌مقصد عمان به چابهار خواهد آمد تا پس از آن برای اجرای تورهای داخلی نیز زمینه‌ها را فراهم کنیم. ما مجتمع‌های بین‌راهی را توسعه داده‌ایم و 44 واحد هدف‌گذاری شده که 25 مجتمع بین‌راهی تا پایان سال به مردم خدمات می‌دهند. سطح مراکز اقامتی و هتل‌ها ارتقا داده شده است.

    همانطور که استاندار سیستان و بلوچستان گفت برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران در این استان فراهم شود و مردم دیگر این استان را دور از دسترس ندانسته و ایام نوروز را با توجه به تعطیلی چند روزه به دیدن شهرهایش اختصاص دهند. یکی از این برنامه‌ریزی‌ها راه‌اندازی تورهای گردشگری ارزان قیمت است تورهای گردشگری که باید تا استان رفت و از آنجا دفاتر خدمات مسافرتی تورهای گردشگری استانی اجرا کرده و مسافران را شهر به شهر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم سیستانی و بلوچی آشنا کنند. برای استفاده از این تورها باید به دفاتر خدمات مسافرتی زاهدان مراجعه کرد.

    در اقدامی‌دیگر یک خط هوایی توسط بخش خصوصی در زاهدان راه اندازی شده که نام یکی از جاذبه‌های گردشگری استان را یدک می‌کشد و توانسته تعداد پروازهای این استان را بیشتر کند.

    غیر از آن مردم محلی شهرستان سرباز خانه‌های خود را برای حضور گردشگران آماده کرده اند و نه تنها محل اقامت بلکه غذای محلی به گردشگران می‌دهند. غیر از آن در شهرهای دیگر استان نیز 44 واحد اقامتگاه بوم گردی راه اندازی شده است.

    آماده سازی استان سیستان و بلوچستان را می‌شد حتی در میادین زاهدان نیز مشاهده کرد آنجا که صنایع دستی مردم استان از سوزن دوزی و سفال کلپورگان گرفته تا جام انیمیشن در میادین شهر در ابعاد بزرگ کار گذاشته شد تا به نوعی معرف صنایع دستی استان باشد از سوی دیگر بازارچه‌های صنایع دستی در هر زاهدان، ایرانشهر و چابهار و سرباز دایر بود تا گردشگران صنایع دستی استان را به یادگار و سوغات ببرند.

    در این میان اگرچه دستگاه‌های مختلفی در تلاش هستند تا طی یک دعوت همگانی از مردم ایران برای سال 96 پذیرایی کنند اما سازمان منطقه آزاد چابهار هنوز هیچ حرکتی پیرو این تصمیم گیری انجام نداده و حتی تبلیغی نیز از سوی این سازمان در رسانه‌ها و یا شهر چابهار دیده نمی‌شود. این درحالی است که چابهار بخش مهمی‌از استان و جاذبه برتر گردشگری آن به شمار می‌آید. با این وجود در اقدامی، مدیران این منطقه دو تمساح را از منطقه گاندو شهرستان سرباز به منطقه آزاد چابهار آورده‌اند تا گردشگران این منطقه از آن‌ها بازدید کنند اقدامی‌که برخی از دوستداران حیات وحش در شهرستان سرباز به آن انتقاد دارند و می‌گویند با این کار گردشگران چابهار نه تنها دیگر به سرباز برای دیدن گاندو نمی‌آیند بلکه این دو تمساح را از زیستگاه خود خارج کرده‌اند.

    با این همه سفر به این استان پهناور یا از زاهدان آغاز می‌شود و یا از چابهار. گاهی هم ممکن است برخی از افراد یک راست به ایرانشهر بروند و از آنجا سفرشان را آغاز کنند. این مسیر را از طریق خطوط هوایی باید پیمود وگرنه ایستگاه قطار تا زاهدان می‌رود و از آنجا هم مسیری کوتاه وجود دارد که برای رفتن تا میرجاوه باید خط ریلی عوض کرد. اما مسافران این استان معمولا از این دو مسیر به دیدن جاذبه‌های استان می‌روند.

    از زاهدان و بازار رسولی و موزه منطقه‌ای استان که گذر کنند انتخاب بعدی‌شان زابل خواهد بود. زابل شهری سوخته دارد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است همان شهری که چشم مصنوعی و بسیاری از اولین‌های باستان‌شناسی را در آن پیدا کردند مانند تخت نرد و اولین انیمیشن جهان. غیر از موزه منطقه‌ای زاهدان، در موزه شهر سوخته نیز می‌توان جذابیت‌های زیادی را مشاهده کرد که در نتیجه کاوش‌های باستان شناسی در شهر سوخته به وجود آمده است. حتی می‌توان در این موزه پارچه‌هایی از 5 هزار سال پیش را هم مشاهده کرد که سالم مانده اند و در شیشه‌هایی نگهداری می‌شوند و یا با نحوه تدفین افراد در شهر سوخته آشنا شد.

    زابل خالی از جاذبه‌های گردشگری نیست. هر چقدر که بلوچستان دارای نخلستان و دریاست، در عوض سیستان آثار تاریخی کم ندارد. یکی از این آثار تاریخی کوه خواجه است. با دریاچه‌ای در نزدیکی اش و یا دهانه غلامان مربوط به دوره هخامنشیان و در نزدیکی آن روستای خشتی قلعه نو.

    نام شهرستان سرباز هم با گاندوها پیوند خورده است گونه‌ای نادر از تمساح‌ها که در این شهرستان زندگی می‌کنند. در شهرستان زرآباد نیز که نزدیک سرباز است بازهم می‌توان نمونه‌ای نادر از جاذبه‌های طبیعی را دید. همزیستی کویر با دریا. درست در جایی که رمل خشک و نخل وجود دارد، دریا با آن همه رطوبت آغاز می‌شود تنها نمونه آن را می‌توان در کشور شیلی مشاهده کرد.

    اما صنایع دستی مردم سیستان و بلوچستان نیز کم شهرت ندارد سفال کلپورگان نوعی سفال است که هنوز نحوه ساخت آن از هزاران سال پیش تا کنون تغییری نکرده است و اصالت خود را حفظ کرده در کنارش سوزن دوزی بلوچی نیز نه تنها در یونسکو ثبت شده بلکه گردشگران این استان نمونه ای از سوزن دوزی‌ها را به عنوان سوغات و یادگار می‌خرند.

    شهر چابهار هم به واسطه تجارت و دریا و هوای مطلوبی که دارد، جاذبه گردشگری دیگر این استان پهناور است شهری که در کنار آن می‌توان کوه‌های مینیاتوری را دید و به تماشای سواحل مکران نشست جایی که هنوز هیچ سازه‌ای طبیعت بکر و ساحل زیبایش را از بین نبرده است. برای رفتن به چابهار باید تا کنارک رفت و از فرودگاه آنجا به به نقاط مختلف ایران پرواز کرد. این فرودگاه هم از فرودگاه‌های بین المللی استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید.

    برنامه‌ریزی‌ها و رایزنی‌های مختلف در استان سیستان و بلوچستان موجب شده است تا همه مردم بتوانند از طریق خطوط دریایی از بندر چابهار تا هندوستان و پاکستان و عمان سفر کنند. کشتی کروز نیز در بندر چابهار پهلو خواهد گرفت و گردشگران اروپایی را به دیدن این شهر دعوت خواهد کرد. اینها همه اقداماتی است که مسئولان استان در نظر دارند تا نگاه ویژه‌ای به استان سیستان و بلوچستان شود استانی که امن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو