مدیران خودروعصر اعتبار

محوطه کشف شده در فهرج، تاریخی از آب درآمد

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان می‌گوید: مطالعات اولیه در محوطه‌ی تاریخی تازه کشف شده در فهرج استان کرمان انجام شده و دستور بررسی‌های تکمیلی‌تر در این محوطه به پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرستاده شده است.

محوطه کشف شده در فهرج، تاریخی از آب درآمد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی، طوفان شن در فهرج استان کرمان، خبری جدید برای این شهر داشت، «نمایان شدن محوطه‌ای که فرماندار فهرج آن را تاریخی می‌دانست»، محوطه‌ای با آثار معماری و سفال‌های خرد شده در اطرافش!

    تا این‌که سرانجام کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با پیمودن 248 کیلومتر مساحت بین کرمان و فهرج، بررسی‌های اولیه را روی این محوطه‌ انجام داده و رای به تاریخی بودن آن دادند.

    حمید روحی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با تائید انجام مطالعات و بررسی‌های اولیه‌ی کارشناسان میراث فرهنگی استانی روی این محوطه‌ی تازه کشف شده، به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد: محوطه کشف شده در شهرستان فهرج یک محوطه متعلق به اوایل دوران میانی اسلامی است که به دنبال بروز طوفان یکسری آثار مانند آثار خشتی و سفال‌های خرد شده در این منطقه و سازه‌های معماری نیز کشف شده اند.

    وی می‌گوید: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در حال پیگیری برای صدور مجوز حفاری‌های علمی باستان شناسی از پژوهشکده باستان شناسی کشور است، تا با انجام بررسی، شناسایی و مستندسازی محوطه بتوان آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

    او تاکید می‌کند: در حال حاضر نیروهای نظامی، انتظامی و یگان حفاظت استان کرمان کار حفاظت فیزیکی این محوطه تاریخی را بر عهده دارند.

    به گفته روحی آثار معماری به دست آمده از این محوطه برای نخستین بار است که نمایان شده‌اند و تا زمان بررسی کامل محوطه هیچ اطلاعاتی درباره ی قدمت و تاریخ آن‌ها در اختیار نخواهیم داشت، بنابراین کاوش های باستان شناسی در این منطقه ضروری است.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان؛ با بیان این‌که در اطراف منطقه «فهرج» و «ریگان» پراکندگی محوطه‌های باستانی زیادی وجود دارند، ادامه می‌دهد: در منطقه‌ی «ریگان» به دنبال وقئع سیل در چند مدت گذشته؛ نزدیک به 200 تا 300 هکتار محوطه تاریخی کشف شده و به تازگی مجوز فعالیت‌های باستان‌شناسی آن‌ها صادر شده است. از سوی دیگر منطقه «نگین» نیز حدود چهار محوطه‌ی تاریخی را به تازگی نمایان کرده است که آن‌ها نیز باید بررسی باستان‌شناسی شوند.

    وی می‌افزاید: امنیت کامل این محوطه‌های تاریخی و عملیات بررسی و شناسایی این محوطه‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد و تا پایان بررسی‌ها و مطالعات مورد نظر آن‌ها به طور کامل اجرائی می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار