مدیران خودروعصر اعتبار

برخی خانه‌های تاریخی قم انبار و قالیشویی شده‌اند!

عصر ساختمان- یک فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه اکثر خانه‌های تاریخی در قم به دلیل قرار گرفتن در طرح های توسعه شهری تخریب شده و اندک بناهایی نیز که باقی مانده در حال از بین رفتن است، گفت: از علل تخریب خانه ها در چند سال اخیر عدم نگاه ویژه شهرداری به این مسئله بوده است، لذا اصلاح این روند و حفظ خانه های تاریخی اهتمام ویژه شهرداری و میراث فرهنگی را می‌طلبد.

برخی خانه‌های تاریخی قم انبار و قالیشویی شده‌اند!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از ایسنا، شهاب علی عرب  با اشاره به اینکه یک سال از فعالیت گردشگری خانه تاریخی یزدان‌پناه می‌گذرد، عنوان کرد: در طول این مدت مجموعه خانه تاریخی یزدان پناه پذیرای بسیاری از زائران، مسافرین و توریست‌های خارجی بوده و توانسته زاویه‌ی دیگری از جاذبه های قم را به نمایش بگذارد.

    **تخریب خانه های تاریخی قم در غفلت مسئولین

    بهره بردار خانه تاریخی یزدان پناه با بیان اینکه خانه تاریخی یزدان پناه اولین مجموعه در قم است که در حوزه بهره برداری از بناهای تاریخی فعالیت می‌کند، ادامه داد: متاسفانه اکثر بناهای تاریخی در قم به دلیل قرار گرفتن در طرح های توسعه شهری تخریب شده و اندک بناهایی نیز که باقی مانده در حال از بین رفتن است، لذا شاید تا چند سال آینده خانه های تاریخی انگشت شماری در قم باقی بماند بنابراین می‌طلبد که نهادهایی نظیر شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی و گردشگری اقدام ویژه ای برای جلوگیری از این اتفاق کنند.


    وی با بیان اینکه خانه های تاریخی اطراف بازار قم به عنوان انبار و یا قالیشویی استفاده می‌شود، افزود:  با توجه به اینکه همه خانه های تاریخی اطراف بازار به محل تجاری تبدیل شده اند لازم است شهرداری از استفاده غیرمسکونی این بناها جلوگیری کند.


    عرب گفت: بهره برداری گردشگری از این بناها فعالیتی تخصصی است لذا لازم است بستری با حمایت شهرداری و میراث فرهنگی صورت بگیرد تا به مرور شهروندان به این سمت سوق پیدا کنند.


    وی با اشاره به اینکه اقتصاد کاشان در 5، 6 سال اخیر از بهره برداری بناهای تاریخی متحول شده است، اضافه کرد: میانگین اقامت در کاشان 2تا3 شب است در حالی که غالب بناهای این شهر ویژگی برجسته ای ندارند و فقط خانه های قدیمی هستند، اما با اینکه در قم پتانسیلی به مراتب بالاتر وجود دارد میانگین اقامت تنها یک روز است؛ بر اساس آمار واحد بین الملل حرم حضرت معصومه(س) در فصل‌های پیک، ماهیانه تا 7000 توریست خارجی غیر مسلمان به قم می‌آیند، اینها از حرم به عنوان یک اثر تاریخی و مذهبی بازدید می کنند و بدون اقامت شهر را ترک می کنند یعنی درآمدشان برای شهر تقریبا معادل صفر است بنابراین اگر فضاهای تاریخی جهت اقامت و پذیرایی در قم آماده شود، می‌توان از پتانسیل حضور گردشگران خارجی که به برکت وجود حرم حضرت معصومه(س) می‌آیند، بهره برداری کرد.

    **فضاهای گردشگری قم معرفی نشده اند

    عرب گفت: در قم فضاهای تاریخی که جزء آثار فاخر ایران محسوب می‌شوند و بیش از 500 بنای ثبتی وجود دارد لکن اصلا اطلاع رسانی نشده و حتی به شهروندان قمی نیز معرفی نشده اند؛ لازم است بخش هایی نظیر صداوسیما و خبرگزاری ها به اطلاع رسانی در این حوزه بپردازند؛ همه دست اندرکاران فضاهای اطلاع رسانی باید ورود کنند تا جنبه های تاریخی و گردشگری قم نیز معرفی شود.


    وی با اشاره به پتانسیل های فراوان گردشگری در قم، عنوان کرد: برای مثال در تهران تورهای قبرستان گردی به راه افتاده و گردشگر را به سر قبور مشاهیر می برند، چنین پتانسیلی در قم با وجود مزار علما، مجتهدین، شخصیت های فرهنگی و ... خیلی بیشتر است، لکن برنامه ریزی برای بهره برداری از پتانسیل گردشگری قم نشده است.


    عرب گفت: به عنوان شخص فعال در حوزه گردشگری معتقدم برای رونق این صنعت در قم لازم است مسئولان با ارائه بسته های سرمایه گذاری بستر حضور بخش خصوصی را فراهم کنند، برای حضور سرمایه گذار ابتدا باید بستر فراهم شود به این شکل که معرفی فضاها و کاربری آن‌ها در یک پکیج ارائه شود؛ متاسفانه فضاهای سرمایه گذاری صنعت گردشگری در قم معرفی نشده است.

    **بزرگترین معضل گردشگری قم، مدت اقامت کم است

    وی اظهار کرد: بزرگترین معضل گردشگری قم مدت اقامت کوتاه(تقریبا یک روز) است؛ همه باید تلاش کنند این زمان بالا برود و سرمایه گذاری، اطلاع رسانی و تبلیغات راه کار آن است.


    خانه تاریخی یزدان پناه با 120 سال قدمت در محله قدیمی باغ پنبه قم قرار دارد، این بنا که در اواخر قاجار ساخته شده است دارای زیرزمین تابستان نشین، مطبخ، فضاهای بالایی زمستان نشین و 3 حیاط است که در سال 94 در مزایده صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی با هدف کاربری پذیرایی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شد.


    این مجموعه اکنون با بخش های رستوران و چایخانه سنتی، صنایع دستی، عکاسخانه محلی، برگزاری کارگاه های هنری و ... پذیرای گردشگران است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو