مدیران خودروعصر اعتبار

اخذ مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

عصر ساختمان- طرح اخذ مالیات ازخانه‌های خالی دوسال پیش مطرح شد و در آن زمان با ارائه راهکارهای مختلف سعی کردند این طرح را اجرایی کنند تا شاید فرجی برای رونق پیدا کردن بازار مسکن ایجاد شود، اما نه تنها به نتیجه نرسید بلکه در همان زمان، نیمه کاره ر‌ها شد.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از باشگاه خبرنگاران، همزمان با افزایش قیمت مسکن و رونق یافتن بازار مسکن بساز بفروش‌ها و انبوه سازان مسکن به فکر سوءاستفاده از این فرصت افتاده و اقدام به افزایش ساخت و ساز در این بازار کردند. همزمان با افزایش ساخت و ساز بازار مسکن وارد دوران رکود شد، رکودی که بعد از گذشت 4 سال هنوز قصد خروج از این بازار را ندارد و حسابی جا خوش کرده است.

    بر اساس این گزارش رکود در بازار مسکن و افزایش قیمت باعث شده خانه‌های ساخته شده توسط دلالان روی دستشان بماند و همین موضوع عاملی شد تا تعداد خانه‌های خالی از سکنه به 2 میلیون و 500 هزار واحد افزایش یابد.

    ساخت واحدهای بی‌کیفیت مسکن مهر در حاشیه شهر‌ها و نیز افزایش پیدا کردن قیمت این واحد‌ها سهم دیگری از تعداد واحدهای خالی از سکنه را بر عهده گرفته است. به طوریکه متقاضیان مسکن مهر دیگر حاضر به زندگی در این واحد‌ها نیستند و روزانه به تعداد واحدهای خالی از سکنه مسکن مهر افزوده می‌شود.

    این در حالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آمار نگران کننده‌ای از وضعیت ساخت وساز در کشور داد. وی با اشاره به اینکه در ظاهر وضع بسیار خوبی در کشور حاکم است و به ازای هر یک خانوار یک واحد مسکونی و حتی بیشتر وجود دارد، ولی در واقع این افزایش تعداد واحد مسکونی نشانگر تعداد واحدهای خالی از سکنه در ایران است، گفت: در سال 85، 630 هزار خانه خالی در ایران وجود داشت که این تعداد در سال 90 به یک میلیون و 660 هزار واحد مسکونی رسید که نشان می‌دهد ظرف 5 سال یک میلیون خانه خالی به خانه‌های کشور افزوده شده است، همچنین طی سال 90 تا 95 این تعداد به 3 میلیون و 587 هزار واحد رسید.

    آخوندی یادآور شد: ظرف 10 سال گذشته تعداد واحدهای خالی از 660 هزار به 2 میلیون و 600 هزار واحد رسید که این موضوع نشان می‌دهد یک مشکل بسیار بزرگ در کشور وجود دارد.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: زمانی که 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد نشان از یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ در این حوزه  است، اما نرخ بهره وری آن صفر است که همین موضوع مشکلات بسیاری را در عرصه کشور ایجاد می‌کند.

    براساس این گزارش همزمان با افزایش تعداد خانه‌های خالی دولت در همان سال‌های ابتدایی به فکر راهکاری برای خارج شدن از این معضل افتاد، اما هنوز با گذشت چندین سال هنوز نتواسته بر این معضل چاره اندیشی کند.

    در دو سال گذشته بحث شناسایی خانه‌های خالی از سکنه مطرح بود و راهکارهایی از جمله شناسایی خانه‌ها از روی قبض آب و برق مطرح شد اما این راهکار‌ها به بن بست خورد و همین موضوع باعث شد که این طرح به نتیجه نرسد.

    بعد از گذشت دوسال از خاک خوردن این طرح همزمان با ارائه اطلاعات آماری، وزیر راه وشهرسازی دوباره به سراغ خانه‌های خالی رفت و خبر از به نتیجه رسیدن سامانه شناسایی خانه‌های خالی از سکنه را داد.

    آمار دادن به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمار دادن به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند، گفت: نباید در بیراهه با سرعت بیشتری حرکت کنیم. تعداد واحد‌های خالی در مناطق بالای شهر تهران و لوکس، بیشتر است و این موضوع نشان می‌دهد که بیشترین تعداد واحد‌های مسکونی، توسط سوداگران ساخته شده است.

    وی با اشاره به اینکه ظرف 5 سال 160 هزار خانه خالی اضافه ساخته شده، تصریح کرد: در تهران تعداد خانه‌ها از 327 هزار واحد در سال 90 به 490هزار واحد در سال 95 رسیده است.

    آخوندی  گفت: اگر قیمت یک واحد مسکونی را 350 میلیون تومان در نظر بگیریم، این به آن مفهوم است که برای 2 میلیون و 160 هزار خانه خالی 250هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بدون بهره‌وری انجام شده است.

    وی تصریح کرد: ارزش کل شرکت‌ها در بورس ایران 110میلیارد دلار است، اما ارزش خانه‌های خالی به بیش از 250 هزار میلیارد دلار رسیده است که چیزی حدود دو برابر ارزشِ بورس کشور، خانه خالی ساخته شده و بدون استفاده کنار گذاشته شده است.

    شناسایی خانه‌های خالی به اراده نیاز دارد  

    براساس این گزارش محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی سال گذشته در کمیسیون عمران مطرح شد، گفت: این طرح هنوز به نتیجه نرسیده و در دوره جدید نیز ارائه نشده است.

    وی در ادامه افزود: اخذ مالیات از خانه‌های دوم مالکان که سال‌ها خالی است به ویژه واحدهای لوکس و ویلایی می‌تواند به رونق پیدا کردن واحدهای مسکونی کمک کند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه امکان شناسایی واحدهای خالی از سکنه صددرصد وجود دارد، تأکید کرد: در صورتی که اراده قوی برای شناسایی این واحد‌ها ایجاد شود، می‌توان به راحتی این خانه‌ها را شناسایی کرد. 

    براساس این گزارش بر خلاف دولتی‌ها که اخذ مالیات از خانه‌های خالی به رونق بازار مسکن کمک می‌کند بخش خصوصی مخالف شدید این طرح است.

    حسن محتشم رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مسکنگفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی کمکی به حل معضل مسکن نمی‌کند و اگر بتواند مؤثر باشد تنها مقطعی و موقتی است.

    وی افزود: دولت باید به جای اخذ سیاست‌های تنبیه‌ای به فکر اجرای سیاست‌های تشویقی باشد تا بتواند رکود را از این بازار خارج کند. اجرای  سیاست‌های بازدارنده باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن می‌شود.

    تصمیم شورای شهر برای گودبرداری و ساختمان‌های نیمه کاره تهران

    بر اساس این گزارش معضل خانه‌های خالی و نیمه کاره آنقدر سنگین شد که اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرحی را به همین منظور به تصویب رساندند که در صورت اجرایی شدن تکلیف گودهای ر‌ها و ساختمان‌های نیمه کاره در پایتخت مشخص می‌شود.

    براساس این طرح پیشنهاد شد ساختمان‌های ر‌ها شده و نیمه کاره از سوی شهرداری به قوه قضائیه معرفی شوند تا تصمیم در خصوص این ساختمان‌ها از سوی محاکم قضایی و با حکم مربوطه باشد و همچنین کلیه ساختمان‌های دولتی، شهرداری‌ها و ... نیز از اول مهرماه سال 95 مشمول لایحه اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه کاره شده‌اند. همچنین گودبرداری ساختمان قبل از صدور پروانه ممنوع شود و به تعاونی‌های مسکن نیز به دلیل رعایت حال مردم، تخفیف 50 درصدی در پرداخت جرایم ارائه شد.

    در ادامه این پیشنهادات طرح اصلی که با موضوع اصلاح عنوان و مفاد مصوبه اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه کاره از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی به صحن علنی شورای شهر آورده شده بود با رأی اکثریت آرا تصویب شد.

    طی چند سال گذشته بحث‌های مختلفی برای خارج شدن از معضل خانه‌های خالی مطرح شده است، اما نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه هر روز بر تعداد این خانه‌ها افزوده می‌شود، اما دریغ از یک تلنگر به مسئولان.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار