مدیران خودروعصر اعتبار

طرح تفصیلی مبنای بنای بلندمرتبه‌های تهران

عصر ساختمان- ضوابط بلندمرتبه‌سازی هنوز از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ نشده اما مجوزهای ساخت بناهای بلند پایتخت براساس طرح جامع و تفصیلی و ضوابط پیشین و تدوین‌شده در کمیسیون ماده‌۵ شهر تهران صادر می‌شود.

طرح تفصیلی مبنای بنای بلندمرتبه‌های تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از همشهری آنلاین، این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد طی 11سال گذشته پروانه احداث بلندمرتبه‌ای در معابر شهری با عرض بین 6تا 12متر از سوی شهرداری تهران صادر نشده است. اینطور که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز گفت بیشترین فراوانی صدور مجوزهای بلندمرتبه در معابر 18متر به بالا بوده است. پژمان پشمچی‌زاده بر همین مبنا اظهارات اخیر نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط را خلاف واقعیت دانست.

    اگرچه بررسی‌های شهرداری تهران و نهادهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ازجمله شورای ساختمان و شورای‌عالی شهرسازی نشان می‌دهد 231بلندمرتبه پایتخت بدون هویت هستند اما همین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که این بلندمرتبه‌ها در دهه پیشین و نه در مدیریت شهری فعلی ساخته شده‌اند. حال اگرچه قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند در گفت‌وگویی اعلام کرده درباره نزدیک به 230 برج هیچ اطلاعاتی در شهر‌سازی وجود ندارد، اما نکته آنجاست که به گفته پشمچی‌زاده این تعداد بلندمرتبه تماما مربوط به سال‌های قبل از 85 و عمدتا مربوط به دهه 70 و قبل از تصدی مدیریت شهری کنونی است.

        منطقه 22، 150هزار نفر جمعیت دارد

    نماینده دماوند در مجلس همچنین شبهات دیگری را مطرح کرده است. میرزایی‌نیکو گفته است: «از سال 1350 تا سال 1380 و طی 30 سال ٢٦٥ برج ساخته شده اما از سال‌85 تا ٩٥ تعداد ٢٦٥برج در تهران ساخته شده؛ یعنی به اندازه 20 سال تراکم تهران را افزایش داده است.» وی همچنین عنوان کرده است: «تاکنون با فروش تراکم و مجوز بلندمرتبه‌سازی و اضافه‌کردن غیرقانونی منطقه ٢٢ فقط در 3سال بیش از ٥/٢‌میلیون نفر یعنی سالی 700 ‌هزارنفر به جمعیت تهران اضافه شده که اساسا شهردار چنین اجازه‌ای نداشته است و اگر داشته، بفرمایند.» این در حالی است که کارشناسان امر ازجمله همه دبیران کارگروه‌های مربوط به 3دوره برگزار شده کنفرانس بین‌المللی بلندمرتبه‌سازی مثل حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی اصل دبیر کارگروه قوانین و مقررات کنفرانس و اسفندیار زبردست استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران و دبیر کارگروه شهرسازی و مفاهیم پایدار کنفرانس، در شرایط فعلی ساخت بناهای بلند را یکی از راه‌های سکونت در فضای عمودی کلانشهرها و حفظ محیط‌زیست می‌دانند. البته همه تأکید دارند که بلندمرتبه‌سازی باید طبق ضوابط فنی، حقوقی و شهروندی صورت بپذیرد؛ اگرچه ضوابط تدوین همچنان در شورای‌عالی شهرسازی کشور خاک می‌خورد.

    به گفته پشمچی‌زاده، معاون شهردار تهران نیز اصطلاح و واژه تراکم‌فروشی از دهه 70 وارد ادبیات مسکن و شهرسازی شد و اصولا اگر پروانه براساس طرح تفصیلی مصوب صورت پذیرد، تعبیر و معنی آن تراکم‌فروشی و یا شهرفروشی نیست بلکه مجوز قانونی است که براساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی منبعث از طرح جامع صورت گرفته و این عبارت به هیچ عنوان مصداقی بر مجوزهای صادره شهرداری نیست. وی اظهارات نماینده دماوند مبنی بر ایجاد غیرقانونی منطقه 22 و به تبع آن افزایش جمعیت شهر تهران را کاملا خلاف واقعیت دانست و توضیح داد: «طراحی و تشکیل مناطق 22و 21 در شهر تهران نزدیک به 25سال پیش صورت گرفته، طرح تفصیلی منطقه 22 در سال 1379به تصویب رسیده و ارتباطی با دوره مدیریت شهری فعلی ندارد و اظهارات آقای میرزایی‌ نیکو مبنی بر تعداد 2میلیون و 500هزار نفر جمعیت ساکن منطقه 22 جای تعجب دارد و باید گفت اکنون جمعیت منطقه 22 نزدیک به 150هزار نفر است و کل ظرفیت جمعیت‌پذیری منطقه22 براساس پروانه‌های صادره از ابتدای تشکیل این منطقه تا به‌ حال نزدیک به 400 هزار نفر است.»

        کاهش درآمد شهرداری تهران از محل عوارض ساختمانی

    حرکت شهرداری تهران براساس برنامه پنجم توسعه شهری و مصوبات شورای شهر و افزایش درآمدهای پایدار باعث شده تا میزان درآمد از محل عوارض ساختمانی طی سال‌های اخیر روند کاهشی به‌خود بگیرد. به همین دلیل معاون شهردار تهران در واکنش به بخشی از اظهارات نماینده مردم دماوند درخصوص حجم بودجه شهرداری از قبل فروش تراکم اظهار داشت: «بودجه شهرداری تهران هر سال توسط شورای اسلامی شهر تهران پس از بررسی‌های لازم به تصویب می‌رسد و حدود 50درصد از درآمدهای شهرداری از محل عوارض ساختمانی و کاملا مشخص تأمین می‌شود.» وی تأکید کرد که شهرداری تهران تنها شهرداری در کل کشور است که توانسته سهم درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی را به 50درصد کاهش دهد چراکه عمده کلانشهرها و شهرهای کشور بیش از 90درصد از بودجه مصوب خود را از محل عوارض ساختمانی تأمین می‌کنند.

        ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی روی گسل‌ها

    اوایل تیرماه سال گذشته تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده شهر تهران به اتمام رسید. در این نقشه‌ها، مشخصات نقطه به نقطه هر پلاک در پهنه‌های گسلی با دقت بسیار بالایی معلوم است و بنابراین ساخت‌وسازها در هر نقطه باید مطابق مطالعات موجود نقشه‌ها صورت بپذیرد. از سوی دیگر مصوب شد که با ابلاغ نقشه‌های گسلی ساخت‌ بناهای بالای 12طبقه و ساختمان‌های خاص در حریم و روی گسل‌های شهر تهران ممنوع است. حال پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی شهرداری تهران در واکنش به بخش دیگری از سخنان نماینده دماوند با محوریت گسل‌های زلزله در شهر تهران و بی‌توجهی به نقشه‌ها و پهنه‌های این گسل‌ها گفت: «جالب توجه است که شهرداری تهران در پی غفلت و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی امر، خود نسبت به تهیه نقشه‌های مربوط به پهنه‌های گسلی شهر اقدام کرده و نتایج مطالعات خود را در اختیار دستگاه متولی «شورای‌عالی شهرسازی و معماری» قرار داده و تصویب و ابلاغ پهنه‌های گسلی شهر تهران توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری براساس مطالعات و زحمات شهرداری تهران به سرانجام رسید.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار