مدیران خودروعصر اعتبار

رضایی کوچی مطرح کرد:

توجه به بازآفرینی ۲۷۰ محله و ساخت ۳۵۰ هزار مسکن روستایی و شهری در برنامه ششم

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که در کنار حفظ جایگاه کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی رابطه‌ای خوب و معقول میان این دو نهاد شکل گرفته است.

توجه به بازآفرینی ۲۷۰ محله و ساخت ۳۵۰ هزار مسکن روستایی و شهری در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی معاونان و مشاوران وی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اعتقادم این است که امروز کمیسیون عمران و وزارت راه یکی از بهترین دوره‌های تعاملی را سپری می‌کنند.

    رضایی کوچی افزود: این تعامل در دوره‌های قبل نیز بوده، ولی وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی که دارای سوابق عمرانی و نیز حضور در کمیسیون عمران هستند در سال 95 دوره تعاملی خوبی را با مجلس پشت سر گذاشتند و این تعامل باعث شد که با وجود مشکلات اقتصادی و عدم نقدینگی عمرانی شاهد عملکرد خوب وزارت راه درحوزه عملکردی و انجام پروژه‌های عمرانی باشیم و این وزارتخانه نسبت به سایر وزارتخانه‌ها دراین حوزه‌ها بهتر عمل کرده است. به بعضی وزارتخانه‌ها حتما باید مبلغ نقدینگی داده شود تا کاری انجام دهند، ولی مجموعه وزارت راه و شهرسازی ز. وزیر و معاونین و مدیران کل درسراسر کشور تا کارکنان آن امروز می‌توانند عملکرد خوبی را ارائه کنند و وقتی یک کمیسیون خوب با نمایندگانی باشد که شناخت صحیح و تحلیل درستی از اعتبارات دارند در کنار وزارتخانه باشد می‌توانند نتایج ارزشمندی را به ارمغان آورند و خوشحالیم درکنار حفظ جایگاه هم کمیسیون عمران و هم وزارت راه و شهرسازی یک رابطه خوب و معقول میان این دو نهاد شکل گرفته و خروجی و نتیجه آن خدمت به مردم است که شاهد این خدمت در اقصی نقاط کشور هستیم.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیسیون عمران نیز چندین بار از سوی رئیس مجلس به عنوان یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس معرفی شده و در بسیاری از شاخص‌ها عملکرد این کمیسیون بیشترین امتیاز را کسب کرده است که این موفقیت مرهون همکاری تک تک اعضای کمیسیون است که هم سوابق عمرانی خوبی دارند و هم نیتشان حمایت از حوزه عمرانی فرای نگاه‌های سیاسی است که نمونه‌اش را در استیضاح دیدیم که اعضای کمیسیون همراهی کردند تا به خوبی این مسئله پشت سرگذاشته شود و وزارتخانه در شرایط سخت پایان سال بدون وزیر نماند.

    وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون عمران خصوصا نمایندگان این کمیسیون در کمیسیون تلفیق در برنامه ششم و بودجه 96 سنگ تمام گذاشتند، گفت: احکام خوبی دربرنامه بودجه داریم که کمک خوبی برای وزارتخانه است. در حوزه ریلی توانستیم یک درصد فروش نفت را در برنامه ششم بیاوریم و هرچند درقانون بودجه نیامده و مسایلی شکل گرفت، ولی پایه‌گذاری شد و می‌تواند در سال 97 خود را نشان دهد که به حوزه ریلی کمک زیادی خواهد کرد. اعتقاد ما این است که اختصاص 11 درصد حمل بار به شبکه ریلی کم است و باید این شبکه تکمیل شود و با ظرفیت‌های زیادی هم در سرمایه‌گذایر داخلی و هم خارجی مواجه هستیم.

    رضایی کوچی افزود: دربحث سرمایه‌گذاری در شرکت فرودگاه‌های کشور و توسعه بنادر دربرنامه ششم اجازه دادیم که هم بنادر کوچک و هم بنادر بزرگ و هم فرودگاه‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند. همچنین درحوزه بازآفرینی شهر‌ها اجازه سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار برای بازآفرینی 270 محله درشهر‌ها را دادیم و خصوصا در بحث مسکن اقشار کم درآمد تکلیف کردیم که 200 هزار واحد در روستا‌ها و 150 هزار واحد در شهر‌ها احداث شود که کمک بزرگی به بحث مسکن روستاییان و اقشار کم درآمد است.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش کردیم درجاهایی که مواد قانونی درآمدی هست، ولی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تمکین نمی‌کنند مثل ماده 70 برنامه تنظیم دو که بحث گازوئیل را مطرح کرده و بحث قیر که هم امسال توانستیم آن را از 1500 به 3000 تن افزایش دهیم و موضوع را 236 کردیم. پیگیر هستیم که هم قیر را تامین و هم ماده 70 را عملیاتی کنیم.

    وی گفت: امسال 70 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت را به پیمانکاران داده ایم و سال آتی 50 درصد آن‌ها سررسید اسناد است. ازسوی دیگر امیدی به تخصیص ریالی نیست و تن‌ها می‌توانیم سررسید را پرداخت کنیم و باید به دنبال منبعی غیر از اعتبارات دولتی باشیم و به بخش خصوصی توجه کنیم.

    رضایی کوچی خطاب به وزیر راه عنوان کرد: با وجود اصرار و اعتقادی که به بخش خصوصی داریم هنوز ظرفیت حضور بخش خصوصی فراهم نشده و اعتمادی که باید بخش خصوصی به بدنه دولت داشته باشد نیست و هنوز یک ترس در بخش خصوصی وجود دارد و منابع 1000 میلیارد تومانی مردم در پروژه‌های عمرانی به کار گرفته نمی‌شود. باید دستگاه‌های نظارتی را دعوت و بستری را فراهم کنیم که بخش خصوصی بدون ترس و بارغبت وارد عرصه سرمایه‌گذاری شود و مطمئن باشد که سرمایه‌گذاری وی بدون مزاحمت است. شاید یک جا باید قانون‌گذاری شود و جایی برداشت صحیح و شفافی از قانون ارائه کنیم.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: 5800 کیلومتر ساحل داریم که ظرفیت ویژه‌ای است و دربرنامه ششم نیز اجازه داده‌ایم که از آن بیشتر استفاده شود.
    درجلسه‌ای که با چینی‌ها داشتیم عنوان کردند که در هشت سال 22 هزار کیلومتر قطار سریع‌السیر راه‌اندازی کرده‌اند و شما نیز این حوزه را آغاز کرده‌اید و قطارهای تهران، مشهد و اصفهان راه‌اندازی شده و با همکاری هم به شبکه ریلی بیشتر توجه می‌کنیم. درکنار مسائل امروز عمده منبع درآمد ما نفت است که دارای نوسان قیمت بالایی است و یک روز تمام می‌شود. باید به دنبال منابع پایدار دیگری باشیم. کریدورهایی داریم که می‌توانند از سمت ایران بین چین و هند به سمت اروپا اجرایی شوند که نقشه آن‌ها موجود است، ولی اجرایی نشده‌اند. البته کار سختی است و به اراده ملی و رایزنی سیاسی بین‌المللی نیاز دارد و امیدوارم با همت دولت و همکاری وزارت کشور محقق شود. اگراین کریدور‌ها را تعریف کنیم می‌توانیم وضعیت مالی خوبی را رقم بزنیم.

    وی تاکید کرد: امروز در فضای صمیمی حاکم می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد و کمیسیون عمران و وزارت راه می‌توانند مکمل هم باشند و فرای مسائل سیاسی و اختلاف سلیقه اگر با هم باشیم می‌توانیم در سال آتی وضعیت بهتری داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار