مدیران خودروعصر اعتبار

تابلو ایست فرونشست در تهران

عصر ساختمان- یکی از مشکلات گریبان‌گیر پایخت در سال‌های اخیر موضوع فرونشست‌ها بوده که دغدغه‌های زیادی را به خود جلب کرده در همین زمینه مسوولان آبی اقداماتی را برای گذر از این بحران در نظر گرفته‌اند اما بحث منابع مالی همیشه یک مشکل بزرگ برای اجرای پروژه‌های آبی بوده است.

تابلو ایست فرونشست در تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از ایسنا، دشت های تهران سالیانه با بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی مواجه اند که 80 میلیون مترمکعب آن در دشت ورامین است که این مساله مشکلات زیادی را برای تهران رقم زده است.

     تامین آب دشت ورامین در سال های گذشته از رودخانه جاجرود انجام می شد، اما آب این رودخانه بتدریج به شرب تهران اختصاص یافت و به مرور با افزایش جمعیت، افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و کاهش بارش ها، امروز با بیلان منفی سالیانه 80 میلیون مترمکعبی آن مواجه ایم.

    خطرات فرونشست زمین در دشت های تهران ناشی از برداشت بی رویه آب شناخته شده که مهمترین راهکار این موضوع جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب و صرفه جویی در مصارف بویژه در بخش کشاورزی عنوان شده است.

    در همین راستا وزارت نیرو و شرکت آب‌منطقه‌ای تهران با انجام اقدام هایی همچون تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی، بستن چاه های غیرمجاز، مدیریت مخازن و ... به دنبال مقابله با این پدیده است.

    محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران چندی پیش در رابطه با اقدامات انجام شده برای مقابله با چاه‌های غیر مجاز گفته بود سال گذشته تنها موفق به پر کردن 914 حلقه چاه غیرمجاز شدیم که همه آنها نیز با اعتبارات داخلی شرکت به اجرا رسیده است.

    وی همچنین با اشاره به استفاده از 286 کنتور هوشمند در چاه های استان در سال گذشته در چارچوب همین طرح، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه طرح احیا و تعادل بخشی مهمترین طرح وزارت نیرو برای حفاظت از آب های زیرزمینی محسوب می شود، اما مورد بی مهری قرار گرفته و در سال گذشته هیچ بودجه و اعتباری به آن تخصیص نیافته است.

    به گفته وی، بودجه 170 میلیارد ریالی برای اجرای این طرح در استان تهران در نظر گرفته شده بود که هیچ تخصیص نداشته است؛ با این وجود با اجرای طرح از محل اعتبارات داخلی شرکت، سال گذشته از مصرف 44 میلیون مترمکعب آب به صورت غیرمجاز جلوگیری شد.

    بدیهی و واضح است که برای مقابله با این پدیده بزرگ دولت باید بودجه کلانی را تخصیص دهد چرا که این مساله یک بحران بزرگ برای کشور است و اگر به آن توجه جدی نشود قطعا اثرات مخبری را برجای خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار