مدیران خودروعصر اعتبار

اعمال ضوابط جدید ساخت و ساز در پهنه های گسلی شهر تهران

عصر ساختمان- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تهیه نقشه پهنه های گسلی شهر تهران و به تصویب رسیدن آن در شورای عالی شهرسازی و معماری را گامی اساسی برای اعمال ضوابط جدید ساخت و ساز در محدوده های دارای خطر بالای زلزله دانست که پس از ۱۰ سال تلاش میدانی و مطالعاتی سال گذشته تحقق یافت.

اعمال ضوابط جدید ساخت و ساز در پهنه های گسلی شهر تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ملیت، نقشه گسل های شهر تهران پیش از این در مقیاسی مناسب برای اجرای طرح های شهرسازی نبود. لذا طرح «تدقیق نقشه پهنه های گسلی شهر تهران» از سال 84 بر اساس طرح جامع شهر تهران آغاز شد و با تصویب آن در شورایعالی شهرسازی، ضوابط جدید ساخت ساختمان در پهنه های گسلی شهر تهران اعمال می شود.
    دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست عمومی با کارکنان این سازمان این موفقیت را ارزشمند و تجربه ای موفق خواند.
    وی همچنین توجه به میزان پیشرفت اقدامات و اهمیت دادن به نگاه فرابخشی در تنظیم گزارش های تخصصی را در افزایش انسجام سازمان و هماهنگی بین بخشی مهم خواند و بر اهمیت این نکته تاکید کرد.
    در این جلسه اقدامات انجام گرفته در سال 95، شاخص ترین فعالیت ها، میزان موفقیت برنامه ها نسبت به سال 94 و رشد کمی و کیفی طرح های صورت گرفته مورد بررسی قرار گرفت و معاونان، مدیران و کارشناسان در این زمینه توضیحاتی ارائه دادند.
    در این نشست مهندس محسن نادی معاون آمادگی، عملیات و پدافند غیر عامل سازمان نیز انجام هماهنگی بین دستگاهی را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات انجام گرفته در حوزه ستاد مدیریت بحران برشمرد و بر افزایش این هماهنگی به منظور ایجاد انسجام و در نتیجه نظم و انضباط در اجرای برنامه ها تاکید کرد.
    در این نشست تخصصی ، معاونین و مدیران دفاتر ستادی سازمان گزارش کاری خود در سال گذشته را ارائه نمودند و سرفصل های مهم اقدامات انجام گرفته در بخش های پیشگیری، آموزش، آمادگی، برنامه ریزی، اداری، مالی، پشتیبانی و فناوری و روابط عمومی تشریح و درباره آنها توضیحاتی ارائه شد.
    در ادامه همچنین به تدوین نقشه راه کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران اشاره و تاکید شد که با توجه به سابقه وقوع سیلاب‌های خسارات بار در سالیان دور و اخیر در محدوده و گستره شهر تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تدوین طرح جامعی جهت کاهش خطرپذیری سیلاب را در دستور کار خود قرار داده است.
    تدوین این طرح با همکاری نهادهای ذی‌ربط و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با 13 سازمان مسئول در مدیریت سیلاب کلان‌شهر تهران در معاونت پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان انجام شده و با مطالعه بخش‌های مختلف شامل تبیین مبانی و مفاهیم، بررسی تجارب و تحلیل استراتژیک وضعیت موجود مدیریت سیلاب، تدوین راهبردها و برنامه عملیاتی کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران در سازمان خاتمه یافت. خروجی نهایی این مطالعه تدوین نقشه‌راه کاهش خطرپذیری سیلاب در شهر تهران از طریق مشارکت نهادها و سازمان‌های مسئول می‌باشد که پس از تایید در کمیسیون هماهنگی توافقنامه همکاری مشترک شهرداری تهران و وزارت نیرو جهت تصویب به شورای شهر تهران ارسال خواهد شد.
    همچنین اجرای طرح جامع جمع آوری آب های سطحی، تعیین حریم و بستر رودخانه و نحوه آزادسازی تصرفات، نقشه پهنه بندی گسل ها، سامانه هشدار سریع زلزله و تخمین خسارت، نحوه تدوین و اجرای طرح راه های اضطراری شهر تهران به عنوان بخشی از برنامه های انجام گرفته در حوزه پیشگیری معرفی و تشریح شد.
    در این نشسست همچنین اقدامات دبیرخانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران تشریح شد و از برگزاری 4 جلسه فصلی این شورا و تدوین 23 مصوبه به همراه برگزاری 3 جلسه اضطراری مربوط به حادثه پلاسکو و 3 جلسه اضطراری مربوط به حادثه شهران به عنوان مهمترین برنامه در حوزه هماهنگی بین سازمانی در سال گذشته نام برده شد.
    تشکیل و فعالسازی ستاد مدیریت بحران ویژه نمایشگاه کتاب ، احصای شرح وظایف معاونت های تخصصی شهرداری تهران در دو فاز تخصصی و عمومی ، تشکیل کمیته مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری تهران و تدوین دستورالعمل اجرای مانور نیز بخشی از اقدامات انجام گرفته در بخش آمادگی بود که تشریح شد.
    ارائه گزارش عملکرد معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان نیز با معرفی اجرای طرح کتاب سال مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آغاز شد و در ادامه مدیر آموزش به بررسی نحوه راه اندازی سامانه سوابق اجرایی- علمی کارکنان ، اجرای طرح خانه های دوام و ایمنی، مدرسه آماده و اجرای طرح مدیریت بحران اماکن پرداخت.
    در این جلسه همچنین دکتر امینی معاون هماهنگی ، برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد این معاونت در بخش های برنامه، بودجه و عملکردی، راهبردهای مهم این معاونت در سال96 را تشریح نمود و از تفکیک و تعیین نقش های سیاست گذاری، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و نظارت و پشتیبانی در تمامی فعالیت ها و واحدهای سازمان، ارزیابی عملکرد بیرونی و درونی بر مبنای شاخص های معتبر و تسهیم و تشریک واحدها و کارشناسان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری به عنوان بخشی از مهمترین این راهبردها نام برد.
    در ادامه این نشست رضا قهرمانی معاون مالی، اداری و پشتیبانی سازمان نیز به تشریح مهمترین اقدامات انجام گرفته در این معاونت پرداخت و در پایان نیز گزارش فعالیت های روابط عمومی و دفتر فناوری سازمان ارائه شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار