مدیران خودروعصر اعتبار

ایزدی در نشست تخصصی:

۵۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی در کشور وجود دارد

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد فعلی شهرسازی پاسخگوی تمامی مسائل و مشکلات موجود در شهر‌ها نیست و نیازمند رویکرد و چارچوب‌های جدیدی برای حل این مشکلات هستیم.

۵۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی در کشور وجود دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در اولین نشست از محور چهاردهم سلسله نشست‌های موضوعی با محور "ارتقای قابلیت زیست پذیری شهر‌ها و کیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری" و موضوع "تبیین مفاهیم و الزامات ارتقاء کیفیت زندگی در مسیر سیاست بازآفرینی شهری" گفت: در چند سال اخیر شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با توجه به مشکلات و مسائل حاکم بر شهر‌ها سعی کرده تمرکز خود را در این حوزه افزایش داده و مشکلات را شناسایی کند.

    ایزدی تأکید کرد: افول قابلیت زیست پذیری و تنزل کیفیت زندگی در شهر‌ها در 6 دسته از جمله فقر شهری- گسترش آسیب‌های اجتماعی- بحران ایمنی و تاب‌آوری پایین در برابر بلایا- افت منزلت مکانی و بحران هویت - ناکارآمدی نظام جابه‌جایی - بحران محیط زیست قابل تقسیم بندی است. 

    55 هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی در کشور وجود دارد

    وی با بیان این‌که بافت‌های ناکارآمد کشور گستردگی زیادی دارند، گفت: امروزه بالغ بر 55 هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی، 24 هزار هکتار بافت تاریخی و 61 هزار هکتار سکونتگاه‌های غیر رسمی در 544 شهرکشور شناسایی شده و در این بافت‌ها، جمعیتی بالغ بر 19 میلیون نفر ساکن هستند.

    ایزدی با اشاره به چالش‌های پیش رویی که شهرهای کشور با آن مواجه هستند، گفت: حضور جمعیت زیاد در این مناطق، از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است که مهمترین آن، فقر شهری است که از ابعاد گوناگونی نظیر فقر درآمدی، فقر مسکن، فقر خدمات اجتماعی، فقر بهداشتی-آموزشی و فقر خدمات پایه، قابل بررسی است.

    معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به عدم تعادل و نبود تعادل در توزیع ثروت و خدمات شهری کشور، تصریح کرد: نقشه نابرابری‌ها و پهنه‌های برخوردار و غیر برخودار در کشور نشان می‌دهد که توزیع امکانات در کشور برابر نبوده است.

    ایزدی به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی دارای ابعاد مختلفی هستند، بحث اعتیاد، جرائم، خشونت، بزهکاری از عمده آسیب هایی است که در کشور و به خصوص در محلات هدف با آن روبرو هستیم.

    ایران در جایگاه ششم دنیا از لحاظ بلایای طبیعی قرار دارد 

    وی در بحث چالش‎های موجود در کشور، به بحث امنیت و تاب آوری شهر‌ها اشاره کرد و گفت: ایران یکی از ده کشور بلا‌خیز دنیاست و از لحاظ آماری در جایگاه ششم دنیا از لحاظ وقوع بلایای طبیعی قرار دارد. بحران ایمنی و تاب آوری پایین شهر‌ها از دیگر مشکلات شهرهای کشور بوده و ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی در برابر زلزله، سیل، حریق، طوفان تاب آور نیستند.

    ایزدی با اشاره به زلزله خیز بودن کشور اظهار داشت: هزینه هایی که کشور در مواجه با این سوانح پرداخت کرده بسیار زیاد بوده و آسیب‌های انسانی و مالی زیادی به کشور وارد کرده است.

    وی به بحران ایمنی در تهران اشاره کرد و گفت: متأسفانه در جای جای پایتخت مسائل و مشکلات مهمی وجود دارد که تبدیل به بحران جدی شده است و هر لحظه امکان وقوع حادثه‌ای مانند پلاسکو در شهر تهران وجود دارد.

    مدیرعامل شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه این مشکلات تنها مربوط به مرکز و حاشیه شهر تهران نیست گفت: در شمال شهر تهران نیز به دلیل نابسامانی‌های موجود، این مشکلات قابل مشاهد است.

    وی به وجه دیگری از حوادث در کشور اشاره کرد و افزود: وقوع سیل و طوفان در کشور همیشگی بوده و خساراتی که تا کنون از این بلایا به کشور وارد شده نشان می‌دهد که شهرهای کشور قابلیت تاب آوری در مقابل این حوادث را ندارند.

    ایران با بحران هویت در ارزش‌ها روبروست

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به چالش دیگری که پیش روی شهر‌ها و شهروندان است اشاره کرد و اظهار داشت: بحران هویت و بی توجهی به ارزش‌ها نمونه دیگری از بی‌توجهی به میراث ماندگاری است که در کشورمان با آن مواجهیم.

    ایزدی همچنین ادامه داد: از جاکندگی هویتی، تاریخی اجتماعی و فرهنگی شهرها، کم توجهی به حفاظت از میراث معنوی و طبیعی، چالش جدید شهرهاست که امروزه با ساخت و سازهای جدید ناهمگون با زمینه، قطع ارتباط با هویت گذشته خود کرده‎ایم.

    وی همچنین به ناکارآمدی در نظام جابجایی و حمل و نقل، کالایی شدن زندگی در شهرها، عدم یکپارچگی و هماهنگی در مدیریت شهری، تمرکز بیش از حد بر روی یک نظام حمل و نقل زمینی، بحران‌های زیست محیطی، عواقب آن در کشور اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی مشاهد می‌شود روش‌ها و رویکردهای سنتی که تا کنون در برنامه‌ریزی و توسعه شهر‌ها داشته ایم، در عمل نتوانسته‌اند پاسخ مناسبی برای حل این مشکلات داشته باشند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست غلطی که در توسعه شهر‌ها در گذشته اجرا شده است، گفت: آسیب شناسی‌ها نشان می‌دهد که راه‌حل‌های ارائه شده پیشین، برای توسعه کشور و برون رفت از مشکلات آن در بسیاری از مواقع بخاطر اجرای برخی از سیاست‌های نادرست، در سرعت بخشیدن به تنزل کیفیت زندگی شهر‌ها کمک کرده است.

    بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای رشد شهر‌ها

    وی در تعریف بازآفرینی شهری گفت: بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهر‌ها در جهت پاسخگویی به چالش‌های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید است، به‌گونه‌ای که در نهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر شود. ایشان هدف اصلی در سیاست بازآفرینی شهری را ارتقای قابلیتِ زیست پذیریِ شهر‌ها و کیفیت زندگی شهروندان دانست.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به برنامه‌های اجرایی شرکت مادر در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در شرکت مادر، تلاش کرده‌ایم ضمن پیشگیری برای درمان این مشکلات، به دنبال راه حل‌ها نیز در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی باشیم. 

    ایزدی به سه رکن و وجه سیاست بازآفرینی شهری اشاره کرد و تصریح کرد: توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیر ساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمروی عمومی رکن‌های سیاست بازآفرینی شهر‌ها در کشور هستند.

    وی با بیان این‌که در این سه عرصه به صورت همزمان به دنبال ظرفیت‌سازی، ابزارسازی و نهادسازی هستیم گفت: هدف ما این است که بتوانیم کیفیت زندگی رو به افول در کشور را کنترل کنیم و وضعیت محلات هدف را به وضعیت متوسط شهر نزدیک کنیم و این هدفی است که در سندملی بازآفرینی شهری پیش بینی شده است. 

    ایزدی در ادامه به ارکان بازآفرینی شهری اشاره کرد و اظهار داشت: باز آفرینی شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در گرو تعریف و اجرای مجموعه‌ای متصل از برنامه‌ها و اقدامات هماهنگ و هم افزا، در مقیاس شهر و محله است. 

    ایزدی در این نشست‌ها با طرح این موضوع که شهرهای ما دارای وضعیت مناسبی نیستند و نیازمند سیاست جدید در مواجه با مشکلات آن هستیم، اضافه کرد: سیاست بازآفرینی شهری فرایندی تدریجی است که باید گام‌های متعددی برای دسترسی به آن برداشته شود تا بتواند موجب ارتقای کیفیت زندگی شهری شهروندان شود. 

    وی ادامه داد: تلاش شرکت مادر در این سلسله نشست‌ها این است که سیاست بازآفرینی شهری را مطرح کرده و اقداماتی که در راستا و چارچوب بازآفرینی شهری اجرایی کرده است را مطرح کند. اقداماتی که به نظر می‌رسد توانسته است در مسیری حرکت کند که شهر‌ها را به کیفیت مورد نظر برساند.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: در نشست‌های آتی تجربیات مختلف شرکت مادر و شیوه‌های اجرایی به کار گرفته شده را معرفی و به بحث و بررسی می‌گذاریم و امیدواریم با آسیب‌شناسی که با حضور اساتید، کارشناسان، مشاوران و دانشجویان انجام می‌دهیم، بتوانیم به این نتیجه برسیم که در مسیر درستی برای ارتقای زندگی شهروندان قدم برمی داریم یا خیر.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو