مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای؛

پاشنه آشیل ساخت مترو و راه‌آهن در حریم آزاد راه

عصر ساختمان- قربانی گفت: برای اجرای پروژه مترو در کنار آزادرا‌ه‌ها ریسک خروج مترو و قطار از خط باید در نظر گرفته شود و حتی درصورتیکه پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت، نباید از احتمال خروج خودرو از جاده و ورود آن به محدوده راه‌آهن گذشت و این پاشنه آشیل کل کار است.

پاشنه آشیل ساخت مترو و راه‌آهن در حریم آزاد راه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهران قربانی مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره دستور جلسه اول مبنی بر دستورالعمل تداخل حریم و محدودیت‌‌های حفاظتی راه و راه‌آهن که در نهایت با عنوان راهنما به تصویب رسید، بیان داشت: علی رغم صحبت‌های جلسه گذشته مبنی بر اینکه مساله ورود مترو به حریم راه‌ها مشکلی ندارد اما نظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید بر شناسایی ریسک‌های این اقدامات بود.

    وی افزود: ما در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به بزرگی این مساله واقف هستیم و معتقدیم نباید به سادگی از آن عبور کرد. از طرف دیگر مسئولان ساخت مترو نیز امروز با نظر سازمان کنار آمده، قبول کرده‌اند و به دنبال راه‌هایی برای رفع نگرانی هستند.

    مدیرکل دفتر ایمنی و حریم راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: باید توجه داشت که دستورالعمل، ضوابط و آیین‌نامه‌های مشخصی در این مورد وجود ندارد و فقط در آیین‌نامه «آشتو» عنوان شده اگر قصد ساخت مترو در کنار آزادراه دارید باید بحث‌های مربوط به ریسک و خروج از ریل و جاده در نظر گرفته شود.

    قربانی با توجه به مثال‌های عنوان شده در مطالعات صورت گرفته برای ساخت راه‌آهن در کنار آزادراه‌ها گفت: در آمریکا شبکه اتوبوس‌رانی به این معنی وجود ندارد که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت با وزنی حدود 20 هزار کیلو و معادل نزدیک به 4 هزار کیلو‌ژول در حال پیمایش باشد تا حفاظ‌های کابلی، دو موج و سه موج با ظرفیت مهار 300 کیلوژول در برابر آن مقابله کند.

    وی اذعان کرد: به دلیل اینکه در صورت وقوع حادثه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید پاسخگوی دادستانی باشد ما بر ارائه طرح ویژه تاکید داریم تا کار با ریسک پیش نرود.

    مدیر کل دفتر ایمنی و حریم یادآور شد: شش سال قبل تیم ویژه‌ای از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای شناسایی حریم راه‌های کشور مشخص و پس از بررسی معلوم شد حریم‌ جاده‌های ایران در حد نُرم جهانی هستند به طوری که شاید در مقابل برخی کشورها حداکثر دو متر کمتر یا بیشتر باشد.

    قربانی با بیان اینکه حریم راه‌اصلی در تمام دنیا  22.5 متر از هر سمت است، گفت: حریم‌های ایران طبق قانون حد‌ی است که نباید مورد شک واقع شود زیرا در صورت کم شدن آن، هر خودرو در صورت حادثه پس از خارج شدن از حریم به داخل کانال پرتاپ خواهد شد.

    وی با اشاره به کشورهای استثنا ابراز داشت: در برخی کشورهای کوچک مانند کره جنوبی علی‌رغم اینکه راه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های آمریکا طراحی‌شده است، اما اندازه حریم‌ها لب‌به‌لب جاده‌هاست و با نصب دیوارهای بتنی و یا صوتی مهار شده است.

    نماینده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این جلسه افزود: در کشورهایی که پروژه‌های ریلی در کنار جاده‌ها کار می‌شود، از حفاظ بتنی cast in place یک متری یا 1.5 متری که ریشه در زمین دارد با ضخامت حد‌اقل 40 سانتی‌متر استفاده شده است که احتمالاً بر اساس مدیریت ریسک و نوع خودروهای عبوری طراحی‌شده است.

    قربانی بیان کرد: اگر می‌خواهیم چنین کاری کنیم ریسک خروج مترو قطار باید به‌طور حتم در نظر گرفته شود و حتی درصورتی‌که پیمانکار پروژه ریلی ریسک آن را پذیرفت، نباید از احتمال خروج خودرو از جاده و ورود آن به محدوده راه‌آهن به‌سادگی گذشت و این پاشنه آشیل کل کار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار