مدیران خودروعصر اعتبار

وضعیت فعلی خانه جلال آل احمد به دو روایت

عصر ساختمان- خانه‌ای که جلال آل احمد و سیمین دانشور با تکیه بر مهر و محبت خود ساختند از زمان درگذشت سیمین دانشور، محل مناقشه شده و آینده‌اش مشخص نیست.

وضعیت فعلی خانه جلال آل احمد به دو روایت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، خانه‌ای که روزی بر پایه مهر و محبت جلال آل احمد و سیمین دانشور ساخته شد امروز آینده مشخصی ندارد و محل مناقشه شده است.

    بنابراین گزارش، آنچه امروزه خارج از عرصه ادبیات برای دوستداران جلال آل احمد و سیمین دانشور باقی مانده خانه‌ای است که در بن‌بست ارض، کوچه رهبری در محله دزاشیب شمیران قرار گرفته است. این خانه، سال‌ها محل گرد آمدن نویسندگان بسیاری بود و تا زمان مرگ جلال، محل زندگی جلال و سیمین بود. بعد از مرگ جلال هم سیمین دانشور به تنهایی در آن زندگی می‌کرد.

    شایان ذکر است؛ خانه نویسندگان کتاب‌های «خسی در میقات» و «سووشون» پس از درگذشت سیمین دانشور محل زندگی ویکتوریا دانشور، خواهر وی و همسرش بود.

    این خانه در سال‌های اخیر دچار نوعی سرگردانی شده و اگرچه قائم مقام شهردار منطقه یک تهران در اردیبهشت ماه سال 1393 وعده خرید این خانه از طرف شهرداری و تبدیل شدن آن به خانه ادبیات را داده بود، اما در همان سال مطلبی منتشر شد که بر مبنای آنچه در این متن آمده بود علی خلاقی، همسر خواهرزاده و دخترخواندهٔ سیمین دانشور گفته است: «این خانه تا زمانی که حکم دادگاه مشخص نشده، نمی‌تواند به فروش برود و معامله از اساس باطل است چون شهرداری تحقیقی نکرده که بداند این خانه مالک دیگری دارد یا نه.» خلاقی در این متن به وصیت‌نامه سیمین دانشور اشاره کرده که بر پایهٔ آن، لیلی ریاحی (دخترخواندهٔ سیمین دانشور) وارث ثلث اموال روانشاد دانشور و مسئول انتشار کتاب‌هایش است.

    بعدها بر اساس آنچه که در اسفند ماه سال 1395 به گوش رسید در حالی که مسئولان پروژه خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد از بهره‌برداری بخشی از آن تا پایان سال گذشته خبر می‌دادند، بخشی از آماده‌سازی‌های این پروژه غیراصولی بوده است.

    گفتنی است؛ خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد در 24 اسفند ماه سال 1383 به ثبت ملی رسیده است و طبق قانون، هر گونه تعمیرات و بازسازی و اقدامات ترمیمی در این بنا، باید با نظارت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا از اعمال سلیقه‌ها و نظریات غیرعلمی پیمانکاران و افراد فاقد صلاحیت و وارد شدن لطمه به میراث فرهنگی کشور جلوگیری به‌ عمل آید.

    بنابراین، اگرچه گفته شده بود که مرمت این خانه در نیمه اول سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد، اما در اصل با توجه به غیراصولی بودن بخشی از آماده‌سازی این پروژه که تا پایان اسفند ماه سال 95 انجام شده بود اما و اگرهای زیادی در خصوص زمان اعلام شده بهره‌برداری از مرمت آن مطرح شد.

    در اینجا باید گفت؛ خانه سیمین دانشور و جلال‌آل احمد هم ‌اکنون و با گذشت شش سال از درگذشت نویسنده «سووشون»، هنوز در سرگردانی به سر می‌برد و بر اساس آنچه اخیرا بیان شده خلاقی، داماد سیمین دانشور به برخی از مطالب مطرح شده درباره‌ی سیمین دانشور اعتراض کرده و گفته است: در حق سیمین جفای زیادی شده است، امروز هم خانه سیمین در حال تخریب است.

    همچنین، اسکندر مختاری، کارشناس میراث فرهنگی در پاسخ به اعتراض داماد سیمین دانشور گفته است: خانه سیمین و جلال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بر اساس قوانین میراث فرهنگی با آن رفتار می‌شود. شهرداری قصد خرید این خانه را دارد، یکی از وارثان خانه را خریده و وارث دیگر این کار را انجام نداده است. با این وجود معتقدم اگر آقای خلاقی، خانه را می‌دیدند قطعا درباره این خانه و تلاش‌هایی که برای مرمت آن شده این‌طور صحبت نمی‌کردند.

    یادآور می‌شود؛ بر اساس آنچه که پیش از این منتشر شده بود ویکتوریا دانشور، خواهر سیمین دانشور، خانه مسکونی سیمین دانشور و جلال آل احمد را در سال 1393 به شهرداری تهران فروخته بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار