مدیران خودروعصر اعتبار

بازدید مدیر ایکروم از بناها و مجموعه تاریخی شهر یزد

عصر ساختمان- «استفانو دیکارو» مدیر مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی(ایکروم) در حاشیه بازدید از استان یزد به همراه دکتر «محمد حسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان میراث فرهنگی استان از بناهای مختلف و بافت تاریخی یزد بازدید کرد.

بازدید مدیر ایکروم از بناها و مجموعه تاریخی شهر یزد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، یکی از این بناهای بازدید شده، مجموعه امیر چخماق یکی از آثار قرن نهم هجری بود که از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی شهر یزد است و شامل مسجد، تکیه، بازارچه و آب انبار می‌باشد .

    فضای گنبدی شکل این مجموعه که طی سالهای اخیر افتخار میزبانی از مهمانان بزرگی را داشته است، زیباترین بخش معماری امیرچخماق را به خود اختصاص داده است .

    مناره‌های بلند امیرچخماق و کاشی‌کاری‌های آن نیز یکی از شاهکارهای منحصر به فرد معماری ایرانی است و اوج هنر را به تصویر کشیده است .

    تکیه امیر چخماق در سال 1330 هجری شمسی با شماره 383 و مسجد امیر چخماق در سال 1341 با شماره مستقل 247 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، همچنین این بناها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق نیز با شماره 2416 به ثبت ملی رسیده‌است .

    مدیر ایکروم که به دعوت معاون سازمان میراث فرهنگی کشور به ایران آمده، همچنین در سفر به یزد از بافت تاریخی این شهر نیز بازدید کرد.

    بازدید از مدرسه ضیاییه(زندان اسکندر)، خانه لاری ها، بافت تاریخی، موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده، خانه هنر، مسجد جامع، باغ دولت آباد و دیگر اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان از برنامه‌های سفر مدیر ایکروم به استان یزد بود .

    «استفانو دیکارو» در حاشیه بازدید از بافت تاریخی یزد از مجموعه صدرالعلماء نیز بازدید کرد . خانه تاریخی صدر العلماء بر اساس پلان چهار ضلعی و حیاط مرکزی شکل گرفته و فضاهای مسکونی این عمارت در سه طبقه شامل زیرزمینهای ضلع جنوبی و شمالی، طبقه همکف، طبقه فوقانی و تالار و ضلع شمالی ایجاد شده‌اند. ورودی از ضلع شرقی به حیاط متصل می شود و در راهرو خود دارای نورگیر با نمای آجری زیبا است .

    تالار (ایوان) در ضلع جنوبی قرار گرفته و در مجاور آن اتاقهای مسکونی مثل اتاق پشت تالار قرار گرفته که بادگیرهای یک طرفه به سمت شرق و غرب در روی پشت بام آن خودنمایی و تهویه مناسبی را فراهم می آورند. راه پله دسترسی به پشت بامها از داخل راهرو و زاویه های شمال شرقی و شمال غربی حیاط به طرف طبقات فوقانی و پشت بام امتداد یافته است.

    سقف فضاها به صورت ضربی و با قوس هلالی و خنچه پوش اجرا شده است. تزئینات بنا شامل نماهای گچی و گچبری شده و پیش درگاه‌ها و ستون‌هایی از همین جنس که در طبقات فوقانی فضاهای مجاور تالار به کار رفته‌اند و همچنین نماهای آجری زیبا و دربهای مزین به شیشه‌های الوان و به خصوص درب زیبای بین تالار اتاق نشیمن پشت آن است.

    این خانه در مرکز بافت تاریخی شهر یزد و در شریان اصلی این بافت و در کنار مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر قرار دارد و به عنوان محل ساخت موزه منطقه‌ای استان یزد انتخاب شده است . مصالح به کار رفته در بنا شامل انواع آجر، گل، گچ، سنگ، چوب و دیگر مصالح بومی می باشد و قرارگرفتن این بنا در مجاورت مجموعه بناهای صدری (شامل کاروانسراها و عمارتهایی به این نام) و قرارگرفتن بنا در بافت قدیمی و مجاور بازار و حصار برج و باروی قدیم یزد از ویژگی های خاص آن است .

    مجموعه تاریخی صدرالعلماء بر اساس نوع معماری و مصالح به کار رفته در آن در دوره متاخراسلامی (قاجار) احداث شده که نام آن متاثر از شهرت بانی و مالک سابق بنا بوده و در سال 1389 به شماره 29565 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

    «فاطمه دانش یزدی» مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در حاشیه بازدید مدیر ایکروم از بافت و آثار تاریخی استان گفت: یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان مثلث طلایی گردشگری ایران را تشکیل داده و برترین جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی را در خود جای داده است .

    وی در ادامه با بیان این که بافت تاریخی شهر یزد از میراث تاریخی ارزشمند و جاذبه‌های گردشگری خاص ایران به شمار می رود، افزود: دومین شهر تاریخی جهان، برترین جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی را دارد که هر کدام از آنها می تواند به تنهایی جاذبه‌ای منحصر به فرد برای بازدید گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ ایران و جهان باشد .

    این مقام مسئول اشاره‌ای نیز به مقوله ثبت جهانی بافت تاریخی یزد داشت و گفت: بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است و پویایی و زنده بودن از ویژگی‌های این بافت به حساب می‌آید و امیدواریم بتوانیم با ثبت جهانی آن اقدامات خوبی را در بافت تاریخی برای تقویت مقوله گردشگری و جذب گردشگر، احیای بافت، ساماندهی و ارائه امکانات به این منطقه شاهد باشیم .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار