مدیران خودروعصر اعتبار

فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک چیست؟

عصر ساختمان- ساکنان هر شهر در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در پرداخت کمیسیون حق الزحمه معامله خود در بنگاه مشاور املاک با نحوه محاسبه در سایت املاک ایران، می‌توانند به اتحادیه مشاوران املاک شهر خود مراجعه کنند.

فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، دریافت کمیسیون معامله یکی از جاافتاده ترین موضوعات در بنگاه های مشاوره املاک است. این کمیسیون تا 1379/07/04 به صورت سلیقه ای از سوی مشاوران املاک گرفته می شد، اما پس از آن با تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت یک قانون درآمد و بنگاه ها ملزم به رعایت فرمول مشخص در دریافت این کمیسیون شدند. اجرای این قانون پس از یکسال شامل یک اصلاحیه شد و بعد از آن تا فروردین سال 95 تغییری نکرد.

    از سال گذشته هر معامله خرید و فروشی که در دفتر مشاوران املاک شهر تهران به ثبت برسد، تا سقف 500 میلیون تومان مشمول 0.5 درصد کمیسیون از هر طرف معامله است (خریدار و فروشنده هر کدام نیم درصد)، پس از آن بسته به ارزش ملک مورد معامله در رقم های بالاتر از 500 میلیون، نسبت به مازاد ارزش مورد معامله 0.25 درصد به کمیسیون طرفین معامله افزوده خواهد شد.

    به عنوان مثال اگر یک ارزش معامله خرید و فروش یک ملک 700 میلیون تومان باشد، هر طرف معامله برای 500 میلیون اولیه می بایست نیم درصد کمیسیون به بنگاه مشاوره املاک بپردازند. این یعنی مبلغ 2 میلیون و پانصد هزار تومان و پس از آن کمیسیون 200 میلیونی باقیمانده بر اساس بیست و پنج صدم درصد محاسبه می شود که معادل یک میلیون تومان خواهد شد و به این ترتیب هر طرف معامله می بایست مبلغ 3 میلیون و پانصد هزار تومان به بنگاه مشاور املاک پرداخت کند.

    البته حسب قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هر طرف معامله می بایست 9 درصد ارزش کمیسیون معامله را هم به بنگاه مشاوره املاک علاوه بر کل کمیسیون پرداخت کند.

    در خصوص اجاره مسکن، فرمول محاسبه حق الزحمه بنگاه مشاور املاک بر اساس ارزش اجاره ملک است. به این شکل که یک چهارم اجاره نوشته شده در قرارداد میان موجر و مستاجر به عنوان کمیسیون دفتر مشاور املاک پرداخت می شود. کمیسیون محاسبه شده برای خانه های اجاره ای فقط یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه خانه است و برای املاک رهنی به ازای هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود و براساس رقم معادل، کمیسیون مشاور املاک محاسبه می شود.

    گفتنی است؛ روش محاسبه حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک مربوط به شهر تهران است و در سایر شهرهای کشور سایت اتحادیه مشاوران املاک آن شهر نحوه محاسبه این کمیسیون را اطلاع رسانی می کند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص چگونگی اجرای قانون دریافت کمیسیون توسط مشاوران املاک به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: مشاوران املاک هر شهر ملزم به رعایت دستورالعمل محاسبه کمیسیون معامله در شهر خود هستند و شهروندان در صورت مشاهده تخلف در دریافت این کمیسیون ها می توانند به اتحادیه مشاوران املاک شهر خود مراجعه کنند. البته به منظور سهولت در رسیدگی به تخلف های بنگاه های مشاوران املاک، سامانه تلفنی 7334 نیز در سراسر کشور آماده دریافت شکایت ها در این زمینه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار