مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان مطرح کرد:

کاهش ۵۱ درصدی معاملات مسکن

عصر ساختمان- عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان از کاهش ۵۱ درصدی معاملات مسکن در همدان خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا کنون کمتر از ۱۰۰۰ معامله مسکن در همدان به ثبت رسیده است.

کاهش ۵۱ درصدی معاملات مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، شهرام رحیم‌بخش  اظهار کرد: در سال 95 نسبت به سال 94، معاملات مسکن با کاهش 56 درصدی مواجه بود و در سال جدید نیز نسبت به مدت مشابه خود کاهش 51 درصدی داشته است.

    وی تأکید کرد: با توجه به داده‌های آماری به نظر می‌رسد اتفاق به خصوصی در بازار مسکن پیش‌ نمی‌آید مگر اینکه دولت جدید با کار جهادی تحولی در بازار مسکن ایجاد کند.

    وی با بیان اینکه تزریق پول در بخش‌های اقتصادی به حوزه مسکن سرازیر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به انتخابات پییش‌بینی می ‎ شود تا 6 ماهه ابتدای امسال اتفاق خاصی در بازار مسکن پیش نیاید.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی پیگیر تحولات و نتیجه انتخابات هستند، عنوان کرد: در حال حاضر فعالان اقتصادی در حال رصد دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بوده و تحولات پس انتخابات را بررسی می‌کنند.

    رحیم‌بخش با بیان اینکه پرداخت وام مسکن به منظور رونق بازار مسکن هیچ تأثیری نداشته است، ادامه داد: رکود در حوزه مسکن فقط به مسکن مربوط نیست بلکه رکود عمیق اقتصادی باعث ایجاد این رکود شده به همین علت پرداخت وام مسکن تأثیری در رونق این بخش نداشته است.

    وی با اشاره به اینکه در سال گذشته مساکنی که از طریق وام مسکن خریداری شده، بسیار کم بوده است، افزود: از طرفی وام‌گیرندگان توانایی بازپرداخت این تسهیلات را نداشتند چرا که مدت بازپرداخت آن کوتاه بوده و در شهری مانند همدان که مردم درآمد بالایی ندارند، چطور می‌توانند از این وام استفاده کنند؟

    وی با تأکید بر اینکه قیمت زمین و مسکن در همدان واقعا بالا است، یادآور شد: عوامل مختلفی باعث گرانی مسکن و زمین در همدان شده که یکی از این عوامل طرح تفضیلی شهر است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان تأکید کرد: طرح تفضیلی همدان دارای نواقصی است در حالیکه محدوده شهری همدان باید فراتر از حد موجود در طرح تفضیلی تعریف شود.

    رحیم‌بخش گفت: قسمت جنوبی شهر همدان به رشته کوه‌های الوند محدود بوده و براین اساس نیز ساخت‌وساز در این قسمت محدود است و از طرفی در حال حاضر قسمت‌های شمالی شهر استعداد سکونت داشته و متقاضی نیز دارد بنابراین اگر محدوده شهری همدان از طرف شمال گسترش یابد به طور قطع و یقین قیمت زمین و ملک در همدان کاهش می‌یابد.

    وی بالا بودن هزینه عوارض، بیمه ساختمانی و هزینه ساخت‌وساز و افزایش ارزش دلار را از دیگر دلایل بالا بودن قیمت مسکن در همدان برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در شهر همدان عوارض نقشه پروانه بالا بوده و مدت زمان صدور پروانه ساخت طولانی است که همین باعث افزایش هزینه‌های ساخت شده و سازندگان مسکن این هزینه‌ها را در قیمت مسکن سرشکن می‌کنند.

    وی بیان کرد: شهر همدان به لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی قرار نداشته و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد به جای کار در واحدهای تولیدی به سمت سوداگری بازار مسکن روی بیاورند.

    رحیم‌بخش درباره سکونتگاه‌های غیررسمی در همدان نیز عنوان کرد: متأسفانه همیشه دولتمردان از مردم عقب هستند و پس از چندین سال از ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در اطراف روستاهای همدان متوجه شدند که می‌توان در این مناطق هم زندگی کرد که کمک کم شهرک‌هایی همچون شهرک مدنی، بهستی و الوند را ایجاد کردند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با تأکید بر گسترش و ایجاد شهرک‌های جدید در همدان، اظهار کرد: افرادی که در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند، افراد توانمدی نبوده اما شهروند این شهر به شمار می‌روند و در انتخابات رأی می‌دهند بنابراین دولت باید خانه‌هایی که در این مناطق احداث شده را سامان دهد و خدمات عمومی به شهروندان این بخش‌ها ارائه دهد.

    وی گفت: دولت باید در زمینه مالکیت مساکن احداث شده در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر صدور سند را به صورت ضربتی آغاز کرده و این مناطق را به جد به حریم شهری محدود کند چرا که با افزایش ساخت‌وساز در جنوب شهر شاهد آسیب زدن به محیط زیست و منابع طبیعی خواهیم بود و اگر این روند ادامه یابد، همدان یکی از آلوده‌ترین شهرها خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو