مدیران خودروعصر اعتبار

برای کاهش خسارات و تلفات زلزله;

تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها آغاز شد

عصر ساختمان- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها را با هدف کاهش خسارات و تلفات ناشی از زلزله آغاز کرد .

تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها آغاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی کلانشهرها ، با همکاری اساتید، دانشگاه‌ها و مهندسان صاحب نظر و کمیته اجرائی آیین ‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله -استاندارد 2800 ایران شروع شده است .
    یکی از مهمترین الزامات توسعه پایدار درشهرهای لرزه‌ خیزعملیاتی شدن برنامه‌های مدیریت کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری است و یکی از نگرانی‌های مدیریت شهری، عدم تطابق مکان‌یابی، نوع کاربری‌ها و ضوابط احداث ساختمان و زیر ساخت‌های عمرانی شهر با نقشه پهنه گسل‌های اصلی و فرعی شهر است.
    مدیر دفتر تدوین ضوابط و استانداردها مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در توضیح مراحل تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها گفت: همواره جابه‌جایی سطحی گسل در هنگام زلزله، تأثیر شدید و مخربی روی سازه‌های احداث‌ شده بر آن دارد و در زلزله‌های گذشته، مواردی از تأثیر زلزله بر ساختمان‌ها و اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از زلزله الزامی است.
    مهدی خوش کردار افزود: با توجه به بررسی‌های موجود، مشخص شده است می‌توان با رعایت فاصله مناسب از گسل‌‌های فعال، از تخریب ساختمان جلوگیری و تلفات جانی ناشی از آن را کاهش داد، بنابراین وجود ضوابط برای ساخت ساختمان در پهنه‌های اطراف گسل الزامی بوده و عدم ساخت‌ و ساز در اطراف گسل‌های فعال، می‌تواند آسیب‌های وارده به سازه‌ها را کاهش دهد.
    وی افزود: با توجه به اینکه در جلسه 25 مرداد ماه 95 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران، حریم و محدوده‌های آن مورد تصویب قرار گرفته و به دلیل فقدان ضوابط ویژه برای ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی برای شهرها، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به تدوین ضوابط ساخت ‌و ساز در پهنه‌های گسلی شهرها متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در قالب کمیته‌ای متشکل از استادان دانشگاه‌ها، مهندسان صاحب نظر در حرفه و پژوهشگران را فراهم کرده است.
    خوش کردار گفت: این کمیته از دی ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و در اولین گام ضوابط ومقررات مربوط به ساخت ‌و ساز در پهنه‌ ‌بندی گسل‌ها در سایر کشورها را از جمله مقررات مربوط به ساخت‌ و ساز در پهنه ‌‌بندی گسل‌ها که برای اولین ‌بار در سال 1972 در کالیفرنیا با عنوان مقررات آلکویست - پریولو، با هدف کاهش خطر گسلش سطحی از طریق همکاری بین شهرداری‌ها، مراجع کنترل و صدور پروانه، مدیران بحران، متخصصان علوم زمین و مالکان زمین‌های واقع روی گسل تدوین شد، مورد بررسی قرار داده است.
    مدیر دفتر تدوین ضوابط و استانداردها تصویب نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران را در شورای عالی شهرسازی و معماری را گامی اساسی برای اعمال ضوابط جدید ساخت و ساز در محدوده‌های دارای خطر بالای زلزله دانست و افزود: تدوین ضوابط مذکور می‌تواند تأثیر بسزایی در بکارگیری تمهیدات و ملاحظات پیشگیرانه و مقاوم ‌سازی در صنعت ساخت ‌و ساز داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار