مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی؛

مالیات ۸۰ درصدی ارزش اجاره ملک، تراکم خانه‌های خالی را کم می‌کند

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: اگر به ازای هر خانه خالی، ۸۰ درصد ارزش اجاره آن مالیات از مالک دریافت شود از تعداد خانه‌های خالی عرضه نشده در بازار به طور چشم‌گیری کاسته خواهد شد.

مالیات ۸۰ درصدی ارزش اجاره ملک، تراکم خانه‌های خالی را کم می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، مقداد همتی  در خصوص آمار 2.5 میلیونی خانه های خالی گفت: تعداد بالای خانه های خالی حکایت از این دارد که شرایط عرضه با تقاضا هم خوانی ندارد، که این موضوع هم می تواند ناشی از دلایل جغرافیایی خانه هایی باشد که ساخته شده و یا به دلیل ناهمخوانی شرایط مالی خریدار و انتظار فروشنده باشد.

    وی ادامه داد: بهترین راه حل برای حل مشکل خانه های خالی تعریف مکانیسم پیش فروش است، چرا که اگر هر دو طرف عرضه کننده و خریدار مطمئن باشند که می توانند به خواسته خود برسند و به ویژه طرف عرضه کننده بداند به پول خود می رسد، قدرت ریسک سازنده بالا می رود و تحرک در بخش مسکن ایجاد می شود.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی می تواند مکانیسم تنبیهی و تشویقی را برای سازندگان به کار ببرد تا تعادل در عرضه و تقاضا بوجود آید، خاطرنشان کرد: ابزار مالیات یکی از بهترین گزینه ها برای احتکارکنندگان مسکن است، وزارت خانه می تواند با اجرای سیاستی تحت عنوان "گلوله داغ بر کف دست" اجازه احتکار به سازندگان ندهد. مالیات بر خانه های خالی می تواند تا 80 درصد ارزش اجاره خانه وضع شود.

    وی ادامه داد: وضع مالیات بر خانه های خالی نیاز به عزم در بخش های مختلف دارد، از یک طرف می بایست بسترهای آن به لحاظ بانک اطلاعات، شناسایی مالک و مشخصات ساکنان یک خانه تهیه شود و از سوی دیگر اجرای قوانین است که بخش های مختلف می بایست برای اجرای آن تلاش کنند. آنچه که طی چند سال اخیر مشاهده شده بیشتر نشان از این دارد که به دلیل منافع پنهان سوداگرای در بخش مسکن، تصویب قوانین مربوط به مالیات بر خانه های خالی با کندی همراه شده است.

    معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص اینکه با توجه به شرایط کنونی بخش مسکن، بهترین راه حل چه می تواند باشد، این طور پاسخ داد: هر سال در کشور 800 هزار ازدواج صورت می گیرد درحالی که حداقل 600 هزار زوج فاقد توانایی خرید مسکن هستند. به همین دلیل اجرای طرح های مسکن حمایتی متناسب با توان دولت می تواند جوابگوی این تقاضاها باشد و اجرای چنین طرح هایی خود به کاهش تعداد خانه های خالی هم کمک می کند.

    وی ادامه داد: دولت به منظور اجرای طرح مسکن حمایتی بهتر است بر دو موضوع پرداخت وام ارزان و عرضه زمین ارزان به سازندگان بیشتر تمرکز کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار