مدیران خودروعصر اعتبار

معاون راه آهن اعلام کرد؛

خروج واگن‌های فرسوده از شبکه ریلی/خرید ۶هزار واگن، در دستور کار

عصر ساختمان- معاون راه آهن گفت: از دی ماه امسال، تمامی واگن های مسافری بالای ۳۰ سال، اگر دستورالعمل تعمیر و نگهداری واگن را اجرا نکنند، امکان فعالیت در شبکه ریلی را نخواهند داشت.

خروج واگن‌های فرسوده از شبکه ریلی/خرید ۶هزار واگن، در دستور کار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، بابک احمدی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: قراردادهایی بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید و از محل صرفه جویی و مصرف سوخت به امضا خواهد رسید که بر مبنای آن، سرمایه گذاران بر اساس این ماده قانونی می توانند تا سقف مبلغ سرمایه گذاری خود از محل منابع صندوق توسعه ملی بهره مند شوند. در نتیجه قراردادهای مذکور نیز که میان شرکت های ریلی داخلی با شرکت های تولید کننده واگن است، وزارت نفت نیز از محل صرفه جویی مصرف سوخت، بخشی از منابع آن را تامین می کند.

    این مقام مسئول در خصوص قرارداد خرید 6 هزار واگن باری افزود: در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، نقشه راه قرارداد خرید 4 هزار و 900 واگن تولید داخل از محل فاینانس خارجی نهایی خواهد شد؛ ضمن اینکه شرکت روسی فاینانسور این قرارداد بوده و بر اساس آن 3 شرکت واگن سازی داخلی، این واگن ها را در کشور، تولید خواهد کرد. خط تولید ساخت این تعداد واگن باری را شرکت روسی به کشور وارد خواهد کرد ضمن اینکه هزار و 100 دستگاه واگن نیز از همین شرکت وارد کشور خواهد شد.

    وی با بیان اینکه برای روس ها این شرط را گذاشته ایم که اول باید خط تولید داخل راه اندازی شده و سپس واگن های وارداتی به کشور بیاید، تصریح کرد: طی 3 سال این قرارداد عملیاتی خواهد شد و بر اساس آن ظرفیت تولید واگن در ایران به صورت صددرصد تکمیل خواهد شد.

    احمدی با بیان اینکه تا سال 1402 می بایست 28 هزار واگن باری به ناوگان ریلی کشور افزوده شود، گفت: در خصوص ناوگان مسافری نیز 4هزار واگن اعم از داخلی و خارجی به بخش ناوگان مسافری اضافه خواهیم کرد که در حال حاضر این میزان 2 هزار واگن است.

    وی با اشاره به خارج شدن کلیه واگن های بالای 45 سال در دی ماه سال گذشته از ناوگان ریلی کشور که تعداد آنها به هزار دستگاه می رسد، افزود: از دی ماه سال جاری نیز، کلیه واگن های مسافری بالای 30 سال که در شبکه ریلی قرار دارند اگر دستورالعمل اورهال و تعمیر و نگهداری واگن را اجرا نکنند امکان فعالیت در شبکه ریلی را نخواهند داشت. تعداد این واگن ها 600 دستگاه است ضمن اینکه شرکت های مسافری نیز برنامه نوسازی ناوگان ریلی را شروع کرده اند که برای اجرای این موضوع ناچاریم از منابع مالی خارجی استفاده کنیم.

    معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص تامین ناوگان جدید مسافری برای خطوط اضافه شده به شبکه ریلی کشور خاطرنشان کرد: 35 هزار میلیارد تومان شرکت های ریلی مسافری خصوصی و 20 هزار میلیارد تومان نیز نیاز داریم تا ناوگان ریلی دولتی را تامین کنیم که عمدتا این ناوگان از محل واردات واگن مسافری تامین می‌شود.

    وی به قرارداد شرکت راه آهن با مپنا برای تولید لوکوموتیو اشاره و اظهار کرد: این شرکت 50 دستگاه کشنده یا لوکوموتیو با استفاده از فناوری شرکت زیمنس که بوی سازی شده است تولید خواهد کرد و تامین مالی آن را نیز برعهده خواهد گرفت. مپنا 60 دستگاه دیگر نیز با تامین مالی خارجی و تولید مشترک با زیمنس در دست ساخت دارد.

    احمدی، اخذ خط اعتباری از محل صندوق توسعه ملی برای راه اندازی شرکت لیزینگ ریلی را یادآور شد و گفت: از محل این خط اعتباری شرکت های ریلی مسافری می توانند ناوگان داخلی خود را از میان محصولات واگن سازان ایرانی تامین کند. صندوق توسعه ملی در سال اول 500 میلیون دلار برای راه اندازی این شرکت لیزینگ اختصاص داده است که راه آهن در حال حاضر تنظیم زیرساخت های قانونی و اجرایی آن است.

    وی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته که 25 تا 28 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می‌شود گفت: در حاشیه این نمایشگاه، پنجمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن نیز با حضور وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و نفت برگزار خواهد شد.

    معاون راه آهن، فضای نمایشگاهی را 30 هزار متر مربع مشتمل بر 160 شرکت  خارجی و 130 داخلی با حضور 6 شرکت راه آهن خارجی عنوان کرد و افزود: در سالهای گذشته چندین نمایشگاه ریلی برگزار می شد که نهایتا به این نتیجه رسیدیم که همه این نمایشگاهها را تجمیع کنیم در نتیجه نمایشگاهی ریلی ایران دومین نمایشگاه بزرگ در این صنعت در دنیا است.

    احمدی، شرکت های حاضر در نمایشگاه ریلی تهران را شامل سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اکراین، نیوزیلند، ترکیه، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، چک، چین، آلمان و صربستان ذکر کرد و گفت: متراژ کل غرفه ها 12 هزار متر مربع بوده و در طول برگزاری آن نیز تعدادی قرارداد میان شرکت های ریلی داخلی با شرکت های تامین کننده ناوگان امضا خواهد شد که عمدتا تولید داخلی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار