مدیران خودروعصر اعتبار

استحکام بخشی و جلوگیری از رانش در مجموعه تاریخی نیاوران

عصر ساختمان- سید رحمت‌الله رئوف، مدیر مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران با تأکید بر اینکه مطالعات بر وضعیت کاخ صاحبقرانیه در مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران در حال انجام است و گزارش آن از سوی متخصصان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای دانستن تأثیر فرونشست آب‌های زیرزمینی منطقه نیاوران بر این کاخ تا چند روز آینده اعلام می‌شود.

استحکام بخشی و جلوگیری از رانش در مجموعه تاریخی نیاوران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، وی ادامه داد: به‌زودی با انتخاب پیمانکار عملیات استحکام‌بخشی و جلوگیری از رانش این مجموعه که متأسفانه در سال‌های قبل دچار تهدید شده بود آغاز می‌شود.

    رئوف به مناسبت هفته میراث فرهنگی درخصوص ادعای اخیر بنیاد مستضعفان به‌منظور مالکیت بر کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران گفت که بنیاد مستضعفان از سال‌ها پیش این ادعا را مطرح کرده و مدعی است که کاخ موزه نیاوران و سعدآباد از اموال خاندان پهلوی است و باید در اختیار بنیاد مستضعفان باشد درحالی‌که اینگونه نیست و این دو مجموعه دارایی وزارت دربار دوره پهلوی بود و بنابراین متعلق به این بنیاد نیست و زیرنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

    به گفته مدیر مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران بیش از 30سال است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور مدیریت مجموعه‌های فرهنگی سعدآباد و نیاوران را برعهده دارد و خطاب ما به بنیاد مستضعفان این است که اگر واقعا ادعای مالکیت این دو مجموعه را دارد باید ابتدا تمامی هزینه‌هایی که 30سال توسط دولت وسازمان میراث فرهنگی برای این دو مجموعه شده است را به خزانه دولت واریز کند. او با دفاع دوباره از مالکیت مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران و سعدآباد توسط سازمان میراث فرهنگی و رد این موضوع که این دو مجموعه تاریخی کشور متعلق به خاندان پهلوی است، گفت: 3هزار دعوتنامه برای همسایگان مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران به‌صورت پلاک به پلاک و مکتوب ارسال و از آنها دعوت شده تا در برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران شرکت کنند.

    رئوف با تأکید بر اینکه هدف از این دعوت بزرگ در هفته میراث فرهنگی از شهروندان تهرانی در همسایگی مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران آشنایی مردم با موضوع میراث فرهنگی است، گفت: از 28اردیبهشت‌ماه که روز جهانی موزه‌هاست تا ابتدای خردادماه برنامه‌های متعددی برای آشنایی مردم و بازدیدکنندگان از مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران در این مجموعه تاریخی برگزار می‌شود.

    مدیرمجموعه تاریخی- فرهنگی نیاوران همچنین با اشاره به فعالیت‌های حفاظتی در این مجموعه تاریخی و مهم کشور گفت: در 2سال اخیر اقدامات اساسی برای حفاظت و مرمت از آثار تاریخی و طبیعی در مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران انجام شده است که نمونه آنها برچیدن الحاقات اضافی از این مجموعه و بازگشت مجموعه به اصالت اولیه خود بود. وی افزود: حذف کیوسک‌های نگهبانی و چند چشمه دستشویی که بدون ضابطه در سال‌های گذشته در این مجموعه ایجاد شد از مهم‌ترین اقدامات برای حذف الحاقات به این مجموعه تاریخی ثبت ملی شده بود.

    رئوف تأکید کرد: استخر بزرگ واقع در مقابل کاخ تاریخی که از ابتدای انقلاب تاکنون به همان شکل باقی مانده بود مرمت شد و کاشی‌های آبی نیاوران نیز در دست مرمت است.

    مدیرمجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران افزود: احیای فضای سبز و درختان و گیاهان مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران یکی از اقدامات بسیار مهم زیست‌محیطی در این مجموعه تاریخی برای صیانت از پوشش گیاهی مجموعه بود که بخشی از آنها از ابتدای انقلاب تاکنون انجام نشده بود و در 2سال اخیر پوشش گیاهی این مجموعه احیا شد.

    او بار دیگر با تأکید بر مرمت حوض‌های تاریخی در مجموعه نیاوران و مرمت گچبری‌های کاخ شاهی در این مجموعه تاریخی - فرهنگی شهر تهران گفت: 12لایه رنگ و گچ روی گچبری‌های کاخ شاهی کشیده شده بود که در پروژه مرمت گچبری‌های کاخ این لایه‌ها در حال زدودن است تا گچبری‌های کاخ شاهی نیز به اصالت اولیه خود بازگردانده شود.

    رئوف درخصوص درآمدهای مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران نیز گفت که این مجموعه تاریخی در نوروز سال 96نسبت به دوره‌های گذشته با افزایش دوبرابری درآمدها مواجه شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار