مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن مطرح کرد:

کشور با مازاد تولید مسکن مواجه است

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن با بیان اینکه نابرابری در قیمت مسکن و توان مردم وجود دارد و کشور با یک مازاد تولید مسکن مواجه است، گفت: سرمایه زیادی در بخش مسکن حبس شده است، بنابراین اگر اقتصاد رونق بگیرد سرمایه‌های کلان حبس شده از مسکن خارج و به سمت سایر بخش‌های اقتصادی حرکت خواهد کرد.

کشور با مازاد تولید مسکن مواجه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، کامیار بیات ماکو  در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای خروج مسکن از این وضعیت می‌توان به دولت دوازدهم پیشنهاد داد،گفت: براساس آمارهای اعلام شده، در حال حاضر 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم و 2.1 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که خانه دوم مالکان محسوب می‌شود و افراد برای اینکه با گران شدن مسکن سود کنند آن را تهیه و خریداری کرده‌اند.

    وی افزود: اینکه به طور مشخص گفته شود وزارت راه و شهرسازی باید در این برهه ورود کند، باید بگویم که چه کاری از دست این وزارتخانه برمی‌آید، چون در حال حاضر یک نابرابری قیمت مسکن و توان و قدرت خرید وجود دارد که ناشی از سیاست‌ها و اتفاقات سال‌هایی است که به یک باره جهش قیمت مسکن رخ داد.

    بیات ماکو ادامه داد: تولید مسکن برعهده دولت نیست و نباید هم باشد، اما اگر قصد دولت این است که افراد نیازمند و اقشار کم‌درآمد صاحب مسکن شوند، باید این افراد را شناسایی و با دادن تسهیلات کم‌بهره و طولانی‌مدت آنها را در خانه‌دار شدن کمک کند.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در سنگاپور دولت این کشور افراد نیازمند و با درآمد زیر 1600 دلار در ماه را شناسایی و سپس برای آنها واحد مسکونی احداث می‌کند، گفت: دولت دوازدهم هم می‌تواند با شناسایی افراد نیازمند و دو دهک پایین جامعه 20 درصد قیمت مسکن را از آنها دریافت و 80 درصد باقی‌مانده را با دادن تسهیلات کم‌بهره و طولانی‌مدت صاحب مسکن کند.

    بیات ماکو خاطرنشان کرد: به هر حال باید پول حبس شده از مسکن خارج شود و این اقدام به تنهایی برعهده یک وزارتخانه یا یک نهاد نمی‌تواند باشد، بلکه باید سایر بخش‌های اقتصادی به کمک هم بیایند تا توان و قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش یابد.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با پرداخت تسهیلات و یا بالا رفتن سقف تسهیلات می‌تواند قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد، گفت: تسهیلات باید فقط به اقشار نیازمند جامعه اعطا شود و مابقی افراد متوسط و رو به بالای جامعه و دهک‌های قدرتمند به نوعی با رشد و توسعه اقتصادی توانمند شوند.

    وی ادامه داد: به هر حال، اگر سرمایه‌های حبس‌شده از بخش مسکن آزاد شود و به سمت تولید حرکت کند و سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود، چرخه رونق اقتصادی به خودی خود رخ خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار