مدیران خودروعصر اعتبار

خانه‌دار شدن دو معلولی‌ها تا پایان سال

عصر ساختمان- معلولان سختی‌های خاص خود را دارند. این مشکلات نه تنها برای خود آنهاست که خانواده‌ها نیز بار رنج آنها را بر دوش می‌کشند.

خانه‌دار شدن دو معلولی‌ها تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از آرمان, حال اگر تعداد معلولان در یک خانواده افزایش یابد به مراتب مشقت‌های زیادی به دنبال دارد. از طرفی وضعیت جسمانی و دردآور معلولان و از طرف دیگر عدم توانایی در امرار معاش، بیکاری و اجاره بهای مسکن مشکلات خانواده‌های دارای دو معلول را دو چندان کرده است. مدت‌هاست که از اجرا شدن طرح تامین مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول می‌گذرد. گرچه در این حوزه نارسایی‌هایی وجود دارد و برخی معلولان از این وضعیت گله مند هستند، اما با تداوم دولت دکتر روحانی و به گفته مسئولان خبرهای خوشی در راه است؛ اینکه تا پایان سال 96 خانواده‌های دارای دو معلول صاحب خانه می‌شوند.

    ، نمی توان وضعیت نابسامان اشتغال، گرانی، خرید مسکن و... را پنهان کرد، چرا که در فضای انتخاباتی ریاست‌جمهوری مشخص شد بسیاری از مطالبات مردم بر همین اساس است. حال فرض کنید که اجاره و پیدا کردن یک واحد آپارتمان برای خانواده‌های دارای دو معلول می‌تواند چند برابر سخت باشد؛ معلولانی که معمولا شغلی ندارند و با یک مستمری مخارج خود را تامین می‌کنند. در سال 94 تفاهمنامه اجرایی برای پرداخت تسهیلات میان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و جانبازان درباره ساخت مسکن برای افراد معلول جامعه امضا شد. بر اساس این تفاهمنامه کمک بلاعوضی به خانوارهای روستایی و شهری تعلق می‌‌گیرد. گرچه نمی‌توان خلأهای موجود در این زمینه را نادیده گرفت، اما هنوز خانواده‌های دارای دو معلول بسیاری در اقصی نقاط ایران از مشکل بی‌مسکنی رنج می‌برند. با وجود این، باید گفت عمر زیادی از این تفاهمنامه نگذشته و در واقع پوشش تمامی این خانواده‌ها در کوتاه‌مدت غیرممکن است. از این رو با تمام حواشی همچنان خانواده دو معلولی‌ها چشم انتظار حمایت مسئولانند.

    وام بلاعوض برای خانه‌دار شدن

    بهمن سال گذشته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از صاحب خانه شدن شش‌هزار خانواده دارای دو معلول و بالاتر تحت پوشش این نهاد تا پایان سال 96 خبر داد. حسین نحوی‌نژاد اظهار کرد: احداث مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول و بالاتر با مشارکت بنیاد مستضعفان، جامعه خیران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی و سازمان بهزیستی انجام می‌شود. او اظهار کرد: احداث مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول و بالاتر در حال انجام است، آن‌چنان که در ایام دهه فجر سال 95، 2600 واحد مسکونی تحویل این خانواده‌ها شد. اسفند سال گذشته نیز رئیس هیات‌مدیره انجمن خیران مسکن ساز عنوان کرد که علاوه بر وام ارزان قیمت، 30‌میلیون تومان وام بلاعوض برای کمک به خانه‌دار شدن معلولان در شهرها ارائه می‌شود. به گفته هادی درفشی بنیاد مسکن بخشی از منابع مالی را از حساب 100 امام خمینی (ره) و با کمک دولت و مشارکت مردم تامین می‌کند و اکنون بعد از 39 سال همچنان به ساخت مسکن برای محرومان ادامه می‌دهد. او تاکید کرد: برنامه تامین مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول چهار‌ساله است که علاوه بر وام ارزان قیمت، برای واحدهای شهری 30‌میلیون تومان، برای واحدهای روستایی 18‌میلیون تومان و واحدهای نیمه کاره 12‌میلیون تومان کمک بلاعوض پیش‌بینی شده است.

    ضرورت تسریع روند تحویل خانه

    عادل صحبت‌زاده 25‌ساله است و کارشناسی مهندسی پزشکی بیوالکتریک دارد. معصومه خواهر او نیز 43‌ساله است که هر دو به بیماری پوستی ژنتیکی «ای بی» دچارند. آنها ساکن اردبیل هستند. عادل با وجود بیکاری و اینکه به تازگی پدر خود را از دست داده است، حدود یک سالی است که خانه‌ای را به علت معلولیت خود و خواهرش تحویل گرفته است. او  می‌گوید: این خانه دارای 30‌میلیون تومان وام است که ما به علت از دست دادن سرپرست خانواده و بیکاری ناشی از شرایط جسمانی توان پرداخت اقساط آن را نداریم. عادل بیان می‌‌کند: از 30‌میلیون تومان وام برای مسکن خانواده‌های دارای دو معلول 15‌میلیون تومان سهم بنیاد مستضعفان، 10‌میلیون سهم سازمان بهزیستی و پنج‌میلیون سهم بنیاد خیران مسکن ساز است که ما تاکنون 15‌میلیون تومان از طرف بنیاد مستضعفان و سه‌میلیون تومان از طرف بهزیستی دریافت کرده‌ایم. عادل ادامه می‌دهد: این واحد آپارتمانی در شهرستان نمین بیرون شهر واقع شده و برای اینکه من و خواهرم جابه جا شویم، بسیار سخت است. همچنین به علت پرداخت اقساط و دوری مسافت، خانه را ماهانه 160هزار تومان اجاره داده‌ایم، در حالی که باید 270‌هزار تومان قسط وام آن را پرداخت کنیم. از سوی دیگر، ماهانه 220‌هزار تومان هم اجاره خانه می‌پردازیم. او تاکید می‌کند: از دولت دوازدهم می‌خواهیم که در ابتدا بیماری «ای بی» را خاص اعلام کند و همچنین با اجرای درست طرح تامین مسکن برای خانواده‌ها دارای دو معلول هر چه زودتر واحدهای مسکونی را به معلولان تحویل دهد، چراکه خانواده‌های زیادی با این شرایط مدت زیادی است که در نوبت هستند. عادل اضافه می‌کند: اکنون خانه 55 متری ما 44‌میلیون تومان است و باید به مدت 10 سال ماهانه قسط وام آن را پرداخت کنیم. او توضیح می‌دهد: ای کاش دولت با توجه به شرایط جسمانی و نبود اشتغال، باقیمانده پول خانه را نیز برای خانواده‌های دارای دو معلول بر اساس تفاهمنامه مسکن دو معلول پرداخت می‌کرد تا به این طریق مبلغ کمتری طی یک وام بلندمدت از جانب خانواده‌ها پرداخت می‌شد.

    امید به تامین خانه در دولت دوازدهم

    فیروزه بشیری 42‌ساله و اسماعیل بشیری 36‌ساله خواهر و برادری با معلولیت جسمی و حرکتی هستند. آنها ساکن طولارود بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش در استان گیلان هستند و هفت سالی است که پدر خود را از دست داده و با مادر پیر خود زندگی می‌کنند. فیروزه درباره مشکلات مسکنشان می‌گوید: زمستان سال گذشته به بهزیستی درخواست دادیم و مسئولان آن گفتند که خانه را تا نیمه بسازید، برای ساخت مابقی آن به شما کمک می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: گرچه مسئولان برای تامین خانه کمک خواهند کرد، ولی هیچ‌کدام ما شغلی نداریم و گاهی اوقات من شال، کلاه، دستگیره، عروسک، گیوه و لباس بچه می‌بافم که فروش آنها مخارجمان را تامین نمی‌‌کند. فیروزه توضیح می‌دهد: در واقع با یارانه 45‌هزار تومانی و مستمری 53‌هزار تومانی بهزیستی به سختی زندگی می‌‌گذرانیم. چگونه با این شرایط خانه‌ای را تا نیمه بسازیم؟ او بیان می‌‌کند: امیدواریم که در دولت دوازدهم هر چه زودتر مسکن خانواده‌های دارای دو معلول تامین شود و مسئولان بهزیستی هم به من یک ویلچر برقی بدهند که حداقل بتوانم برای فروش بافتنی‌هایم به خارج از خانه بروم.

    جبران تامین مسکن خانواده دو معلولی‌ها

    یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تامین خانه برای خانواده‌های دارای دو معلول  می‌گوید: در مورد بهبود وضعیت معلولانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند، تدابیری اندیشیده شده و مجلس هم قوانینی برای اشتغال زایی و حقوق آنها در نظر گرفته است. همچنین مدت هاست که طرح تامین مسکن برای خانواده‌‌های دارای دو معلول به اجرا درآمده است. محمد وحدتی می‌افزاید: حتی به خانواده‌های دارای دو معلول که تا حدودی وضعیت معیشتی مناسبی دارند وام‌های چند‌درصدی تعلق گرفته که خانه خود را بازسازی کنند. او اظهار می‌کند: برای آن دسته از خانواده‌‌هایی هم که توان مالی ندارند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از اعتبارات خودشان برای آنها مسکن می‌سازند. وحدتی در مورد دیر تحویل دادن مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول می‌‌گوید: طی سال‌های گذشته دولت از نظر مالی مشکل داشت. بر همین اساس برنامه‌های زمانبندی شده به دلیل کمبود بودجه محقق نمی‌شد، ولی با توجه به تداوم دولت دکتر روحانی و مواردی که در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 آمده است امیدواریم که این امر محقق شود. او ادامه می‌دهد: اگر درآمد و بودجه تامین شود به راحتی می‌توان به برنامه‌های تعیین شده جامه عمل پوشاند که تامین مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول یکی از آنهاست. او درباره عدم توانایی این خانواده‌ها برای پرداخت اقساط مسکن می‌افزاید: در بودجه سال 96 افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی 250‌هزار تومان یعنی معادل یک چهارم حقوق وزارت کار مستمری دریافت می‌کنند. از این رو با توجه به مستمری اندک گذشته این مساله در سال 96 بهبود یافته است. او توضیح می‌دهد: ممکن است افراد تحت پوشش، مستمری فروردین و اردیبهشت شان با یارانه مخلوط شده و متوجه افزایش آن نشده باشند. از طرفی هم امکان دارد که حقوق و یارانه این افراد براساس تعرفه سال گذشته پرداخت شده باشد که طی ماه‌های آینده حتما جبران خواهد شد. او تاکید می‌کند: در دولت دوازدهم اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد؛ از جمله اینکه خانواده‌های دارای دو معلول صاحب خانه می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار