مدیران خودروعصر اعتبار

رنگ رونق بر صنعت خاکستری

عصر ساختمان- از نیمه دوم سال ۹۲ صنعت سیمان که به عنوان صنعت مادر بخش عمران کشور شناخته می ‌شود، با توجه به اینکه هم اکنون تحریم ‌ها برداشته شده و دولت روحانی، سکان‌ داری دوازدهمین ریاست جمهوری را به عهده گرفته، می ‌توان به بهبود این صنعت ایمان داشت.

رنگ رونق بر صنعت خاکستری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روزنامه ابتکار، هم اکنون تخفیفات صنعت سیمان برداشته شده که امید است تا اواخر سال 96 رونق به این صنعت بازگردد.

    ** افق 1404

    در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در جهت تحقق اهداف افق 1404 کسب جایگاه سومی جهان و تولید سالیانه 120 میلیون تن برای صنعت سیمان کشور ترسیم شده است.

    با در نظر گرفتن آخرین پیش بینی‌های انجام شده درخصوص نرخ رشد 4.9 درصدی مصرف سیمان تا سال 2018 یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از 539 کیلوگرم به 640 کیلوگرم، کسب جایگاه سومی در جهان با ظرفیت تولید سالیانه 120 میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان کشور در افق 1404 ترسیم شده است.

    همچنین در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور توسعه رقابت پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور، رشته فعالیت‌های صنعتی که بیشترین نقش را در توسعه شاخص‌ های منتخب ازجمله اشتغال‌ زایی، سهم ارزش افزوده، صادرات، سهم از بازار، زنجیره تامین و سطح دانش و فناوری را داشته اند، شناسایی و اولویت بندی شدند که درهمین راستا رشته فعالیت محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین 12 اولویت صنعتی نیز تعیین شده است.

    گفتنی است که رشد صنعت سیمان در کشور پس از سال 82 بهبود چشمگیری یافت و برنامه ریزی ‌های صورت گرفته موجب رشد بیش از 100 درصدی صنعت سیمان کشور شد، به‌ طوری‌ که از سال 83 تا 95 ظرفیت سیمان کشور با 156 درصد رشد از بیش از 32 میلیون تن به بیش از 83 میلیون تن در سال رسید. همچنین متوسط رشد ظرفیت و تولید سیمان در فاصله سال‌های 85 تا 95 به ترتیب برابر با 4.6 درصد و 8 درصد بوده است که با وجود کاهش تولید سیمان در سال‌های 93 تا 95 ظرفیت تولید این محصول همچنان درحال افزایش است و آمار تولید این محصول در سال گذشته بیش از 57 میلیون تن و ظرفیت تولید آن نیز بیش از 83 میلیون تن بوده است. درهمین راستا می‌توان گفت که متوسط نسبت تولید به ظرفیت یا ظرفیت بالفعل سیمان کشور در یک دهه گذشته 82 درصد بود.

    ** سیمان در مسیر رونق
    درهمین خصوص علی محمد بُد عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به «ابتکار» گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه دولت آقای روحانی در دولت دوازدهم نیز سکان ‌دار ریاست جمهوری شدند، بنابراین قرار است بعد از یک دوره طولانی رکود در بسیاری از بخش‌های صنعت، شاهد رونق در این حوزه‌ ها به خصوص بازار سیمان باشیم. البته رکود بازار سیمان به بخش مسکن مرتبط است که آن هم به بازارهایی همچون سنگ، کاشی، فلزات، آهن، چوب و... وابسته است، بنابراین طبیعی است بازگشت از رکود زمان ‌بر باشد.

    عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به افق 1404 و کسب جایگاه سومی جهان و همچنین تولید سالیانه 120 میلیون تن، گفت: این هدف کمی اغراق آمیز است و ما با رکودی که در این سال ‌ها در صنعت سیمان داشتیم، به‌ طور قطع نمی ‌توانیم به آن دست پیدا کنیم. اما اگر نرخ ارز کمی افزایش یابد، از طرفی نرخ سود بانکی حداقل برای ما کاهش پیدا کند، با حذف تخفیفات سیمان می ‌توان از رکود خارج شده و میزان تولید داخل و میزان صادرات خود را افزایش دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار