مدیران خودروعصر اعتبار

تفاهمنامه وزارت راه و سازمان اوقاف برای کمک به مرمت موقوفات امضا شد

عصر ساختمان- تفاهمنامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف کمک به احیاء، مرمت، بازسازی و توسعه موقوفات کشور و بازآفرینی شهری امضا شد.

تفاهمنامه وزارت راه و سازمان اوقاف برای کمک به مرمت موقوفات امضا شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امورخیریه اظهار کرد:‌ یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی وقف است که می‌تواند به دولت کمک کند. کشورهای مختلف دنیا با امور خیریه کار خود را انجام می‌دهند.

    وی با بیان این‌که وقف یک کار مردمی است اما عمدا و حساب شده این حکم الهی را از چشم مردم انداختند،‌افزود: وقف یکی از مولفه‌های سعادت و خوشبختی مردم است و آمادگی داریم در روستاها و شهرها با رعایت موازین شرعی و حقوقی همکاری کنیم.

    وی تصریح کرد: امامزادگان یکی از نعمت‌هایی است که خدا به ما داده است، مردم از امامزادگان خسته نمی‌شوند پول هم نمی‌خواهند و پول هم می‌دهند.

    رییس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: سال 89 میانگین وقفی در سال 200 وقف بود،‌ الان سالانه 2700 موقوفه توسط مردم صورت گرفته است. اوایل سال 95 در شیراز فردی آمد 120 میلیارد تومان زمین را وقف کرد.

    محمدی با بیان این‌که 1200 مجموعه درمانی و 133 بیمارستان در کشور داریم که موقوفه هستند، افزود: برخی از این بیمارستان‌ها بیش از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

    وی با بیان این‌که حدود 9000 بقعه در کشور داریم، افزود:‌ یکی از همین تاسیسات هسته‌ای در زمین‌های موقوفی ساخته شده است.

    وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم نیز در این مراسم گفت:‌ مبنای ما برای بازآفرینی شهر عمدتا تمدین ایرانی و ایرانشهری است. در تمدن ما یکی از کانونی ترین محورهایی که سکونتگاه‌ها را تشکیل داده همیشه قبل و بعد از اسلام زیارتگاه‌ها بوده است. به همین دلیل برای ما مهم است که تمام مراکزی که به مجموعه شهر هویت می‌دهد در کانون شهری قرار گیرد.

    عباس آخوندی افزود:‌باید بتوانیم به این مراکز در بافت‌های فرسوده و شهری هویت بدهیم. این از هر چیزی برای ما مهم‌تر است چون بدون این مسئله امکان هیچ گونه بازآفرینی وجود ندارد.

    وی تصریح کرد:‌بحث مساجد برای ما یک نکته مهم است، در این راستا با وجود کمبود بودجه برای ساخت مساجد در شهرهای جدید مستقیم بودجه اختصاص می‌یابد. در مسکن مهر هم پا به پای مدارس برای ساخت مساجد هزینه می‌کنیم چون می‌خواهیم با مردم گفت‌وگوی جمعی داشته باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با اشاره به این‌که موقوفات ریشه در تمدن ما دارد، اظهار کرد:‌ امیدوارم تفاهمنامه امروز که قرار است در سطح ایران اجرایی شود بتوانیم هماهنگی خوبی برای بازآفرینی شهری داشته باشیم.

    آخوندی با یادآوری این‌که رهبر معظم رهبری دست سازمان اوقاف را برای افزایش بهره‌وری موقوفات باز کرده است، گفت:‌ امیدوارم یادداشت تفاهم امروز در ماه مبارک رمضان مایه برکت برای مردم شود.

    به گزارش تسنیم، بر اساس تفاهمنامه مذکور برای احیای بافت های ناکارآمد شهری و روستایی ، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های حاشیه ای و نامناسب همکاری متقابل صورت می گیرد.

    در این تفاهمنامه قرار است از توانمندی های سیاستگذاری، اجرایی، مدیریتی، حمایتی و غیره برای اجرایی کردن سند ملی توانمند سازی و ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی و سیاست های کلی ابلاغی مورخ 29/11/1389 رهبر معظم انقلاب در امور "شهرسازی" و  مسکن  در خصوص احیای بافت های فرسوده شهری و روستایی و سیاست های کلی "اقتصاد مقاومتی" بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امورخیریه کشور استفاده شود.

    همکاری متقابل درخصوص تعیین تکلیف پرونده های مشترک مشتمل بر املاک موقوفه واقع در طرحهای عمرانی با هدف دستیابی به راه کارهای عملی، تعیین تکلیف املاک واقع در بافت های فرسوده ,سکونتگاههای غیر رسمی (حاشیه نشینی) تاریخی و بهسازی، نوسازی توانمندسازی بافت های فرسوده شهرها،  توسعه حداکثری خدمات وقف در جامعه و اجرای سیاست های تأمین مسکن برای اقشار آسیب پذیر، کمک به اجرای طرحهای هادی روستایی با اولویت روستاهای در حریم بلافصل شهر ها و ثبت وضعیت املاک و اراضی وقفی در سامانه ثبت اسناد و املاک (کاداستر) با اولویت اراضی در معرض تخریب و تصرف از جمله مفاد تقاهمنامه سازمان اوقاف و امرو خیریه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو