مدیران خودروعصر اعتبار

دخل و تصرف در باغ نارنجستان قوام شیراز تکذیب شد

عصر ساختمان- بر خلاف تصرف برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران میراث فرهنگی، دخل و تصرفی در باغ نارنجستان قوام رخ نداده است.

دخل و تصرف در باغ نارنجستان قوام شیراز تکذیب شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در روزهای اخیر برخی از صاحب‌نظران نسبت به دخل و تصرف در باغ نارنجستان قوام شیراز ابراز نگرانی کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان به پرسش‌هایی در این خصوص شدند.

    آنها می‌گفتند که بر اساس آنچه دیده و شنیده‌اند، مدیریت فعلی این باغ اقدام به تغییر کاربری بخشی از این باغ و احداث کافی‌شاپ کرده است.


    دخل و تصرف در باغ نارنجستان قوام شیراز تکذیب شد

    یکی از سوالات صاحب‌نظران از مسئولان میراث فرهنگی این بود که چرا به برخی از مسئولان آموزش‌های کافی برای نحوه نگهداری از بناها و مجموعه‌های تاریخی داده نمی‌شود؟!

    در اینجا باید گفت باغ نارنجستان قوام که هم‌اکنون در محله سکونت خویش (محله بالاکفت) شیراز قرار گرفته؛ مجموعه‌ای است که در زمان حکومت قوام‌السلطنه به فارس احداث شده و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد.

    این مجموعه از بخش‌های مختلفی شکل گرفته که از آن جمله می‌توان به حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام، اندرونی قوام (منزل زینت‌الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان)، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه اشاره کرد. البته بخش زنجیرخانه این مجموعه هم‌اکنون از بین رفته است.

    شایان ذکر است؛ باغ نارنجستان قوام در سال 1345 خورشیدی به دانشگاه شیراز اهدا گردید و بین سال‌های 1348 تا 1358 خورشیدی مورد استفاده موسسه آسیایی، تحت سرپرستی پروفسور آرتور اپهام پوپ، ایران شناس معروف بوده‌ است. این مجموعه از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است.

    بنا بر این گزارش، ما نیز به بهانه ابراز نگرانی برخی از صاحب‌نظران عرصه میراث فرهنگی نسبت به دخل و تصرف دانشگاه شیراز در باغ نارنجستان قوام به سراغ علی‌اکبر عوض‌پور مدیر فعلی مجموعه باغ نارنجستان قوام رفتیم و جویای احوال فعلی این مجموعه شدیم.


    علی اکبر عوض‌پور مدیر مجموعه باغ نارنجستان قوام شیراز  ضمن ابراز اطلاع از نگرانی برخی از صاحب‌نظران نسبت به دخل و تصرف در باغ نارنجستان قوام، اظهار داشت: دخل و تصرفی در این بنا نشده و فقط غرفه خدماتی که در گوشه حیاط بود و وضعیت مناسبی نداشت؛ به داخل باغ و زیر درختان منتقل شد. البته همه ما می‌دانیم که ایجاد امکانات رفاهی از الزامات هر مجموعه دیدنی و تاریخی به حساب می‌آید.

    وی افزود: ما برای اثبات نبود دخل و تصرف در این مجموعه عکس‌ها و مستنداتی داریم و در صورت لزوم این مستندات را نشان خواهیم داد.

    مدیر مجموعه باغ نارنجستان قوام گفت: هم‌اکنون بازدیدکنندگان باغ نارنجستان قوام می‌توانند با حضور در این مجموعه عکس‌هایی را با لباس محلی بیندازند.


    * افزایش 25 درصدی جذب مخاطب به باغ نارنجستان قوام در سال 1395

    عوض‌پور به نقش کلکسیون‌های متنوع باغ نارنجستان قوام در افزایش جذب مخاطبان این مجموعه اشاره کرد و تصریح کرد: با ایجاد تنوع در بخش کلکسیون باغ نارنجستان قوام شاهد افزایش 25 درصدی جذب مخاطب این مجموعه در سال 1395 بودیم.

    وی از فعالیت بیش از 50 نفر در مجموعه باغ نارنجستان قوام خبر داد و اظهار داشت: هم‌‌اکنون از کلکسیون‌های به نمایش گذاشته شده در باغ نارنجستان قوام، می‌توان به کلکسیون‌های کاشی هفت رنگ شیراز، نگارگری مکتب شیراز و سازهای ایرانی اشاره کرد.

    کلکسیون سازهای ایرانی این مجموعه محل نمایش 15 ساز ایرانی است.

    * راه‌اندازی موزه فرش مجموعه باغ نارنجستان قوام در آینده نزدیک

    مدیر باغ نارنجستان قوام در بخش دیگری از سخنانش از راه‌اندازی موزه فرش این مجموعه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این موزه در روزهای بعد از عید فطر بازگشایی می‌شود و قرارداد آن در حال حاضر بسته شده است.

    عوض‌پور ادامه داد: موزه فرشی که در مجموعه باغ نارنجستان قوام راه‌اندازی خواهد شد، مکان نمایش نحوه بافت فرش و قالیچه‌های تاریخی است.

    وی خاطرنشان کرد: ما در دو، سه سال اخیر یک میلیارد و 500 هزار تومان صرف مرمت مجموعه باغ نارنجستان قوام کردیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار