مدیران خودروعصر اعتبار

طرح صیانت از باغات شهر تهران برای سومین بار برگشت خورد

عصر ساختمان- طرح صیانت از باغات بعد از دو جلسه بررسی در صحن علنی شورا برای سومین بار به کمیسیون های تخصصی ارجاع شد.

طرح صیانت از باغات شهر تهران برای سومین بار برگشت خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، طرح «صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» امروز در صحن شورای شهر تهران بررسی شد اما  به دلیل اختلاف نظر اعضای شورا  این طرح برای سومین بار به کمیسیون های تخصصی برای بررسی ارجاع داده شد.

    رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای 15خرداد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در سخنانی فرموده اند، "کوشش کنید که مصالح اسلام و کشورهای اسلامی را فدای منافع شخصی یا گروهی نکنید. " بدون شک پیمودن راه امام (ره) تنها با شعار محقق نمی شود و بایستی عامل به رهنمودهای ایشان باشیم.

    وی با بیان اینکه در اوایل بهمن ماه سال گذشته تذکری به شهرداری تهران دادم که با وجود ارسال آن هنوز پاسخی دریافت نشده است، گفت: از شهرداری خواسته شده تا درباره هزینه کرد 2 درصد عوارض ایمنی و آتش نشانی طی سال های 92 تا 95 پاسخ گو باشد که تاکنون پاسخ مکتوبی به این تذکر داده نشده است.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بررسی طرح «صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران»، نیز گفت: باید باغات شهر حفظ شود و نباید اجازه دهیم بیش از 30 درصد از سطح باغات ساخت و ساز شود. متاسفانه از 34 پلاک ثبتی در منطقه یک، فقط در یک مورد رعایت ضوابط باغ صورت گرفته و در باقی موارد رعایت نشده است، حال سوال این است که چه کسی باید بر این روند نظارت کند؟ تاکید بر این است که باغ حفظ شود حتی اگر همه درختان توسط مالک قطع شود باز باید ملک، باغ محسوب شود و نبایستی اجازه دهیم این ملک تصرف و ساخت و ساز شود.

    حافظی با بیان اینکه مالک وقتی بداند که تغییر کاربری باغ میسر نیست مجبور است باغ را حفظ کند، تاکید کرد: از سال 84 تا 94حدود هزار پرونده به شورا آمده و باغ شناخته شده اما از این تعداد در کمتر از 5 درصد موارد ضوابط باغ رعایت شده یعنی بیش از 95 درصد تخلف صورت گرفته، چه کسی مسئول است؟

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 91 مصوبه ای با عنوان تحقیق و تفحص از پرونده های شهرسازی مناطق یک تا سه مطرح شد نتیجه این مصوبه چه شد؟ گفت: ما به عنوان سیاستگذار ضوابط را تصویب می کنیم اما نه تنها اجرایی نمی شود بلکه نظارتی بر این موارد نیز وجود ندارد، شهرداری باید پاسخگو باشد. برای نمونه در سعادت آباد چهار قطعه هزار متری با کاربری باغ و فضای سبز وجود داشت که پنج مرتبه به کمیسیون ماده 5 می رود و در نهایت همزمان با بررسی آن در این کمیسیون، ساخت پروژه صورت می گیرد. این سیاست یک بام و دو هوا جواب نمی دهد.

    حافظی با تاکید بر اینکه انتظار داریم برای حفظ باغات باقی مانده شهر تهران کمک شود، افزود: اینکه می گویند ساخت چهار طبقه در باغ با ساخت 15 طبقه هیچ فرقی نمی کند را نمی پذیرم، قطعا گودبرداری 4 طبقه با 15 طبقه تفاوت داشته و ساخت 15 طبقه فضای کارگاهی بیشتری را اشغال نموده و درختان بیشتری را از بین می برد.

    وی همچنین درباره قانون ساخت 7 درصد باغات مصوب قبل از انقلاب که پیش از قانون برج باغ ها ملاک عمل بود، تصریح کرد: اگر اجرای این قانون برای مالکین باغات مقرون به صرفه نبوده و بنا به گفته رئیس شورا حتی یک پروانه ساخت و ساز در باغات نیز صادر نشده است قطعا کسانی که این مصوبه را بنیان گذاشتند هدفشان این بود که ساخت و ساز در باغات مقرون به صرفه نباشد و لذا هیچ  پروانه ای هم صادر نشده، اگر این رویه ادامه می یافت تمام باغات شهر تهران حفظ می شد، حتی اگر تمام درختان خشک می شد باز کاربری باغ داشته اما با تغییر این مصوبه همه باغات از بین رفت و دیگر کاری نمی توان کرد.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره برخی مخالفت ها نسبت به طرح "صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران"، اظهار کرد: این رویه تداعی کننده موضوع نظام وظیفه است که در زمان رضاخان مطرح و اجرایی شد بر اساس این قانون از محلات شهر، کامیون کامیون مشمولین را برای سربازی می بردند، اما امروز دیگر این کار صورت نمی گیرد زیرا ضابطه وجود دارد و هر کسی که کارت پایان خدمت نداشته باشد در هیچ ارگانی پذیرفته نمی شود.

    حافظی ادامه داد: عملکرد کنونی شهرداری در مورد فضای سبز همانند اجرای قانون نظام وظیفه رضاخان است، از بالاترین مقام شهر که شهردار است انتظار مداخله و اصلاح فرآیندها را داشتیم.

    80 درصد از درختان شمال تهران توسط شهرداری خشک شدند

    عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهرتهران نیز در جریان بررسی این طرح گفت: 80 درصد از درختان شمال تهران با بی تدبیری شهرداری خشک شدند.این عضوشورای اسلامی شهرتهران، رویه به گفته او نادرست شهرداری در کندن درختان و انتقال آنها به نقاطی دیگر را از دلایل خشک شدن درختان شمال تهران عنوان کرد.وی کندن درخت روبروی منزل خود با بولدوزر شهرداری را نمونه ای از این اقدام ارزیابی کرد.

    با این طرح نهضت نابودی باغات آغاز می شود

    محمد مهدی  تندگویان نیز در این جلسه  با بیان اینکه فرقی نمی‌کند که در باغ ساختمان 100 یا چهار طبقه ساخته شود، گفت: 90 درصد سازه‌های پایتخت شمالی و جنوبی هستند و این ساختمان‌ها جلوی تابش خورشید را نمی‌گیرند هر چند که بر روی میزان ایجاد سایه تاثیرگذار هستند.

    وی با بیان اینکه موضوع اصلی این طرح حفظ درخت است، گفت: ما برای تمامی تخلفاتی که در حوزه عدم رعایت سطح اشغال باشد از ماده 4 استفاده می‌کنیم و جالب است که حدود 8000 پرونده باز ماده 4 در مناطق وجود دارد اما چه کار می‌شود کرد؟.

    این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید دایره حقوقی شهرداری و قوه قضاییه در برابر متخلفان و نابود کنندگان باغات جدی‌تر باشند، گفت: مشکل ما عدم رعایت سطح اشغال است و اگر از بعد انقلاب تنها یک مورد مصادره باغ داشتیم این اتفاقات نمی‌افتد.

    تندگویان در ادامه با بیان اینکه با این طرح نهضت نابودی باغات آغاز می‌شود و به همان راحتی که درصد سطح اشغال‌ها تغییر می‌کند باغات نیز نابود و به غیر باغ تبدیل می‌شود گفت: چرا در این طرح تنها به توبیخ توجه شده و به موارد تشویقی توجهی نشده است؟.

    وی با بیان اینکه اگر نگهداری باغ برای مالک صرفه اقتصادی نداشته باشد به خشکاندن آن اقدام می‌کند گفت: پیشنهاد می‌شود یک بند اضافه شود که بر اساس آن شهرداری نمی‌تواند از محل باغات درآمد داشته باشد.

    همچنین علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه عمده مشکلات در عدم رعایت 30 درصد سطح اشغال است گفت: پیشنهاد می‌شود جریمه بیشتری برای متخلفان در نظر گرفته شود تا در صورت عدم رعایت قوانین افراد متخلف جریمه بیشتری پرداخت کنند که این موجب بازدارندگی می‌شود.

    در ادامه اسماعیل دوستی با انتقاد از تبصره 11 این طرح  گفت: اینجا شهر تهران است و باید ساختمان ساخته شود و چرا باید در این تبصره طرح تفصیلی ملاک عمل نباشد. که چمران در پاسخ به دوستی گفت: در ابتدا باید این مصوبه در صورت تصویب به کمیسیون ماده پنج فرستاده شود و پس از آن در صورت لزوم به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شود اما در حال حاضر بر اساس طرح تفصیلی و جامعی که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده ساخت و ساز در باغات با رعایت 30 درصد سطح اشغال و یک طبقه تشویقی تصویب شده که اگر این مصوبه تغییر کند باید به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

    در ادامه محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه در اجرای مصوبات اینچنینی باید اقدامی اساسی‌تر انجام شود، گفت: باید قوه قضاییه برخورد جدی‌تری با متخلفان انجام دهد و حتی شهرداران و مسئولان متخلف نیز توبیخ و اخراج شوند.

    وی با اشاره به لزوم اجرای طرح TBR یا همان حق انتقال توسعه گفت: متاسفانه حق انتقال توسعه مغفول مانده و باید با حفظ حقوق مکاسبه به اندازه طبقات ساختمان‌های اطراف سطح اشغال داد و در مکانی دیگر حقوق مکتسبه‌ای را برای مالک در نظر گرفت.

    مرده را دراز می کنیم بعد روی سر خودمان می زنیم

    در ادامه عباس جدیدی با بیان اینکه متاسفانه برخی به مانند افرادی هستند که مرده‌ای را دراز کرده و بعد از آن بر سر خود می‌زنند گفت: برخی باغات را نادیده گرفته و حالا بر سر می‌زنند که چرا قوه قضاییه پای کار نیامده اما دقت داشته باشید که  باغات یک عمل صفر و یکی است و با کسی هم تعارف نداریم چرا که یا باید به باغ بودن رای داد یا نباید این مسئله را قبول داشته باشیم. یا باید به نفع مالک و باغدار کار کنیم یا به نفع هوای پاک و مردم که باید این مسئله مشخص شود.

    چمران با بیان اینکه تا زمانی که صاحب باغ مایل به حفظ باغ نباشد نمی‌توان هیچ کاری انجام داد و حتی با تصویب سیستم آهنی کمونیستی نیز نمی‌توان باغ را حفظ کرد، گفت: متاسفانه با شرایطی مواجه هستیم که مالکان از درختان می‌ترسند و باید ضوابطی اتخاذ شود که مالک مجاز شود که باغ و درختان را حفظ کند.

    وی با بیان اینکه متاسفانه در این طرح اختلاف نظرها شدید است و باید به یک شرایط متعادل منطقی برسیم، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که شهرداری مر قانون را رعایت کند و اینگونه نشود که در مناطق یا ناحیه قوانین تغییر کند و باید شهردار ناحیه یا منطقه به قوه قضاییه معرفی شود.

    وی با بیان اینکه شش ماه است که یک سیستم آنلاین نظارتی ترتیب داده‌ایم که بر اساس آن هر هفته یک نامه با 30 مورد تخلف که در شورای معماری مناطق رخ داده برای بررسی به ما ارجاع داده می‌شود که ما به این تخلفات رسیدگی می‌کنیم، گفت: پیشنهاد می‌شود این طرح برای بررسی بیشتر و بررسی پیشنهادات به کمیسیون‌های مربوطه برگشت داده شود تا بتوانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم.

    سر انجام این طرح "صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران" برای سومین بار، برای بررسی بیشتر به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده شد.

    درخواست توقیف املاک داری تخلف ماده 4 را داریم

    مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه شورای شهر در خصوص برگشت دوباره این طرح اظهار داشت: در جریان جلسه امروز(سه شنبه) باقیمانده طرح صیانت از باغات مطرح شد. در این مصوبه باید کاری انجام دهیم که در حین حفظ باغات مردم هم تشویق به حفظ و کاشت درخت شوند.

    وی افزود: این طرح اشکالاتی داشت که مجدد به کمیسیون های شهرسازی و معماری و بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری بازگردانده شد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت قانونی به تصویب برسد که قابل اجرا باشد و به حفظ باغات کمک کند.

    رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که امروز ساختمانی در منطقه گیشا به دلیل گودبرداری غیر اصولی تخریب شده و نظارت شورای شهر و شهرداری تهران بر روی گودبرداری‌های انجام شده در شهر تهران چگونه است؟ گفت: نظارت بر روی ساخت و ساز بر عهده شهرداری نیست و مسئولیت آن با مهندس ناظر است و این فرد هم از سوی نظام مهندسی انتخاب می‌شود و اگر تخلفی در ساختمانی مشاهده شود، ناظر باید آن را به شهرداری اطلاع دهد تا جلوی ادامه ساخت آن گرفته شود.

    چمران ادامه داد: طرحی در بحث اجرا داریم که ممکن است به شورای چهارم نرسد و آن را به شورای پنجم ارسال می‌کنیم، در این طرح نظارت بر روی ساخت و ساز به شهرداری هم واگذار می‌شود تا این نظارت‌ها مضاعف شود.وی افزود: بنده به طور کلی با نظارت مضاعف شهرداری و شورا موافق هستم. 

    رئیس شورای شهر تهران در رابطه با تخریب باغات تهران گفت: ما در شهر تهران دو نوع باغ داریم، یکی باغ ‌های پیوسته و بزرگ هستند که قرار بود تا شهرداری آنها را خریداری کند و نمونه آن باغ امیرسلیمانی در منطقه یک که بعد از خریداری توسط شهرداری ثبت شده است.

    چمران تصریح کرد: بحث ما در طرح صیانت از باغات تهران مربوط به باغ مسکونی‌های منطقه یک و 2 است که نباید در آنها بیشتر از 30 درصد ساختمان احداث شود.

    وی در رابطه با این که آیا تاکنون ملکی به دلیل تخریب باغ توقیف شده است، گفت: متاسفانه تا امروز ملکی توقیف نشده و ما در این رابطه نامه‌های زیادی به قوه قضاییه نوشته‌ایم و درخواست توقیف املاک دارای تخلف ماده 4 را داشتیم که تاکنون انجام نشده است.

    رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حفظ باغات قوه قضاییه هم یک رکن محسوب می‌شود، گفت: ما برای خشکاندن درختان جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته ایم که حتی برخی از آنها میلیاردی است و مالک باید 2 برابر دور درختانی که قطع کرده است، اقدام به کاشت درخت کند و هر چه سن درخت افزایش پیدا می‌کند میزان جریمه بیشتر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار