مدیران خودروعصر اعتبار

جنبش خودجوش مردمی برای ثبت خانه‌های تاریخی یزد

عصر ساختمان- همزمان با آغاز تدوین پرونده ثبت جهانی یزد به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان، مدیریت میراث فرهنگی در این شهر شاهد همکاری همه دستگاه‌های دولتی در شهر تاریخی یزد شد و حالا شرایط این شهر به‌گونه‌ای شده که سازمان میراث فرهنگی با موج وسیع درخواست برای ثبت آثار تاریخی در اختیار مردم این شهر مواجه شده است.

جنبش خودجوش مردمی برای ثبت خانه‌های تاریخی یزد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری، مالکان بناهای تاریخی و آثار منقول به میراث فرهنگی هجوم آورده‌اند تا با تصمیم و نظارت این سازمان از آثار تاریخی در اختیار خود محافظت کنند و الگویی برای جنبش خودجوش مردمی در صیانت از آثار تاریخی کشور شوند.

    محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور بارها اعلام کرده است که آرزوی دیرینه سازمان میراث فرهنگی در مشارکت مردمی برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشور در شهر یزد تحقق یافته و ساکنان این شهر به حدی از بلوغ فرهنگی رسیده‌اند که پیشتاز ثبت آثار تاریخی در اختیار خود شده‌اند.

    او یزد را الگوی بلامنازع موفقیت در حفاظت از آثار تاریخی و اشتیاق مردمی برای حفاظت از خانه‌های تاریخی و آثار منقول و غیرمنقول در اختیار خود می‌داند و معتقد است که پرونده ثبت جهانی یزد گام مهمی در ایجاد بلوغ فرهنگی در صیانت از آثار تاریخی در حوزه عمومی و تعاملات بین دستگاهی است.

        ثبت ملی 14خانه تاریخی به درخواست مالکان

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد نیز همین دیروز اعلام کرد که بیشترین تقاضا در زمینه ثبت آثار تاریخی در استان یزد از سوی مالکان خصوصی بناهای تاریخی ارائه شده است.به‌گفته فاطمه دانش یزدی، سال گذشته 30 اثر غیرمنقول استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که 14 اثر آن مربوط به خانه‌های قدیمی و تاریخی بود که با درخواست مالکان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

    وی با اشاره به‌وجود تقاضای بسیار در زمینه ثبت بناهای تاریخی ازسوی مالکان این بناها در یزد گفت: با توجه به نگاه ویژه‌ای که دفتر ثبت آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی دارد تلاش می‌شود پرونده‌های بیشتری برای ثبت ملی مطرح شوند تا استان یزد همچنان جایگاه برتر خود در ثبت ملی آثار تاریخی را حفظ کند.

    مدیرکل میراث فرهنگی یزد همچنین وسعت زیاد بافت تاریخی یزد، بناهای شاخص و همکاری مالکان خانه‌های قدیمی درخصوص ثبت خانه‌های خود را عامل کسب رتبه‌ برتر یزد در ثبت آثار ملی در سال‌های گذشته دانست. به گفته او، موضوع ثبت آثار تاریخی در شهر یزد اکنون تبدیل به اهرم محکم حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور شده است.

        استقبال خوب یزدی‌ها از ثبت خانه‌های تاریخی

    آنطور که فاطمه دانش یزدی خبر داده است، مردم یزد به آگاهی کامل برای حفظ و نگهداری خوب از آثار تاریخی رسیده‌اند و به خوبی می‌دانند که ثبت ملی یک اثر مناسب‌ترین راه برای صیانت از آثار تاریخی و یک ارزش فرهنگی برای شهرشان است.وی افزود: ساکنان شهر یزد اکنون با توجه به رشد آگاهی‌ درباره اهمیت میراث فرهنگی و بناهای تاریخی و حفاظت از این آثار مشارکت بسیار خوبی داشته‌اند و همچنان از ثبت آثار تاریخی شاخص در اختیار خود استقبال می‌کنند.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد همچنین از ثبت بافت تاریخی ابرکوه، آشخانه زیرده اردکان، مسجد حاجی ابراهیمی اشکذر، مجموعه بوستان ناجی، باغ کوشک، خیله زرتشتیان، 3قلعه تاریخی، یک مجموعه کاروانی و 6 آب انبار تاریخی دیگر در فهرست آثار ملی خبر داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار