مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس شهرسازی:

نقش شهرداری‌ها در طرح‌های جامع شهرسازی پررنگ شود

عصر ساختمان- یک کارشناس شهرسازی گفت: دولت در تصویب طرح‌های جامع از حضور شهرداری و شورای شهر بهره‌ای نمی‌برد، در حالی که شهرداری یکی از اصلی‌ترین عوامل اجرایی این طرح‌هاست.

نقش شهرداری‌ها در طرح‌های جامع شهرسازی پررنگ شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، علی نوذرپور در خصوص اولویت های شهرسازی و مسکن در دولت دوازدهم گفت: اصلی ترین موضوعی که در خصوص برنامه های شهرسازی در چهار سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد، بازنگری و اصلاح در حوزه طرح های جامع شهری است. بسیاری از این طرح ها در مرحله تدوین با هزینه های زیادی تولید می شود، اما موقع اجرا با آنچه که مورد انتظار است فاصله زیادی دارد.

    وی افزود: بسیاری از طرح ها با کمک وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و دیگر بخش ها در قالب شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب می رسد، اما برای شهرداری ها که بخش زیادی از بار اجرایی این طرح ها را به دوش می کشند، نقش خاصی قایل نیستند.

    این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: دولت در مقطعی پذیرفت در تصویب طرح های شهرسازی خودش اقدام کند. اما ظرفیت دولت های محلی همانند شوراها و شهرداری ها مورد غفلت قرار گرفته است. به نظر می رسد در شرایط کنونی یکی از اقدام های لازم می تواند واگذاری بخشی از اختیارات به شهرداری ها باشد تا برای اجرای طرح ها شهرداری ها اقدام به عقد قرارداد با پیمانکاران کنند و نظارت دولت تشدید شود.

    نوذرپور با بیان اینکه واگذاری اختیار به شهرداری ها در اجرای طرح ها بخش زیادی از بار فعالیت وزارت راه و شهرسازی را کم می کند، تصریح کرد: این روزها صحبت از تفکیک وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسد. در حالی که با واگذاری اختیار به شهرداری ها شاید بتوان جلوی تفکیک وزارت راه و شهرسازی را هم گرفت. چرا که در عمل این وزارت خانه با مشغله های کمتری مواجه خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه بین تصویب طرح های جامع با اجرای آن فاصله های زیادی وجود دارد، یکی از دلایل این موضوع را ورود بیش از حد کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی دانست و گفت: بر اساس اختیار این کمیسیون بر خلاف کلیت طرح های جامع می توان در اجرای طرح های عمرانی در شهرها استثنا قایل شد. اما در سال های گذشته بر اساس اختیار این کمیسیون طرح های مختلف بلند مرتبه سازی بسیاری ساخته شد که حاصل آن هم امروز متفاوت بودن چهره شهرها با اصل طرح های جامع مربوط به همان شهر است.

    این کارشناس حوزه شهرسازی با بیان اینکه ساختار شورای عالی شهرسازی نیاز به تجدید نظر دارد، تاکید کرد: در بدنه این شورا چندین وزارت خانه و سازمان هستند که نقش اصلی را ایفا می کنند. همانند وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست؛ از طرفی هم وزارت خانه هایی مانند وزارت دفاع و وزارت جهاد کشاروزی حضور دارند که رای یکسانی دارند، اما در عمل در بیشتر طرح هایی که به تصویب می رسد نقش موثری ندارند. به نظر می رسد دولت دوازدهم با درنظر گرفتن این موضوع می تواند زمینه نقش آفرینی بیشتر این وزارت خانه ها را می تواند فراهم کند. یا اینکه ترکیب رای ها را در این شورا تغییر دهد تا نهادهای مسئول تر، سهم بیشتری از مصوبات داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار