مدیران خودروعصر اعتبار

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن:

آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد از هفته آینده

عصر ساختمان- معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شروع عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد از هفته جاری خبر داد و گفت: مدت زمان سفر ریلی تهران – مشهد با برقی شدن این خط به ۶ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد از هفته آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، مازیار یزدانی در نشست خبری خود با بیان این که تمام اقدامات لازم برای عملیاتی شدن برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد انجام شده است گفت: از هفته آینده عملیات اجرایی درمسیر مشهد – نیشابور انجام می‌شود. توانستیم فاینانس چین را عملیاتی کنیم و این پروژه در چهار سال به اتمام می‌رسد.

    یزدانی با بیان اینکه دو پروژه بزرگ برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد و راه آهن گرمسار- اینچه‌برون- گرگان را در کشور دنبال می کردیم گفت: اجرای این پروژه‌ها با تاخیر مواجه بود اما در نهایت توانستیم چند روز گذشته قرارداد نهایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون- گرگان با طرف روس‌ها نهایی کنیم.

    وی افزود: این قرارداد پیش از این در حضور رئیس جمهور دو کشور به امضا رسیده بود. ارزش این قرارداد 1.2 میلیارد یورو است و طبق قرارداد چهارساله ساخته می‌شود.

    وی با اشاره به طول مسیر راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون- گرگان اظهار داشت: طول این مسیر 400 کیلومتر است و منابع مورد نیاز ساخت آن همانطور که عنوان شد از طریق فاینانس روس تامین می‌شود.

    یزدانی همچنین با اشاره به برقی‌سازی راه آهن تهران – مشهد گفت: با برقی‌ شدن این مسیر مدت زمان سیر تهران تا مشهد به 6 ساعت کاهش پیدا می‌کند.

    وی افزود: تمام موانع اجرای این پروژه برداشته شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی و عملیات اجرایی برقی شدن تهران – مشهد به انجام می‌رسد.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه از هفته آینده عملیات اجرایی برقی شدن این مسیر در محور مشهد – نیشابور اجرایی می‌شود.

    یزدانی با اشاره به تامین منابع مورد نیاز این پروژه اظهار داشت: قراردادی برای تامین فاینانس این پروژه از منابع فاینانس چینی منعقد کرده بودیم. این وام کم‌بهره است و رقم آن 1.6 میلیارد یورو محاسبه شده و طبق قرارداد این پروژه هم چهارساله انجام می‌شود البته در تلاش هستیم که مدت زمان اجرای پروژه را کاهش دهیم.

    وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این پروژه این است که برقی‌سازی تهران – مشهد بر روی خط گرم انجام می‌شود یعنی در حالی که قطار از ریل در حال تردد است و ترددها لغو نمی شود، پروژه به اجرا خواهد رسید.

    این مقام مسئول ادامه داد: طول راه‌آهن تهران – مشهد که برقی می‌شود 526 کیلومتر است که قرار است بر روی هر دو خط انجام شود. هفته آینده عملیات مهندسی که در مسیر مشهد – نیشابور انجام خواهد شد طول این پروژه 138 کیلومتر است.

    معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به افزایش سرعت سیر در راه‌آهن برقی گفت: خط آهن فعلی برای سرعت 160 کیلومتر در ساعت طراحی شده اما با برقی شدن همین راه‌آهن سرعت به 200 کیلومتر افزایش می‌یابد البته باید وضعیت زیرسازی و روسازی راه‌آهن این مسیر بررسی شود.

    500 کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای به افتتاح می‌رسد

    یزدانی همچنین با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی اظهار داشت: کاهش تصادفات جاده‌ای، صرفه‌جویی سوخت، آلودگی هوا و کاهش تمرکز جمعیت در مرکز کلانشهرها از مزیت‌های توسعه شبکه ریلی است.

    وی افزود: بنا داریم ریل را به مراکز توسعه بار برسانیم تا بتوانیم بخش عمده‌ای از بار از روی جاده را به ریل منتقل کنیم.

    یزدانی با اشاره به توسعه خطوط حومه ای اظهار داشت: ساخت 800 کیلومتر راه آهن حومه‌ای را در دستور کار داریم و برای توسعه خطوط ریلی حومه‌ای کلانشهرهای تهران، اهواز، مشهد، اصفهان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و پروژه‌هایی در دست اجرا داریم.

    وی تاکید کرد: از این 800 کیلومتر به طور قطع 500 کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که عمده بهره‌برداری‌ها در مسیرهای تهران – گرمسار، تهران- قزوین و حومه شهرهای تهران و مشهد است.

    بازسازی خطوط ریلی جنوب پس از 60 سال

    وی همچنین با اشاره به بازسازی خطوط ریلی به ویژه در محور جنوب کشور گفت: برخی از این مسیرها پس از 60 سال بازسازی می‌شوند. برای بازسازی خط دوم راه‌آهن 200 کیلومتر را هدفگذاری کرده‌ایم که از این 200 کیلومتر 50 کیلومتر، پس از 60 سال بازسازی خواهند شد و از نقاط بسیار سخت مسیر ریلی کشورمان محسوب می شوند که هیچ دسترسی جاده‌ای به این مسیرها وجود ندارد.

    وی تاکید کرد: به طور قطع از 200 کیلومتر هدفگذاری برای بازسازی خط، 50 کیلومتر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی همچنین با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن برای احداث 2هزار کیلومتر خط ریلی دوم گفت: از این 2هزار کیلومتر، 800 کیلومتر در دست اجرا است و به طور قطع 500 کیلومتر خط دوم ریلی امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

    یزدانی با اشاره به ساخت ایستگا‌ه‌های جدید راه‌آهن اظهار داشت: سیاست ما این است که ایستگاه‌های راه آهن را به مراکز تجاری مهم در شهر تبدیل کنیم به طوری که 40 ایستگاه تشکیلاتی راه‌آهن تا دو سال آینده به مراکز مهم تجاری شهر تبدیل می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار