مدیران خودروعصر اعتبار

۷۲۴ هزار خانواده منتظر پایان مستاجری!

عصر ساختمان- بالغ بر ۷۲۴ هزار متقاضی مسکن مهر در انتظار تحویل واحدهای خود هستند و این در حالی است که پیشرفت فیزیکی این طرح بازمانده از دولت قبل به بیش از ۹۶ درصد رسیده است.

۷۲۴ هزار خانواده منتظر پایان مستاجری!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، آمار می گوید دولت یازدهم طی چهار سال 55 درصد مسکن مهر را تحویل داده و این یعنی سهم دولتهای نهم و دهم از کل واحدهایی که تا کنون به دست متقاضیان رسیده 45 درصد است. 690 هزار واحد در دولت قبل تحویل شده و 850 هزار واحد در این دولت. در این خصوص قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که در دولت قبل نیز در طرح مسکن مهر مسوولیت داشته، نبود فرصت برای فکر و شتاب‌زدگی در عمل را موجب بروز مشکلات زیربنایی مساکن مهر عنوان می کند.

    دو میلیون و 262 هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی است که تا کنون یک میلیون و 830 هزار واحد افتتاح شده و از این تعداد نیز یک میلیون و 538 هزار واحد تحویل شده است. لذا 724 هزار متقاضی هنوز خانه خود را تحویل نگرفته اند؛ خانه هایی که عمدتا دچار کمبود زیرساختهایی همچون انشعابات، مدرسه، مسجد، کلانتری، درمانگاه و غیره هستند.

    اما در شرایط فعلی مقصریابی، دردی را دوا نمی کند؛ زیرا متقاضیان مسکن مهر که سالهاست رنج مستاجری را تحمل می کنند انتظار دارند خانه دار شوند. واقعیت این است که مسکن مهر با توجه به تورم عمومی در سالهای دولت قبل متحمل میانگین 20 درصدی تورم سالیانه شد و هرچه پروژه ها به دلایل متعدد طول کشید این میزان تورم نیز قیمت مصالح و دستمزد را بالا برد. به همین دلیل چاره ای جز افزایش وام نبود. در پایان دولت دهم وام مسکن مهر 25 میلیون تومان بود که دولت یازدهم آن را ابتدا به 30 و سپس به 40 میلیون تومان افزایش داد. با این دو اقدام سرعت ساخت و ساز بالا رفت که حالا 96.3 درصد واحدها تکمیل شده و مابقی نیز عمدتا در مرحله نازک کاری قرار دارد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به مشکلات تامین مالی مسکن مهر طی سال‌های اخیر می گوید: با این وجود عملکرد دولت تدبیر و امید نسبت به دولت قبل بالاتر است و اگر مشکلات مالی نداشتیم سال 1394 پروژه به پایان می‌رسید. الان هم چیزی باقی نمانده است. کمتر از 100 هزار واحد باقی مانده که به زودی تمام می‌شود.

    احمد اصغری مهرآبادی بیان می کند: دولت در ماه‌های اخیر 800 میلیارد تومان از اسناد خزانه در اختیار وزارت نیرو قرار داد. 200 میلیارد تومان نیز برای تکمیل و آماده‌سازی خدمات زیربنایی و روبنایی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. از این رقم 130 میلیارد تومان را به پردیس اختصاص دادیم چون باید به داد پردیس می‌رسیدیم و قول می‌دهم که پردیس امسال تمام شود.

    وی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 30 به 40 میلیون تومان می گوید: این متمم 10 میلیون تومانی کمک خوبی به پروژه کرد و الان در پردیس پیمانکاران به طور شبانه‌روزی کار می‌کنند. خبرنگاران می‌توانند شب از این پروژه بازدید کنند تا صحت این ادعا ثابت شود.

    از کل واحدهای باقی مانده مسکن مهر حدود 82 هزار واحد در پردیس قرار دارد. مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا نشان می دهد در عمده فازهای پردیس کارگران مشغول کارند. البته در بعضی فازها تزریق تسهیلات 10 میلیون تومانی دچار کندی یا توقف شده و معدود پیمانکارانی هم با ادعای طلب از شرکت عمران، کم کاری و حتی از امضای تسهیلات 10 میلیون تومانی با بانک خودداری کرده اند که برخی معتقدند این سازندگان نان طولانی شدن پروژه را می‌خورند؛ سازندگانی که داد مدیرعامل پردیس را در آورده اند.

    سعید غفوری بیان می کند: بنده شخصاً به هیچ وجه از سرعت اجرایی کنونی برخی از سازندگان راضی نیستم واقعاً انصاف نیست بعد از حدود پنج سال که از ساخت مساکن مهر پردیس می گذرد و متقاضیان با صبوری منتظر تحویل واحدهایشان هستند و در شرایطی که منابع مالی بانکی جهت تکمیل ساخت واحد ها موجود می باشد برخی از سازندگان فصل کاری مناسب را اینگونه از دست دهند و به دنبال بهانه جویی باشند قطعاً با فعالسازی جدی گارگاه ها و راه اندازی شیفت های شب میتوان بخشی از عقب ماندگی موجود را جبران نموده و سال 96 را، سال اتمام بخش عمده ای از پروژه مسکن مهر پردیس نامید.

    در روزهای اخیر نیز عنوان می شود که به زودی شاهد افتتاح 1500 واحد در فاز 8 پردیس خواهیم بود و نیز تعداد 10 بلوک از فاز 5 افتتاح، تحویل و فروش اقساطی می شود. همچنین مدیرعامل شرکت عمران پردیس قول داده تا پایان سال جاری مسکن مهر پردیس تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار