مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز فصل نخست کاوش باستان شناسی در دخمه زرتشتیان ترک آباد اردکان

عصر ساختمان- فصل نخست کاوش و گمانه زنی برج خاموشی ترک آباد در شهرستان اردکان یزد با هدف آگاهی از آئین خاکسپاری زرتشتیان ایران در دوره ایلخانان مغول آغاز شد.

آغاز فصل نخست کاوش باستان شناسی در دخمه زرتشتیان ترک آباد اردکان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی رهبر سرپرست هیات فصل نخست کاوش و گمانه زنی برج خاموشی ترک آباد "امروز شنبه " با اعلام این خبر گفت:  این دخمه بر خلاف سایر بناهای مشابه در  شهرستان یزد و نمونه هایی چون شریف آباد، تفت و غیره که با مصالح سنگ و گچ و بر فراز ارتفاعات ساخته شده اند، با گل و خشت در سطح دشت و در بین باغ های پسته قرار گرفته  است.

    او با اشاره به برخورداری این دخمه از پلانی مدور و دارای دو دیوار داخلی و خارجی گفت:  بر اساس منابع و شواهد موجود دخمه ترک آباد توسط زرتشتیان ساکن در این منطقه و در دورۀ ایلخانان مغول ساخته شده است.

    این باستان شناس در توضیح دخمه ترک آباد گفت: دایرۀ بیرونی این دخمه حدود 34 متر قطر دارد و از دیواری به ضخامت حدود 100 سانتی متر و با حداقل 7 ردیف چینه، هر یک به بلندی 65 سانتی متر تا 70 سانتی متر تشکیل شده است.

    او با استناد به شواهد موجود، ارتفاع این دیوار را حدود 5 متر دانست و گفت: قطر دیوار داخلی 21 متر است و حدود 60 سانتی متر تا 70 سانتی متر ضخامت دارد. ابعاد ارائه شده بر اساس بقایای بر جای مانده از بنا محاسبه شده و تغییر احتمالی آن ها پس از اتمام کاوش دور از ذهن نیست.

    او افزود: در حد فاصل میان دو دیوار خارجی و داخلی تعداد 30 اتاق که تحت عنوان "آرامگاه" نامگذاری شده، وجود دارد. هر یک از این اتاق ها به طول 70/4 متر و عرض 150-200 سانتی متر، ایجاد شده اند. در ایجاد این آرامگاه ها  از خشت هایی به ابعاد 5×24×24 سانتیمتر یا 6×26×26 سانتیمتر و همپنین چینه در سطوح مختلف استفاده شده است. پوشش این آرامگاه ها به صورت طاق های ضربی و با استفاده از خشت شکل گرفته اند.

    مهدی رهبر با اشاره به منابع موجود گفت: زرتشتیان ایران برای در امان ماندن از تعرضات مسلمانان، منطقه ترک آباد را برای اسکان و انجام آئین شان انتخاب کرده بودند.

    او ترک آباد را محل تجمع زرتشتیان در قرن هشتم هجری دانست و افزود: حتی زرتشتیان فارس نیز به این مکان عزیمت کرده و آتش مقدس را با خود به آنجا آورده بودند و در این زمان مکاتباتی نیز با پارسیان هند داشته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار