مدیران خودروعصر اعتبار

در گفت و گو با دکتر محمد عدالتخواه بررسی شد:

تفکیک سود ساخت و ساز مشکل مالیات مسکن را حل می کند

عصر ساختمان- خیلی از اقشار جامعه معتقدند درآمد حاصل از ساخت و ساز نامتعارف تر از سایر مشاغل است و افزایش مالیات فشار زیادی به این فعالان نمی آورد. منتها سازندگان این سودها را مطابق با عرف جامعه می دانند و این مصوبه جدید مالیاتی را نامعقول می دانند.

تفکیک سود ساخت و ساز مشکل مالیات مسکن را حل می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، یکی از راهکارهای پیشنهادی برخی از کارشناسان از جمله محمد عدالتخواه کارشناس باسابقه مسکن برای شفاف سازی میزان بازدهی ساخت و ساز، تفکیک میزان سود ناشی از ساخت و ساز از سودی است که مالک زمین از افزایش ارزش آن به واسطه تورم  بدست می آورد.
    تفکیک سود ساخت و ساز از سود حاصله از تورم در قیمت ها و زمین چه مزایایی برای صنعت ساختمان و مسکن دارد؟
    ساختمان سازی به نوعی تولید حساب می شود و مشمول مالیات قرارمی گیرد. مسئله ایی که وجود دارد افزایش سرسام آورقیمت زمین در کشور است که قیمت ها را تا این اندازه بالا می برد. دولت با تفکیک این دو می تواند هم میزان هزینه ایی که برای ساخت و ساز مصرف شده است را از قیمت ملک تجزیه کند، به اینصورت سازندگانی که اکثر آنها براین اعتقادند که هزینه تمام شده اعلامی به آن حد سوددهی نداشته است تکلیفشان معلوم می شود.
    در مصاحبه ایی بیان کردید سودی که سازندگان به ویژه انبوه سازان کسب می کنند بیش از مابقی صنایع است و آن را نامتعارف عنوان کردید به صورت قانونی درصد متعارف برای سرمایه گذاری چقدر است؟
    میزان کسب سود عرف جامعه یک میزان خاصی است . باتوجه به این که دولت تاکنون بیشتر درآمد خود را از راه نفت بدست می آورد و نیاز زیادی به مالیات نداشته سالهای زیادی سازندگان و فعالان ساختمانی به اندازه کسب  سودشان مالیات پرداخت نمی کردند. ولی در حال حاضر که دولت قصد تقویت صنایع را دارد، افرادی که در بخش مسکن فعالیت می کنند که تعداد بسیار زیادی نیرو را دربرمیگیرد مالیات خود را مانند سایر صنایع بپردازند. لازم به ذکراست بیشتر زمین داران منفعت میبرند و باید پاسخگوی بازدهی مالی خود از ساخت و ساز باشند.


    آیا افزایش مالیات به مردم فشار نمی آورد؟

    باید مدنظرداشت  یکی از بخش های این قانون دریافت مالیات از میزان سود کسب شده سازندگان است. طبیعتا اگر سازندگان به فکر سود بیشتر باشند باید مالیات بیشتری بپردازند. البته ابهامات زیادی وجود دارد که مشخص شدن آنها کار آسانی نیست، باید فرمولی مشخص شود تا میزان سوددهی مشخص شود و با نظارت بیشتر باید جلوی تخلف را بگیرند.
    لازم به ذکر است رسانه ها باید با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی این تصمیم باعث شوند، متقاضیان مسکن شتاب زده عمل نکنند.
    آیا دریافت مالیات از میزان سود باعث تخلف سازندگان در ارائه فاکتور و اظهارنامه نمی شود؟

    باید مکانیزم درست مالیاتی داشته باشیم و مودیان امور مالیاتی با صحیح انجام دادن کارخود این پروسه را به روش صحیح و تخصصی انجام دهند. نمایندگان امور مالیاتی همانطور که در خصوص مابقی صنایع و شرکت ها عمل میکنند و اظهارنامه صوری و واقعی را تشخیص میدهند عمل کنند. البته باید در نظر داشته باشیم نکات مبهم ارائه مالیات در تمام کشورها وجود دارد و باید اصلاح شود.
    آیا پس از اعمال این مقدار مالیات تعداد تولید ساختمان ها کاهش پیدا نمی کند؟ برای تامین نیاز مسکن جامعه چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ افراد بسیار زیادی با نگاه به سوددهی زیاد حوزه ساخت و ساز وارد این صنعت شدند. برخی هم برای افزایش ارزش ملک و زمین هایشان وارد این حوزه شده اند که باعث تولید مسکن به روش های درست و اشتباه می شد. اما امروز مثل گذشته نمیتوان از منافع ساخت و ساز بهره برد و پای دلالان و سازندگان غیر حرفه ای کوتاه شده است. همچنین در گذشته افرادی برای سود جویی املاک را پیش خرید میکردند و بعد از اتمام کار با سود های نامتعارف می فروختند. این دسته هم از این بازار خارج شدند.

    این دلایل باعث شده روی کاغذ آمار ساخت مسکن کاهش پیدا کند و رکود عمیق تر نشان داده شود. البته این آمار زیاد قابل استناد نیست ولی باعث می شود حباب قیمتها کاملا تخلیه شود. تخلیه حباب قیمتی باعث خانه دار شدن اقشار کم درآمد می شود.
    دولت اگر قانون مشخص شدن منبع درآمد فعالان صنعت ساختمان و مسکن را در دستور کار قرار دهد منبع گرانی ها و کسب سودهای نامتعارف مشخص می شود.
    در نهایت راهکار پیشنهادی شما برای استفاده درست از منابع حاصله از اخذ مالیات چیست و چگونه باعث پیشرفت در صنعت ساختمان و خانه دار کردن اقشار رو به پایین جامعه می شود؟

    در حال حاضر دولت با ارائه تسهیلات بخش مسکن را حمایت می کند. با افزایش مالیات این بخش تقویت می شود. امروز باید قیمت خانه ها را ارزان کنند. باید کمی هم فعالان صنعت سعی در پایین آوردن هزینه مسکن داشته باشند .البته باید با نظارت بسیار زیاد کیفیت خانه ها را هم حفظ کرد. یکی از معضلات ما عمر بسیار کم ساختمان ها در کشور است. چرا در کشور ما که برخی از استانداردها رعایت نمی شود در تراکم بالا ساخت و ساز می کنیم. در مجموع تراکم فروشی صدمات زیادی به این صنعت وارد می کند و باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو