مدیران خودروعصر اعتبار

رکود بازار مسکن را رها نمی کند!

افت قیمت در تهران

عصر ساختمان:رکود در بازار مسکن به قدری تشدید شده است که فعالان بازار مسکن و املاک، این رکود را کم سابقه و حتی بی سابقه قلمداد می کنند. تشدید این وضعیت باعث شد که مسئولین اقتصادی دولت یازدهم، بسته سیاست خروج از رکود در حوزه مسکن ارائه دهند.

رکود بازار مسکن را رها نمی کند!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تهران پرس، بر این اساس دولت برای خرید مسکن وام 60 میلیون تومانی در قالب سیاست خروج از رکود به متقضیان پرداخت می کند. مشاوران املاک در حالی خبر از افزایش اندک معاملات در شهر تهران و کلانشهرها می ‌دهند که بازار مسکن در سه سال گذشته با رکودی جدی روبه ‌رو است. وضعیت 4 ماهه اخیر بازار مسکن و عدم مراجعه مشتری برای خرید و یا فروش و حتی اجاره بها، مشاوران املاک را سردرگم کرده است.

    بر اساس گزارش های رسمی مرکز آمار ایران، در 9‌ماهه اول سال‌ جاری تعداد معاملات انجام شده 7/11‌هزار واحد بوده و نسبت به 9‌ماهه سال ‌گذشته که 9/13‌هزار واحد بوده کاهش محسوسی داشته است. متوسط قیمت املاک معامله شده در تهران در 9‌ماهه اول سال‌1393 برابر با 4میلیون و 100‌هزار تومان بوده که در 9‌ماهه اول سال ‌جاری 4میلیون و 50‌ هزار تومان بوده که نشان می ‌دهد قیمت متوسط واحد مسکونی 50‌ هزار تومان کاهش یافته است.

    بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که رکود ایجاد شده در بازار مسکن ناشی از بی برنامگی دولت ها به خصوص دولت یازدهم در این حوزه می باشد. تا جایی که در وزارت راه و شهرسازی هیچ گونه برنامه حمایتی برای این حوزه ندارد. حتی تا جایی که دولت پیشین برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد طرح شکست خورده مسکن مهر را عملیاتی کرد و این دولت به جای برطرف کردن نواقص آن، صورت مسئله را پاک کرد و طرح های مسکن مهر را بدون اتمام، ادامه نداد.

    با تمامی این اوصاف، دولت بالاخره در سیاست خروج از رکود، وام 60 تومان تومانی را مصوب کرد و قرار بر این شد که توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت کند. برخی از فعالان بازار مسکن در پاسخ به این سوال که آیا افزایش خرید و فروش مسکن زیر‌سایه افزایش سقف تسهیلات مسکن رخ داده است یا خیر، می ‌گویند: بیشتر افرادی که به مشاورین املاک مراجعه می کنند، برای خرید آمده بودند و منتظر پرداخت وام 60 میلیون تومانی مسکن هستند و مشاوره می گیرند که آیا وضعیت بازار مسکن بهتر خواهد شد و یا برعکس.

    مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با بیان اینکه دولت عزمی برای خروج مسکن از رکود ندارد و بانک مرکزی باید تصمیم جهادی و انقلابی در این خصوص بگیرد، گفت: تورم بهتر از رکود است پس بزرگ‌راه‌های اقتصادی را باز کنید تا رونق به اقتصاد بازگردد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار